AVALUACIÓ DEL PROJECTE

Tenint en compte que partim de la idea que l’avaluació pretén identificar el grau de desenvolupament competencial de l’alumne al llarg del desenvolupament del projecte, com diu Neus Santmartí, no tindria gaire sentit fonamentar-la en un examen final, ni dedicar-nos a fer “proves d’avaluació”.

Es pretén doncs, revisar fins a quin punt s’han acomplert els objectius previstos i reajustar-los per millorar l’acció, en aquest cas, ensenyar i aprendre. És, per tant, un procés de retroalimentació orientat a millorar el procés d’ensenyament aprenentatge. Per aquest motiu, ens plantegem avaluar els projectes en moments diferents i a partir d’activitats d’aprenentatge ben diverses.

Segurament, ens anem repetint, però cal deixar clar, que la diversitat de mestres que ha portat a terme el projecte i els nivells en que s’ha realitzat, dóna peu a que l’avaluació també sigui diferent.

Us expliquem, a grans trets, els instruments que hem fet servir per a realitzar-la:

La base d’orientació: La base d’orientació com a instrument que mostra una seqüència ordenada d’accions per realitzar una tasca. És útil per planificar-se, per fer l’acció de forma autònoma i per autoavaluar-se un mateix.

Exemple: Els alumnes de cicle mitjà a través d’una conversa col·lectiva, elaboren entre tots una base d’orientació per la construcció del seu castell i el resultat és el següent document:

Sin título-1

Graelles d’autoavaluació i coavaluació dins el trebal cooperatiu : Les graelles d’autovaluació i coavaluació permeten tenir consciència sobre el propi procés d’aprenentatge tenint en compte uns criteris predeterminats. D’una manera general, la graella mostra un llistat de criteris d’avaluació i d’elements observables.

Treball cooperatiu: L’aprenentatge cooperatiu és l’ús didàctic d’equips reduïts per a aprofitar al màxim la interacció entre ells amb la finalitat de maximitzar l’aprenentatge de tots (Johnson, Johnson i Holubec, 1999).  Es definiria doncs, com aquella situació d’aprenentatge en la qual els objectius dels participants estan estretament vinculats, de tal manera que cadascun d’ells “només pot assolir els seus objectius si i només si els demés aconsegueixen assolir els seus”.

Els grups cooperatius tenen la característica essencial de ser heterogenis, en tots els sentits: gènere, motivació, rendiment, cultura, etc.

Els membres d’un equip d’aprenentatge cooperatiu tenen una doble responsabilitat: aprendre el que el professorat els ensenya i contribuir que ho aprenguin també els seus companys d’equip. I tenen a més una doble finalitat: aprendre els continguts escolars, i aprendre a treballar en equip, com un contingut escolar més. És a dir, cooperar per a aprendre i aprendre a cooperar… ( Pere Pujolàs).

 Exemple:

AUTOAVALUACIÓ-DE-L_equip

COM-HO-HAN-FET

Les rúbriques  En aquestes, si expliciten els criteris de realització relacionats amb l’avaluació d’una competència (o de components de diferents competències) i els criteris de resultats corresponents als diferents nivells d’assoliment, concretats en indicadors relacionats específicament amb la tasca d’avaluació. Els nivells, si es vol, es poden associar amb les notes tradicionals, però es busca no reduir la valoració a un càlcul numèric, sinó fer més visible què hi ha al darrere d’un número.

Exemple:

1.-QUÈ-TREBALLAREM-AUTOAV

 rubrica-castells

  Conversa/debat: les converses i els debats, són una part molt important en el desenvolupament de qualsevol projecte, doncs a través d’ells els alumnes i professors interactuen, aporten informacions i/o aprenentatges. Aprenen un dels altres i entre tots assoleixen els continguts desitjats.

 La carpeta d’aprenentatge (portafolio) La capeta permet recollir les diferents activitats que fa l’alumnat al llarg de l’aprenentatge d’un tema, els seus objectius i les reflexions sobre el que encara no sap prou bé, què farà per revisar els errors i què va millorant a mesura que avança en el coneixement. Inclou també els resultats de les activitats d’avaluació amb finalitat qualificadora i a partir de totes les dades recollides es dedueix la qualificació final que acredita els aprenentatges, que té la qualitat de ser molt transparent per a l’alumnat.

 Exemple: Lapbook cicle mitjà

IMG-20160517-WA0002IMG-20160517-WA0001

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *