APRENENTATGE COOPERATIU

5 condicions perquè es doni el treball cooperatiu (Johnson and Johnson)

  • Interaccions cara a cara
  • Responsabilitat individual
  • Autoavaluació de l’equip
  • Treball en les habilitats socials (resoldre conflictes, eco duri actituds, etc..)
  • Interdependència positiva. El que fa un membre ha de tenir repercussió en l’objectiu del grup. De resultat final en depèn el treball de tots. Si algú no treballa pot afectar al resultat del treball.
  1. Formació d’una comunitat d’aprenentatge

El mestre es el dissenyador o mediador de la comunitat

Agrupaments, rols i tasques.

1.1. Com agrupem equips?

Homegenis/heterogenis

Han de tenir estabilitat (trimestral, setmanal,etc…)

Heterogenis. Pot ser que hi hagi molta diferencia

Homogenis. Pot ser que no avancin.

Per fer grups es pot fer una sociograma per veure les afinitats. També es pot fer un qüestionari previ per veure el coneixement que tenen sobre el tema que volem treballar.

Al fer els grups podem notar que perdem el control del grup. Ja no som el centre d’atenció, som el mediador.

1.2. Rols en una comunitat

  • Coordinador
  • Secretari
  • Portaveu
  • Mediador
  • Observador

En grups amb menys participants es poden doblar rols.

Es poden ajustar a les necessitats del grup i per tant se’n poden crear d’específics pel grup (controlador del temps, del to de veu, etc…).

1.3 Normes del grup per un treball eficaç

El grup ha d’establir les normes de funcionament del grup en el treball a realitzar.

Fer el pla d’equip on es defineix que fa cadascú.

Per evitar el caos quan estàs sol amb el grup i en tens molts es poden utilitzar tècniques com ara: estructurar molt bé les tasques (full giratori, un diu la primera pregunta i tots aporten la resposta el que la diu ha d’anotar la resposta i es continua pel següent).

1.4 Qüestions sobre treball cooperatiu

  • Treball en grup i treball en equip. Agrupament, grup i equip. Cal ser equip. Comencem sent un grup i acabem sent un equip.
  • Que predomina més en la nostra escola? Estructura individualista, cooperativa o competitiva. Es interessant poder treballar-les totes perquè a la societat hi son i han d’estar preparats per totes les situacions.
  • És necessari aprendre i ensenyar cooperar
  • Problemes i dubtes: logístic, s’ha de fer tot amb treball cooperatiu?, l’espai per treballar mes còmodes. El nivell del material que aporten es de vegades elevat en diferents aspectes . Cal concretar que han de portar. Millor portar un petició concreta del mestre. Acotar la demanda.
  • Paper del mestre abans, durant i després.

1.5 Metodes d’aprenentatge cooperatiu (veure fitxes)

  • Tutoria entre iguals. Ho fem a CI. A l’escola treballem més amb rol recíproc que el fix. Els de segon són tutors dels de primer.

  • Puzle

  • Grups d’investigació. El que veníem fent a l’escola. Cal tenir clar que és un treball en equip i no en grup. En aquest mètode es important treballar amb pautes de planificació, seguiment i observació. És més pautat.
  • Ensenyament recíproc. Es pot aplicar a la lectura i a la resolució de problemes.
  • ABP. És important la quotidianitat i proximitat del problema plantejat. Sempre s’ha de resoldre una situació problemàtica.
  • Roleplaying. Treballa actituds i convivència. Es fa una obra que representa el tema o la situació problemàtica . Actors i observadors externs que recullen dades i informació per la posterior reflexió.

1.6. Tècniques cooperatives simples

  • Llapis al mig
  • El número
  • Parada de tres minuts
  • 1-2-4 (cascada)
  • El joc de les paraules
  • La substància
  • El foli giratori
  • Philips 66