Planificació de les tasques

TASCA 1→ Fem una descripció sobre les estances de la casa de la família sueca: el menjador, la sala d’estar, el bany,etc.
Objectiu final→ Descriure totes les estances de la nova casa de la família sueca (per equips).

A) COMPRENSIÓ LECTORA
“Un sofà”. Maria Barbal, dins La mort de Teresa.

Preguntes de comprensió lectora (contingut) i sobre expressions lingüístiques pròpies del text descriptiu: noms, adjectius, metàfores, comparacions, abundància d’enumeracions… (forma).

Descripció objectiva/ subjectiva (forma).
B) GRAMÀTICA I VOCABULARI (recursos lingüístics del text descriptiu):

– Temps verbals: predomini del present d’Indicatiu i de l’imperfet d’Indicatiu (opcional)
– Noms i adjectius clars i precisos (o construccions equivalents): un sofà cadaquesenc (adj.), un sofà de Cadaqués (prep. + N).
– Comparacions, metàfores, metonímies.
– Abundància d’enumeracions.
– Connectors espacials que ordenen l’espai: aquí, dins, fora…
– Gentilicis (cadaquesenc, italià,suec, europeu…)

C) EXPRESSIÓ ESCRITA (per equips, finalment fem la descripció d’un menjador, d’una cuina, d’una cambra…- cada equip de treball pot fer la descripció d’un espai de la casa diferent).

TASCA 2→ Expliquem els passos (instruccions) per muntar una prestatgeria per l’hort de la terrassa de la futura casa dels suecs.
Objectiu final→ Escriure un text instructiu, a partir de la comprensió oral d’un programa televisiu sobre bricolatge: “Ja t’ho faràs!”, de tv3.

A) COMPRENSIÓ ORAL
Característiques del text instructiu (material necessari: eines de bricolatge/ passos)
En què consisteix l’activitat?:
Escoltem les instruccions del capítol del dia 27 F (Fer una prestatgeria per l’hort de casa). I fem anotacions.
B) GRAMÀTICA I VOCABULARI:
– Forma verbal emprada en un text instructiu (l’imperatiu)
– Lèxic de bricolatge (cargol, serra, tornavís) Activitat extreta del llibre “On és l’Ona” i adaptada, (ed. Àlber).
– Dialectes. El conductor del programa parla en menorquí. Expliquem-ho als suecs (on es parla català?)extret del pla 1 de sisè d’enguany. Activitats d’amplicació.
Podem fer un quadre.
Com ho diem nosaltres? Cat. central Com ho diuen en balear? Escoltem les expressions del programa i les anotem

C) DE LA COMPRENSIÓ ORAL AL RESUM ESCRIT
Escriurem el text instructiu (que serà de gran utilitat a la família sueca):
-Eines
-Passos
Es tracta de tornar a escoltar el programa de tv3 ja t’ho faràs del dia 27 F i escriure les instruccions.

LA CASA. TREBALL DE VOCABULARI PREVI

Per parelles, fem un power point recollint el vocabulari relacionat amb el tema de la casa: noms, adjectius i verbs.
Els proporcionem un llistat de recursos lingüístics amb imatges, així com pàgines web d’on poden extreure la informació.
El treball ha de contenir tres parts diferenciades:
– Noms relacionats amb la casa: la catifa, l’endoll, el balcó, el terrat, el garatge, el comptador, la canonada, l’electricitat, l’estudi, l’habitació, la sala d’estar, el menjador, la cuina, el safareig… (fem la tria de les paraules que resultin més difícils).
– Adjectius: desendollat –el radiador-, parada –la taula-, assolellat/-da, endreçat/-ada, cèntric/-a, modern, antic, ben comunicat, mal comunicat, sorollós/-a… (a partir de situacions).
– Verbs: reparar, espatllar, comprar, llogar, vendre, planxar, cuinar, rostir, fregir, sofregir, endreçar, fer el llit, estudiar, esbandir, escombrar, fregar, netejar, cosir… (a partir de situacions).

pw1 pw2

El treball transversal de valors com la diversitat familiar i la coeduació

Ha estat molt interessant comprovar a mida que anavem avançant en el treball interdisciplinari d’aquest projecte referent a la “Decoració d’un pis”, com relacionavem nous conceptes des de Matemàtiques, Català, Educació en Valors i C. del Medi, a partir dels interessos i motivacions de l’alumnat, que encaminaven precisament la direcció i els nous camins que el mateix projecte anava prenent.
Així, el pla de treball inicialment proposat des de l’àrea de Matemàtiques, ha fet lloc realment a àrees com Llengua, C. Medi i Educació en Valors.
En aquest apartat, tanmateix, ens volem centrar en el treball transversal que s’ha fet no només des de la mateixa àrea d’Educació en Valors (la sessió setmanal), sinó que sempre que ha sorgit la necessitat, s’ha fet especial èmfasi en els valors com la coeducació i la diversitat familiar d’avui en dia.
La carta que presenta el projecte, per exemple, està signada per una família composta per dues mames i els seus fills, com una simple anècdota que senzillament demostra la normalitat dels diferents tipus i casuístiques familiars de la societat d’avui.
El tema que treballem, a més, referent a la casa, permet aprofundir el en treball de la coeducació: “qui fa les feines domèstiques a casa?”, “qui se n’encarrega a casa de reparar els aparells que es fan malbé?”.
Ho podem debatre a les sessions de tutoria o Ed. en Valors, però des de Llengua, quan proposem el treball de vocabulari de la casa a partir de situacions, ens fixem en no reproduir els vells esteriotips, i fem especial èmfasi en mostrar imatges d’homes rentant plats o planxar, p. ex. (i no només dones!)
A més a més, des de l’àrea de C. del Medi treballem precisament el tema de La Reproducció, i fent referència a models familiars diversos d’avui: famílies homosexuals, famílies monoparentals, famílies extenses…etc. parlem (i estudiem també) de la reproducció assistida. Així com de valors relacionats amb l’educació sexual i sentimental.
Considerem que de vegades tot allò que podria formar part perillosament de l’anomenat currículum ocult, podria fer que treballant el tema de la casa s’obviessin models alternatius o es reproduïssin vells tòpics i esteriotips referents a models familiars tradicionals, només.
Pensem també que la coeducació ha de ser un treball conscient per part del mestre/a, per poder acompanyar l’aprenent en l’aprenentatge del seu propi esperít crític.

Eureka!

Realment amb aquest projecte quantes més coses fem, més idees anem tenint l’equip de mestres que hi treballem!
Els nens i nenes han anat consultant els catàlegs de mobles, tant en paper com per Internet. Han estat veient anuncis de la casa de mobles Ikea i a conseqüència vam pensar fer l’anàlisi d’anuncis en diferents plataformes, per tal de fomentar el seu esperit crític i fomentar el seu criteri personal.
També ens ha servit el projecte per treballar la literatura catalana. Arrel de la lectura d’un fragment de “El temps de les cireres” de la Montserrat Roig que feia la descripció d’un pis, hem aprofitat per buscar informació sobre aquesta escriptora i que escriguin la seva biografia.

índice

Treball cooperatiu

Les tutores van presentar als alumnes la carta que va arribar a l´Escola des de Suecia, on es demanava el  nosstre ajut per tal de poder decorar el pis.

La resposta dels alumnes va ser diferent en cada un dels grups. Se’ls va proposar fer aquesta feina en grups col.laboratius, i cada un dels grups es cuidaria d’una de les estances del pís.

En l’ aula dels “google”  va haver-hi força problemes en la formació dels grups, alguns dels alumnes es negaven a treballar amb un altre, i no estaven d’acord en com havien quedat els equips de treball. Es tracta d’un grup  poc cohesionat, tot i que han anat evolucionant de forma positiva al llarg del que portem de curs, on s`han fet diferents tècniques, i s`han dut a terme diferents activitats per tal de que es milloressin aquests aspectes.

Davant de tot això, que fem ?:

Primerament vaig proposar al grup parlar sobre els problemes i les dificultats, de forma oberta, però respectuosa.

Aquests conflictes es basaven principalment, en les ganes de treballar amb els amics.

Els proposo  pensar i respondre  breument les següents preguntes:

– Què vol dir treballar en equip?

– Quins són els objectius d’aquesta feina que tenim entre mans?

– Escriure un exemple de treball en equip: futbol, mestres de l`escola, …

Entre tots vàrem preparar unes targetes per escriure les respostes.

Quan tot això va estar fet vàrem llegir els cartronets, varem agrupar els que volien dir el mateix, i finalment vam arribar a uns acords del que era treballar en grup.

“Tots ens escoltem, investiguem i arribem a acords, i no cal que siguem amics per a treballar junts.”

Segona sessió.

Dos  alumnes proposen fer de nou els grups, amb les següents propostes:

.- Els alumnes de sisè ens hem de repartir entre tots els grups, i alguns de nosaltres no hem d’estar junts, Podriem fer un cap de cada grup. Es van presentar quatre alumnes  de forma voluntaria,.

Els proposo fer unes cartolines, amb els números 1, 2, 3 i 4  que correspondria a cada un dels caps de cada equip. Com recollir el cartronet del grup que vull treballar ? -els hi proposo que ho podriem fer per edats, del més gran al més petit. A partir d’aqui van venir a recollir cada alumne el cartronet que ell volia, Ens vam reunir per grups, ens vam mirar, ens vam reconeixer, i es van trobar a gust amb el grup que estaven i tots van dir que no calien canvis.

grup`1grup 4grup 6grup 5

 

Presento als alumnes la rúbrica del treball col.laboratiu, que vol dir, quins càrrecs hi ha, quines tasques han de fer cadascú. i entre ells es reparteixen. Quedem d’acord també que anirem canviant els càrrecs perquè tots els del grup passin per tots.

Les mestres haviem preparat uns sobres rotulats amb el nom de cada estança del pís  i amb els diners que es poden gastar per a moblar i decorar aquestes. Els presentem als alumnes.

El Secretari de cada grup agafa, un sobre,  sense veure el nom de l’espai, D`aquesta manera cada grup, de forma aleatoria, ja sap quin espai li ha tocat i el pressupost que té per fer-ho.

Els alumnes parlen entre ells, mentre jo vaig passant de grup en grup per observar.

Primerament ha costat una mica treballar de forma cooperativa, havia de recordar que cadascú tenia la seva tasca, no cal anar a buscar el material tots ……..

El temps d’avui quasi s’acaba i observo, que els controladors del temps diuen que s`ha de recollir, que s`ha de fer làvaluació i la coavaluació de la tasca feta avui, i planificar la del proper dia.

 

 

Els mestres proposem…

El grup de mestres que formem part d’ aquest projecte volem aconseguir que els alumnes treballin en la decoració d’un pis que és d’uns amics d’una de les tutores. Els alumnes rebran una carta dels propietaris del pis que viuen a l’estranger, però que volen tornar a Catalunya, demanant ajuda en la decoració de la seva nova llar. Els donarem un plànol  amb les mides de cada estança i formarem equips per treballar cooperativament. Cada grup decidirà quina part del pis vol decorar. Tindran, també, un pressupost del que no es podran sortir.

El producte final, doncs, serà poder fer una proposta a la família de com es pot decorar la vivenda.

Es treballarà des de l’àrea de matemàtiques els blocs  de magnitud, espai i forma però també volem treballar-ho des de l’àmbit lingüístic ja que hi ha tot un vocabulari específic que anirà bé aprendre en llengua catalana, castellana i anglesa. També des d’aquestes àrees es pot analitzar com està fet el catàleg editat d’una casa de mobles i comparar-lo amb el de la pàgina web per veure les característiques de cada un, per tal de treballar les diferents tipologies de text. Treballarem també la part més tecnològica usant el programa d’aquesta cadena que serveix per visualitzar el producte en l’entorn escollit. També aprofitarem per treballar la descripció d’un objecte, en aquest cas d’un moble. Un cop finalitzat el projecte, des de l’area d’anglès posarem en pràctica l’expressió oral, fent entrevistes per parelles, per tal de valorar com ha estat l’experiència.

Projecte: Decorem un pis

En el cicle superior, el bloc de matemàtiques referent a espai, forma i mesura es fa mitjançant uns tallers. És un material preparat a l`Escola, són uns dossiers que proposen als alumnes unes activitats, primordialment d`investigació, aquestes activitats es fan en grup, els altres continguts de matemàtiques es fan en uns plans de treball, també preparats a l’escola.

En un cicle les mestres que fem matemàtiques en aquests grups, comentàvem que els tallers abans esmentats, són una feina molt engrescadora per als alumnes, per tots els avantatges que tenen , però alhora és una feina molt lenta,ja que suposa investigar, treballar en grup que vol dir arribar a acords, extreure continguts, deixar un temps per tal de  fer l avaluació i coavaluació, deixar feta la planificació per al proper dia de treball. Calculant el temps ens vam adonar que potser no arribaríem a fer tot allò que ens havíem programat.

Per tant vam dir que hauríem de pensar i buscar una altra manera de treballar de forma més competencial i àgil

A la Laura  se li va ocórrer presentar aquest projecte, en el qual necessitem tots els blocs matemàtics per tal de dur a bon terme aquesta tasca.. Vam decidir doncs aparcar tots els plans de treball de matemàtiques , i dur a la pràctica aquest projecte.

Després en una reunió de cicle, ens vam adonar que el projecte es podia aplicar a altres àrees:  llengua catalana, castellà i anglès i d’aquesta manera el convertíem en un projecte interdisciplinari.

Equip del Cicle Superior de l’escola Vinyes Verdes

L’escola Vinyes Verdes es troba a La Beguda Alta. Aquesta població depén de tres Ajuntaments: Masquefa, Sant Esteve Sesrovires i Sant Llorenç d’Hortons.

El nostre és un centre d’una línia però amb la particularitat que tots els grups de l’escola són cíclics.

L’equip de mestres que formem aquest grup som cinc mestres que entrem a fer diferents àrees al Cicle Superior de l’escola. En concret hi ha les dues tutores i, també, tres persones més que impartim matemàtiques, llengua anglesa i llengua catalana.

foto grup