El meu Symbaloo

0

http://edu.symbaloo.com/mix/xavi3

 

A voltes amb la innovació educativa

0

innovacio-set-ample

La meva trajectòria professional

0

La meva línea del temps personal de la meva trajectòria professional.

 

 

 

Un institut hauria de … (Resum sessió 26.01.16)

0

 

Fa unes setmanes, en el marc de la formació a centre que vam fer, vam fer una sessió molt interessant.

Es va convidar a un seguit de membres de direccions d’escoles de primària del nostre entorn per què ens diguessin com veuen ells què ha de fer un institut.

Intentant ordenar tota aquella informació, molt valuosa, pràctica i fruit de l’experiència docent i organitzativa, he fet aquest article.

 

Un institut hauria de …

 

Metodologies i estratègies d’aula i línies de centre Competències a desenvolupar en l’alumnat Continguts
Treball cooperatiu /en equipAssemblees /ÀgoraTreball globalitzat

Treball per projectes

Lligar realitat i aprenentatge

Treball conjunt família-escola

Relacionar conceptes

Alumnat com a centre

Curiositat /recerca

Exposicions

Educació lenta (tranquil·la)

Agenda / deures

Horari personal

 

 

Autonomia/autoregulacióResiliència emocionalLlenguatge : conversar/debatre/escoltar

Auto-organització

Capacitat crítica: fer-se preguntes

Creativitat

Capacitat d’adaptació /flexibilitat

Participació

Presa de decisions

Tolerància

Entendre la diferència com a valor

 

TAC (tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement).Llengua anglesaMemòria

Intel·ligència emocional

Pertinença al centre-comunitat

Socialització

PAT (pla d’acció tutorial)

Valors

Currículum (+ curt i + en profunditat)

 

 

Totes aquestes reflexions, orientacions, m’han fet pensar en un dels meus referents:

Dale

Posar l’organització del centre al servei del projecte pedagògic.

Més que fer dels nostres alumnes magatzems de repostes, fer que siguin generadors de preguntes.

I a la vegada m’han fet pensar en l’actual model curricular, connectat amb la teoria de les intel·ligències múltiples.

CB

 

IM

 

I tot això, emmarcat amb els principis de la taxonomia de Blomm, fent la quadratura del cercle …

Bloom1

 

bloom2

Una quadratura del cercle, sobre el paper però d’aplicació molt complexa.

Justament aquest és el gran repte de l’educació al S. XXI.

 

Un resum de tot plegat podria ser aquest mapa:

innovació ed 2016

Reflexions mòdul 4

0

  • Heu pogut concretar, encara que sigui inicialment, quines eines i serveis us faciliten millor la creació de la vostra PLN? Les eines de fet van canviant, però per exemple en general tot el que està lligat a google té un funcionament similar i és compatible, així que és molt pràctic d’utilitzar.

 

  • Els serveis i eines que utilitzeu, són les que utilitzen, majoritàriament els companys i companyes del curs? En general crec que sí, tot i que per exemple en els mapes conceptuals veig que m’he quedat sol utilitzant una altra eina … però de fet totes són força similars i va a gustos. En general crec que tots ens acostumem a fer servir unes determinades eines, però justament el que cal  és anar provant. Quantes més eines tens a l’abast més coses pots anar fent. A mi a vegades em passa que quan fa temps que no faig servir-ne una, a vegades costa tornar a fer un ús eficient i ràpid.

 

  • Què us han aportat les les eines i serveis que utilitzen o proposen els altres companys i companyes? Home això és fantàstic. A mi m’encanta provar noves aplicacions.

 

  • Què us emporteu de significatiu d’aquest mòdul? De fet com a centre justament hem fet la formació de centre d’enguany sobre els nous reptes de l’educació al segle XXI. I jo com a pedagog sovint hi penso. Ara bé, a vegades tampoc queda tant clar que es puguin aplicar linealment i en tots els contextes segons quines innovacions o sistemes d’avaluació. Concretament el tema de les rúbriques o les evidències el trobo interessant però no exclouent respecte a altres istemes d’avaluació “tradicional”, especialment quan després els alumnes hauran de superar proves com la selectivitat.

 

  • Creieu que, arribats a aquest punt, disposeu d’eines i serveis suficients per a treballar amb la vostra PLN i créixer professionalment? Suficients sí, crec. però més que dominar una o altra aplicació, crec que és més un tarannà el que cal tenir. Les eines canviaran, i és cadascú que ha de tenir curiositat i ganes per anar-se actualitzant, per anar provant, … aquesta és la clau. Ara, cursos com aquest ajuden i molt. I més si hi fas descobertes com el symbaloo, per mi ara fonamental.

La visió de l’aprenentatge al segle XXI

0

sXXI

Escullo aquesta imatge per què reflexa l’ús de les noves tecnologies en tots els seus formats i a la vegada es veuen persones dialogant, reflexionant conjuntament, discutint …

 

Igualment vull compartir dos videos que crec poden ser molt interessants:

 

 

Reflexions mòdul 3

0

 

El tractament i la transformació de la informació.
tractament-de-la-informacio

  • Els serveis i eines que utilitzeu, són les que utilitzen, majoritàriament els companys i companyes del curs?

En general, pel que llegeixo als fòrums sí; el que més faig servir per buscar informació és el google que de fet et pot enllaçar cap a qualsevol de les altres fonts.

Quan no trobes allò que busques sí que ja actives altres mitjans:

-Wikipèdia

-SlideShare

– Youtube

(…)

Per transformar-la el drive. Però també un editor office qualsevol.

I per fer-la arribar el propi drive, el correu electrònic i el moodle de forma indistinta.

 

  • Què us han aportat les eines i serveis que utilitzen o proposen els altres companys i companyes?

Sempre va bé veure altres opcions. El que t’aporten és poder buscar més enllà del que fas habitualment. Tenir la ment oberta és fonamental. Per pura “economia” sempre acabaríem fent ús del mateix i com els recursos canvien, es renoven i n’apareixen de nous, pots acabar en poc temps desfasat.

  • Què us emporteu de significatiu d’aquest mòdul?

La transformació de la informació és el segon pas després de la recerca, però també tens moltes opcions vàlides i a vegades no ho tenim present.

Més enllà d’això, hi ha aspectes del treball col·laboratiu que no hem tocat gaire i són molt interessants.

O el fet, per mi cabdal: com el fet de reelaborar la informació podria ser de fet el pas més important per a situar les activitats d’ensenyament-aprenentatge en allò que s’anomena aprenentatge significatiu des d’una visió constructivista de l’aprenentatge.

Dit d’una altra manera: Si els alumnes reelaboren, resumeixen, transformen en mapes conceptuals, línies del temps, …  la informació, el nivell d’aprenentatge serà molt més òptim que en unes classes “tradicionals”.

I si a més els hi fem comunicar en exposicions orals davant els companys ja estarem “rizando el rizo”.

El gran problema és el temps i com ens organitzem i de quins recursos disposem.

  • Creieu que, en aquests moments, disposeu de suficients eines i serveis per a transformar, re-elaborar la informació per a presentar-la i compartir-la?

Mai es pot dir que en tens prou. En l’era digital, com dèiem, tot està en constant evolució.

El fet d’intentar seguir al màxim a vegades pot dependre de disposar d’espais com aquest curs.

En el dia a dia, habitualment no disposes d’espais on compartir aquests aspectes. I en els centres sovint la gent va fent, i si mirem enrrera s’ha avançat molt … però la realitat metodològica a vegades no és tant optimista si t’hi fixes d’aprop i ho analitzes amb cura.

Una cosa és l’ús de les TIC-TAC i una altra cosa és quin ús se’n fa i en quin sentit metodològic.

ma

Línia del temps: la meva trajectòria professional

0

Aquí us presento la línia del temps de la meva trajectòria professional.

L’he creada amb timetoast.

Després de provar altres serveis, m’he decantat per aquest.

L’enllaç directe, per si teniu algun dubte o problema en visualitzar-ho és:

https://www.timetoast.com/timelines/la-meva-trajectoria-professional-fbd752cd-cbd8-4b44-bcc8-2d368f475dd1

 

 

Mapa conceptual del meu entorn personal d’aprenentatge

0

Us deixo en una imatge el mapa conceptual del meu entorn personal d’aprenentatge.

L’he creat amb l’aplicació lligada a google drive  “draw.io diagrams”.

Espero que us agradi!

 

Copy of Entorn personal d'aprenentage

EXPERIÈNCIES

0

De les meves fonts d’informació sí que n’era conscient crec, tot i que a vegades anem fent sense pensar-hi gaire ni reflexionar-hi.

Em quedo amb ganes de mirar el pinterest i altres recursos que alguns han exposat. Cal mirar-ho amb calma.

Especialment m’està agradant el symbaloo … molt pràctic! Cal acabar de mirar bé que pot donar de si.

En general m’agrada molt treballar amb moodle, però realment trobo molt interessant el fet de poder personalitzar un el seu propi escriptori … sembla molt interessant.

El fet que cada alumne pugui anar construint el seu propi espai d’aprenentatge no imaginava que aniria per aquí.

El vídeo també ha servit com a reflexió, tot i que sovint aquest plantejament entra en contradicció amb allò que per el Departament ens demana com a docents (proves de competències, …).

 

Reflexions Curs Portafolis digital i Entorn Personal d’Aprenentatge (EPA)

0

MÒDUL 1

  1. Què en sabem d’allò que s’anuncia com a objectius a aconseguir en aquest curs?
  2. Què esperem del curs?
  3. Què coneixem dels conceptes claus com Entorn Personal d’Aprenentatge (EPA/ PLE) i del dossier?
  4. Com veiem la transferència d’aquests conceptes,  i aquestes pràctiques a la vostra aula.

Tots els que estem vinculats al món de l’educació i a les noves tecnologies n’hem sentit a parlar.

El que en sé és que obre una porta a innovar pedagògicament en el dia a dia a l’aula, una altra cosa és si realment som capaços de fer-ho bé i aprofitant realment tot el potencial o si et quedes en aspectes superficials; per això em vaig apuntar a aquest curs.

Sovint, quan em situo com a docent, m’agrada partir de conceptes com el “con de Dale” en les seves diverses variants.

dale1dale2dale3

 

O la Taxonomia de Bloom:

La Taxonomia o classificació segons la complexitat dels processos mentals associats bàsicament es basa en:

bloom_digital

 

I actualment, amb la irrupció de les tecnologies de l’aprenentatge i la comunicació a l’ensenyament, s’ha vinculat determinats recursos com a vàlids per a situar les activitats en els punts superiors.

Taxonomia Bloom+tac

Però com constantment apareixen nous recursos, és fàcil quedar obsolet, com es pot veure en aquesta imatge del 2011:

blomm desfasat

És en bona part també per això que m’he inscrit a aquest curs.

 

Respecte al coneixement de conceptes concrets com el DOSSIER DIGITAL o l’ENTORN PERSONAL D’APRENENTATGE, em sonava i anava pensant-hi, però el dia a dia et fa no poder-hi aprofundir.

Personalment, el fet d’estar en un EAP durant els darrers 10 anys havia fet que tampoc necessités actualitzar-me massa en aquests aspectes i més aviat em dedicava a altres qüestions.

Sí que m’havia fet una idea del tema, però era com una adaptació lliure que m’havia fet …

 

El poder transferir aquests conceptes al dia a dia a l’aula ja serà el més complicat. En general tenim bastanta llibertat per poder fer a l’aula. El tema és de recursos concrets a l’aula i en alguns casos de competència digital de l’alumnat i de motivació per l’ús d’aquests entorns. Cal anar poc a poc però fent passes sobre segur.

Go to Top