Ha estat molt interessant comprovar a mida que anavem avançant en el treball interdisciplinari d’aquest projecte referent a la “Decoració d’un pis”, com relacionavem nous conceptes des de Matemàtiques, Català, Educació en Valors i C. del Medi, a partir dels interessos i motivacions de l’alumnat, que encaminaven precisament la direcció i els nous camins que el mateix projecte anava prenent.
Així, el pla de treball inicialment proposat des de l’àrea de Matemàtiques, ha fet lloc realment a àrees com Llengua, C. Medi i Educació en Valors.
En aquest apartat, tanmateix, ens volem centrar en el treball transversal que s’ha fet no només des de la mateixa àrea d’Educació en Valors (la sessió setmanal), sinó que sempre que ha sorgit la necessitat, s’ha fet especial èmfasi en els valors com la coeducació i la diversitat familiar d’avui en dia.
La carta que presenta el projecte, per exemple, està signada per una família composta per dues mames i els seus fills, com una simple anècdota que senzillament demostra la normalitat dels diferents tipus i casuístiques familiars de la societat d’avui.
El tema que treballem, a més, referent a la casa, permet aprofundir el en treball de la coeducació: “qui fa les feines domèstiques a casa?”, “qui se n’encarrega a casa de reparar els aparells que es fan malbé?”.
Ho podem debatre a les sessions de tutoria o Ed. en Valors, però des de Llengua, quan proposem el treball de vocabulari de la casa a partir de situacions, ens fixem en no reproduir els vells esteriotips, i fem especial èmfasi en mostrar imatges d’homes rentant plats o planxar, p. ex. (i no només dones!)
A més a més, des de l’àrea de C. del Medi treballem precisament el tema de La Reproducció, i fent referència a models familiars diversos d’avui: famílies homosexuals, famílies monoparentals, famílies extenses…etc. parlem (i estudiem també) de la reproducció assistida. Així com de valors relacionats amb l’educació sexual i sentimental.
Considerem que de vegades tot allò que podria formar part perillosament de l’anomenat currículum ocult, podria fer que treballant el tema de la casa s’obviessin models alternatius o es reproduïssin vells tòpics i esteriotips referents a models familiars tradicionals, només.
Pensem també que la coeducació ha de ser un treball conscient per part del mestre/a, per poder acompanyar l’aprenent en l’aprenentatge del seu propi esperít crític.