Carpeta d’aprenentatge i autonomia de l’alumnat

Ens havíem proposat un format de carpeta d’aprenentatge encara molt enganxat al dossier, per ajudar els alumnes a fer la transició: els alumnes havien de col·lectar en forma de dossier tots els materials i activitats i marcar amb un asterisc visible 5 punts del dossier que fossin rellevant per a ells des d’un punt de vista de l’aprenentatge (m’ha costat molt, em va costar, però ara ja ho sé, no sé com es fa, …) i justificar en un full al final cadascun d’aquests asteriscs, per a potenciar una primera reflexió i apropiació de la feina feta.

No estem satisfets del resultats, la nostra apreciació és que els alumnes de 1er no tenen la maduresa suficient per al tipus de reflexions que els demanem, segons sorgeix de la darrera trobada de treball del grup Impulsor de la Xarxa CB al centre, de la que compartim observacions:

Des del punt de vista metodològic, un aspecte amb dificultats ha estat el fet que els alumnes recullin apunts del que s’explica, molta feina perquè recollissin apunts. Treballant sense llibres cal donar molta orientació sobre com treballar els apunts. Problemes d’ordre: fulls incloent materials de diverses matèries, desídia. Marc de treball molt vinculat a CCBB Autonomia i Iniciativa Personal, però cal donar suport a alumnes amb dificultats organització, el recurs al format digital no ho resol tot, cal que ells aprenguin a resoldre dificultats organització.
En fer matèria nova i treballar per projectes, alumnes poc estructurats, molt dispersos i manca de curiositat i es perdien molt en els projectes: com combinar estructuració sense fer propostes massa tancades? Necessitat comunicar més clarament objectius on arribar i provocar que emergeixi una ruta didàctica per arribar-hi. Els costa molt prioritzar idees fonamentals.
Llibreta d’aprenentatges no ha funcionat, els alumnes no són prou madurs per a fer la reflexió sobre el propi aprenentatge. Fer que ordenin els materials que tenen ja és un primer pas molt important. OK sessions en què organitzem al final del trimestre quins objectius teníem i quines activitats hem fet i quina relació hi ha entre elles. Alumnes poc competents en organització llibretes i materials. Fer servir el moodle perquè els alumnes puguin recuperar els materials d’activitats, o si falten hi tinguin accés. Però molts alumnes poc autònoms no fan ús de recursos digitals que se’ls ofereix, no sempre per manca de capacitat, sinó de compromís.

En definitiva, la Carpeta d’Aprenentatge és encara una eina en procés de desenvolupament per a nosaltres i els nostres alumnes.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *