PAUTES DE COMENTARI

ANÀLISI D’UNA OBRA D’ART

Comentari d’una obra urbanística

1. Classificació de l’obra
a. Títol
b. Autor
c. Cronologia
d. Escola o país
e. Estil

2. Configuració de l’espai

a. Relació arquitectura – Urbanisme ( p.e. Plaça de Sant Pere)
b. Relació monument – Urbanisme( p.e. Tour Eiffel)
c. Relació paisatge – arquitectura ( p.e. Versalles)
3. Antecedents i influencies posteriors.
4. Relacions amb obres del mateix autor o escola
5. Diferencies amb altres solucions coetànies
6. Context històric i artístic.

Comentari d’una obra arquitectònica

1. Classificació de l’obra
a. Títol
b. Autor
c. Cronologia
d. Escola o país
e. Estil

2. Descripció de l’obra
a. Elements tècnics i estructurals
Materials: fusta, formigó, pedra, marbre, ferro…..
Suport: mur, pilastra, pilar, contrafort, arcbotants…
Coberta: llinda, volta de mig punt, d’aresta romana, volta ogival, cúpula,
tambor, llanterna, llunetes…
b. Elements decoratius: frescos, mosaics, retaules….
c. Espais interiors:
Tipus de planta: creu llatina, creu grega, basilical, circular, el·líptica,
flexible…
Parts: Nau central, naus laterals, capelles, creuer, absis, cor…
d. Espais exteriors:
Façana: Organització horitzontal i vertical( cossos, carrers, frontósemicircular,
combinat, trencat, mixtilini…-, pilastres,
columnes – tipus i ordres- , volutes….)
e. Relació amb l’entorn

3. Funció

4. Simbolisme

5. Antecedents i influencies posteriors

6. Relacions amb obres similars de l’autor o de l’escola

7. Diferencies amb altres solucions coetànies

8 Context històric i artístic

Comentari d’una obra escultòrica

1. Classificació de l’obra
a. Títol
b. Autor
c. Cronologia
d. Escola o país
e. Estil

2. Temàtica: Font literària( Bíblia, mitologia, historia, apòcrifs, social, política…)

3. Descripció de l’obra
a. Elements tècnics
Materials: fang, fusta, ivori, marbre, ferro….
Tècniques: cera perduda, encolat, talla, soldadura, acabat i textura.( explicar
la tècnica)
Cromatisme: policromia, daurat, color del material…( explicar la tècnica)
b. Elements formals:
Visió: unifacial, multifacial
Ritmes: contrapposto, plecs
Tipus de representació: volum rodó; relleu(alt, mig i baix)
Composició: Relleu: perspectiva, distribució de les figures.
Volum rodó: proporció , cànon, ritmes, moviment.

4. Dependències i influencies posteriors

5. Relacions amb obres similars de l’autor o escola

6. Diferencies amb altres solucions coetànies.

7. Relació amb l’entorn arquitectònic i urbanístic

8. Significat i funció de l’obra en relació amb la clientela

9. Context històric i artístic

Anàlisi d’una obra pictòrica

1. Classificació de l’obra
a. Títol
b. Autor
c. Cronologia
d. Escola o país
e. Estil

2. Tema: atributs, fonts literàries( Bíblia, narracions clàssiques i històriques, social
polític….

3. Descripció:
Elements de suport: tela, fusta, vidre, mur…
Elements tècnics: oli, fresc, tremp, aquarel·la, carbó, sanguina….(explicar la
tècnica)

4. Elements formals i compositius:
a. Forma tancada o dibuixistica/ forma oberta o pictòrica
b. Composició oberta o centrífuga/ composició tancada o centrípeta
c. Perspectiva geomètrica/ perspectiva aèria/ perspectiva teològica.
d. Línia de l’horitzó
e. Simetria/asimetria
f. Geometria: composició circular, triangular, diagonals, corbes i
contracorbes…
g. Llum: Real, artificial, conseqüent… Clarobscur.
h. Cromatisme

5. Antecedents i influencies posteriors

6. Relacions amb obres similars de l’autor o escola

7. Diferencies amb altres solucions coetànies

8. Funció i significat de l’obra

9. Context històric i artístic

2 comentaris a “PAUTES DE COMENTARI

  1. gràcies per crear el blog no el tanquis mai.
    aquest blog m’ha ajudat molt per a la selectivitat i crec que ajudara a molts i moltes més com jo. m’agrada que hi hagi novetats com noticies d’art actuals , per aquest motiu el seguire visitant.
    fare propaganda 🙂

  2. BF! Moltes gràcies tenim una professora d’història de l’art que passa de nosaltres i no sabiem ni com estructurar els comentaris! Moltes gràcies!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *