DEFINIM EL CAMÍ…

Després de proposar als alumnes la idea de fer un segell per la ZER i començar a conèixer més profundament els castells del nostre entorn, l’equip impulsor en les reunions periòdiques hem anat dissenyant el guió i la programació del projecte dels castells.

Calia tenir clars uns continguts i objectius primordials o prioritaris que calia treballar encara que cadascú pogués enfocar a la seva manera el projecte i el pogués encaminar per diferents aspectes en funció de la demanda i interessos dels alumnes. A més, també hi hauria unes activitats comunes que compartiríem les tres escoles.

Com a ZER, tenim un drive on compartim documents d’interès per les tres escoles, de manera que vam pensar important fer una carpeta del projecte on tothom hi pogués aportar informació, adreces d’interès, fitxes, explicacions, etc, que ens poguessin ajudar en el procés de realització.

 Així doncs, cada membre de l’equip impulsor, amb col·laboració de la resta de mestres implicats, inicia el projecte.

Les famílies també col·laboren i porten material de casa referent als castells (llibres, contes, jocs, fotografies, etc.). per tal de poder respondre a les diferents preguntes que cada classe s’hagi proposat donar resposta.

PROJECTE INTERDISCIPLINARI I TRANSVERSAL

A l’hora de decidir el projecte, vam tenir clar que volíem que tot l’alumnat i el major nombre de mestres del claustre hi participessin. Per aquest motiu, vam plantejar-nos un projecte interdisciplinari i alhora transversal. Amb la intenció doncs, de desenvolupar les competències transversals* i les competències específiques centrades a conviure i habitar el món.

Volíem doncs, treballar els castells del Bisaura des de diferents perspectives i punts de vista. Ens agradava la idea que cada àrea del currículum en formes parts i que entre tots elaboressin trosset a trosset, peça a peça el projecte.

Així doncs, en el treball presentat, hi ha reflectit el realitzat en diferents àmbits com les llengües (català, castellà i anglès), el coneixement del medi natural, social i cultural, l’educació artística, les matemàtiques, l’educació física, o l’educació en valors.

Ens plantejàvem motivar al professorat i a l’alumnat. Alhora que també volíem potenciar l’interès per aprendre, ajudar a crear persones amb iniciativa, que els agradi treballar en equip, que siguin capaços utilitzar les noves tecnologies de la informació i comunicació i que construeixin el seu propi coneixement.

 

 

 

 

* Competència comunicativa lingüística i audiovisual . Competència artística i cultural. Competència del tractament de la informació i competència digital. Competència matemàtica. Competència d’aprendre a aprendre. Competència d’autonomia i iniciativa personal

Dubtes…

Un dels dubtes amb el que ens hem trobat des de l’equip impulsor, ha estat en referència a l’elaboració de la carpeta d’aprenentatge.
Exactament com ha de ser? Quins documents ha d’incloure? Ha de ser un recull de tots els treballs realitzats al llarg del projecte o una reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge? Un “combinat” de tot? De quina manera els fem reflexionar si no és una tasca a la que estan gaire acostumats?
Bé, tots aquests dubtes no sabem si els hem resolt però la carpeta d’aprenentatge finalment hem decidit que fos un recull de les diferents activitats realitzades pels alumnes que pogués incloure també alguns aspectes reflexius per part dels nens.
El resultat ha estat variat: àlbums, dossiers, carpetes i lapbooks, tots ells diferents però amb un mateix objectiu, intentar reflectir amb els diferents materials, documents, objectes, activitats, vídeos, etc. allò que els alumnes han après i i com ho han après al llarg del projecte.

BUSQUEM UN SEGELL DE ZER

El nostre punt de partida per iniciar el projecte amb els infants serà la necessitat de trobar un segell per la ZER que ens identifiqui. Fins a l’actualitat cada escola disposa del seu propi però trobem important tenir-ne un que englobi les tres escoles i que ens reconegui com a equip. Tenint en compte que som la ZER ELS CASTELLS, que dóna nom als 3 castells emblemàtics de la zona del Bisaura, pensem que és important que el segell reflecteixi aquesta realitat. La idea que proposem als alumnes és que siguin ells els que dissenyin el dibuix que anirà al segell. Aquest aspecte els motiva i ens ajuda als mestres a fer-los entrar en l’interès a conèixer bé els castells i els del Bisaura en particular.

A partir d’aquí iniciaran un treball d’investigació per tal de trobar respostes i conèixer millor la realitat del nostre entorn; en aquest cas, els castells de Montesquiu, Besora i Milany, un per cada poble de la ZER.

QUÈ VOLEM APRENDRE?

Definim els objectius que pretenem abordar en aquest projecte. D’aquesta manera podrem definir les activitats i les accions per respondre a aquests objectius.

Aquest projecte o treball d’investigació serà interdisciplinar però l’àrea central és el coneixement del medi social, de manera que els objectius bàsics que responen al currículum són:

  • Realització d’un treball d’investigació a partir del plantejament de qüestions rellevants.
  • Descoberta i valoració del patrimoni de la zona del Bisaura.
  • Recerca d’informació a partir de diferents fonts per tal de conèixer millor les característiques dels castells medievals: història, elements bàsics d’un castell, societat feudal, models de vida, oci, …
  • Coneixement de les característiques i les singularitats de cadascun dels tres castells del Bisaura.
  • Situació dins d’un eix cronològic de l’edat mitjana i característiques de l’etapa.
  • Observació dels canvis esdevinguts al llarg del temps sobre aspectes d’habitatge, socials i de la vida quotidiana.
  • Iniciativa i autonomia en el treball de grup
  • Respecte per les intervencions i treballs dels altres companys.

PER QUÈ ELS CASTELLS?

A l’hora de plantejar-nos com encarar el treball d’aquest projecte, se’ns obren dos camins: un centrat en l’alumnat i l’altre en l’equip de mestres.

Pel que fa als alumnes, ens plantegem motivar-los a  partir de la necessitat de trobar un segell per la ZER que ens identifiqui. Fins a l’actualitat cada escola de la ZER disposa del seu propi però trobem important tenir-ne un que englobi les tres escoles i que ens reconegui com a ZER. Tenint en compte que som la ZER ELS CASTELLS, que dóna nom als 3 castells emblemàtics de la zona del Bisaura, pensem que és important que el segell reflecteixi aquesta realitat. La idea que proposem als alumnes és que siguin ells els que dissenyin el dibuix que anirà al segell.  Però, realment els coneixem bé? Com són els nostres castells?

L’altre repte, no menys important, és implicar i fer partícips actius a cada un dels mestres del claustre. Tot i que el pes més gran recaigui en els membres de l’equip impulsor, la resta de mestres és important que hi participi  des de la seva vessant. El que ens agradaria seria treballar el projecte des d’educació infantil fins a cicle superior i fer-lo interdisciplinari, multinivell i transversal.

Així doncs, iniciarem un treball d’investigació per tal de trobar respostes i conèixer millor la realitat del nostre entorn; en aquest cas, els castells de Montesquiu, Besora i Milany, un per cada poble de la ZER.

ENS PRESENTEM

Com molts de vosaltres ja sabeu una ZER ( Zona Escolar Rural ) fa referència a l’agrupació d’Escoles rurals públiques ubicades a diferents poblacions rurals.

L’objectiu de les ZER és afavorir el treball col·laboratiu entre diferents centres d’ensenyament d’Infantil i Primària per oferir una millor qualitat educativa i optimitzar recursos. Les escoles rurals que formen part d’una ZER comparteixen projecte educatiu, programació anual, especialistes, activitats, sortides, etc. El formar part d’una ZER significa doncs, formar part d’un col·lectiu més gran que està en contacte, ja que comparteix un objectiu educatiu i, per tant, els membres interaccionen a través de diferent tipus d’activitats.

A la ZER ELS CASTELLS,  hi trobem l’escola del Rocal (Montesquiu) que és una escola cíclica ( dividida per cicles ) i les escoles de la Baumeta (Santa Maria de Besora) i Santa Bàrbara (Vidrà) que són unitàries ( tots els alumnes de l’escola, independentment de l’edat treballen junts en un mateix espai).

MAPA DEL BISAURA PER LOCALITZAR LES POBLACIONS :

mapa

Com s’organitza la ZER i les escoles que la formen:

A nivell organitzatiu, la ZER té una directora, una cap d’estudis i una secretària.

A cada escola però, també hi ha una directora i només a Montesquiu directora i secretària.

Totes elles comparteixen projecte educatiu, programació anual, especialistes, activitats, sortides, etc, però al mateix temps poden realitzar projectes, activitats, sortides pròpies.

Essent les directores de cada centre les màximes responsables d’aquests i del funcionament de la seva escola.

Aquestes són les nostres escoles:

escolamontesquiuescolabesoraescolavidra

            EL ROCAL                             LA BAUMETA                     SANTA BÀRBARA