Activitat. Realitzar una intervenció en l’entorn

Cal que trieu  una de les tres propostes (instal.lació, art d’acció i vídeoart) i fer una adaptació que fos possible portar a la pràctica amb els alumnes partint de l’obra d’algun artista que hagi treballat amb els nous mitjans. Podeu canviar el tema i la idea i també el procediment a seguir. Això sí, cal que el treball amb les TAC, hi siguin presents. Indiqueu:

-Què voleu que els alumnes aprenguin?

-Quins passos seguireu per desenvolupar l’activitat.

RESOLUCIÓ

Exercici destinat als alumnes de 4t d’ESO, Optativa de visual i plàstica, amb 20 alumnes, ja que aquest exercici requereix força hores i un cert grau d’abstracció .

Abans de començar es farà una explicació del què és l’art conceptual, es donarà èmfasi especial a les intervencions en l’entorn. Com a artista exemplar es citarà en Daniel Buren i es mostraran unes quantes obres d’instal·lacions realitzades per ell.

A partir de les explicacions se’ls proposarà realitzar una intervenció en l’entorn dins el pati de l’escola, concretament dins el pati dels nens d’educació infantil (cal dir que la nostra escola comença a educació infantil i acaba a batxillerat). El pati d’infantil és un espai acotat i tancat, en un lateral del pati gran.

Es tractarà de fer una instal·lació amb elements amb volum i de cert tamany, que provoquin un recorregut, creïn o determinin espais nous, puguin servir per ficar-se a dins, etc. Es tracta de sorprendre i provocar les reaccions dels menuts.

Es proposa un treball en que haurà d’intervenir tot el grup classe per tal de completar-lo i consensuar-lo en la seva totalitat, per tant caldrà portar a l’extrem el treball cooperatiu i l’entesa.

1a part:

D’entrada els alumnes s’agruparan en grups de 4 per tal de realitzar el disseny i la construcció de cada element volumètric. Quan cada grup hagi decidit quin objecte realitza, caldrà que proposin el lloc que volen que ocupi dins l’espai destinat a la intervenció. Això ho faran sobre el plànol del pati que els facilitaré a l’inici del treball. Quan cada grup tingui la seva proposta, es farà una posada en comú per veure si hi ha alguna coincidència o cal algun canvi d’ubicació. Aquí serà necessària la meva moderació i l’ajut en la presa de decisions o correcció de les mateixes: Caldrà trobar un sentit general a proposta, fer-los entendre, que tot i que cada petit grup fa el seu projecte particular, el resultat no seria el mateix si sols instal·léssim un element. Per tant la intervenció dels diferents grups feta de manera simultània donarà un nou sentit i més interès a la lectura final del treball. Per tant, és tant important la ubicació de cada element respecte el grup, com l’element en si mateix, cal buscar sentit a la col·locació fent l’estudi en comú damunt el plànol, no ha de ser casual, ha d’incidir i col·laborar en la reacció de l’observador.

La construcció de cada element es realitzarà amb materials reciclats, caixes d’electrodomèstics, cartons, papers, plàstics, teles…S’han d’espavilar per aconseguir-ho sense que els comporti despeses. Cal que entenguin que han de ser elements efímers, realitzats amb materials tous, no nocius, però no per això han de mancar de plasticitat.

2a part:

Un cop fetes i instal·lades les construccions, cada grup haurà de fotografiar o gravar la reacció que provoca als nens la seva construcció en el moment de sortir al pati, el primer cop que interaccionen amb la mateixa.

Una vegada documentada gràficament la reacció, caldrà que analitzin i classifiquin les reaccions i n’elaborin un cartell, un collage, etc, per exposar i comentar a l’aula.

TEMPORITZACIÓ:

  • 1 hora d’explicació del què és una instal·lació, presentació d’alguns artistes
  • 1 hora per la presentació de la proposta del treball, confecció de grups. Es completarà a casa l‘inici de treball en grup, la pluja d’idees i esbossos inicials.
  • Presentació a classe de cada proposta, discussió d’idees i ubicació dels cossos volumètrics. Presa d’acords i concreció de la situació definitiva de les construccions. La materialització dels volums es portarà a terme a casa i es farà segons els acords pactats i corregits a classe sobre l’esbós.
  • 1 hora de treball a l’escola pel muntatge i finalització dels cossos.
  • Muntatge al pati i presa de fotografies sobre les reaccions dels receptors o espectadors i usuaris de la instal·lació (els nens d’educació infantil)
  • Muntatge dels cartells “recull de sensacions”
  • 1 hora a classe per la presentació dels cartells i explicació de les reaccions observades i conclusions extretes.

CRITERIS D’AVALUACIÓ

  • Capacitat d’acord amb el grup de treball i el grup classe.
  • Implicació en el projecte i nivell de compromís i treball amb el grup.
  • Qualitat dels esbossos i de la materialització del treball.
  • Capacitat de transformació i treball amb materials reciclats. Qualitat del resultat de l’element construït.
  • Capacitat d’interpretació de les reaccions provocades.
  • Capacitat de plasmació de les reaccions en fotografies.
  • Qualitat plàstica dels cartells resultants.
  • Entendre que l’obra d’art no sols ha de ser per fer bonic, observar, decorar… sinó que a més a més pot incorporar l’espectador i provocar reaccions i sensibilitzar.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *