MATERIAL DIDÀCTIC PER A REALITZAR UNA CREACIÓ AUDIOVISUAL
Ara toca fer el material de suport que donaríeu als alumnes per portar a terme una activitat que treballi uns continguts concrets i que tingui com a resultat una creació audiovisual. Aquesta pot ser molt senzilla i curta o més llarga i complexa. ATENCIÓ! No s’hi val encarregar un treball als alumnes i prou (per exemple dir-los que han de fer un anunci), s’ha de treballar alguna cosa específica i el procés que seguireu servirà als alumnes per saber-la utilitzar o posar en joc dins la creació. Es poden per exemple treballar aspectes tècnics, aspectes més formals, aspectes significatius motivats pel punts de vista, el muntatge, etc.
RESOLUCIÓ
Descripció i aspectes que es treballen:
Una pràctica semblant a aquesta ja fa un parell d’anys que la vaig fer amb els alumnes de 4t d’ESO (es nota que és amb els que mes hores setmanals disposo i a més tenen una edat que em permet treballar aquest tipus d’activitats).
Proposava el treball i com a activitat inicial començàvem el guió. Jo iniciava un fragment en un google docs, on tot el grup classe hi tenia accés, i per ordre tots anaven col·laborant amb un paràgraf a configurar la història, la veritat és que sortien coses força curioses. A partir d’aquí cada grup treballava una sola seqüència que ells mateixos triaven i acotaven, sempre guiats per mi. El problema és que es tracta d’una activitat llarga, a més, implica treballar tots els elements i paràmetres de la producció audiovisual, i això en un curs d’ESO resulta una mica excessiu si no es fa un treball concret dedicat a aquest tema (per exemple en taller de cinema en, una setmana cultural o en un treball de síntesi).
Per intentar millorar aquest treball, i seguint el consell que se’ns dóna en l’enunciat de l’activitat, faré una proposta encarada a simplificar i millorar la comprensió d’aquesta activitat.
REALITZACIÓ D’UNA NARRACIÓ AUDIOVISUAL
Activitat destinada als alumnes de 4t d’ESO de l’optativa de visual i plàstica, amb 3 hores setmanals i 20 alumnes. L’activitat ajudarà a prendre consciència de la importància del treball en grup i l’organització de l’equip (encara que en aquest cas breu).
Es proposa una activitat en grups de 4 alumnes
Gravació d’una seqüència curta, de 2 minuts màxim, que inclogui 3 o 4 preses diferents, amb els corresponents canvis de pla (ja treballats anteriorment).
Es gravarà una situació pautada “Trobada o creuament de 2 nois escoltant música”, per a tots la mateixa, de la qual se’ls facilita l’argument (veure a part), però que li hauran de donar personalitat i aconseguir comunicar una sensació o idea (cada grup la que vulgui), com per exemple contrast, diferència, complicitat, etc. Per aconseguir transmetre aquestes idees serà molt important els dos tipus de música que simulin escoltar els nois, el vestuari, els moviments…Aquí serà on raurà la importància de la gravació, i després en el posterior muntatge, a l’incorporar música, organitzar bé els canvis de pla, encara que siguin pocs.
A partir de l’argument facilitat cada grup haurà d’elaborar el guió literari i el tècnic (seguint les pautes i exemples que els facilito), buscant recursos i donant èmfasi a la idea que vulguin transmetre.
Material necessari:
- Càmeres de vídeo, fotografia (opció gravar) o mòbils.
- Ordinadors de l’aula d’informàtica amb programa movie maker (ja l’han treballat en petites edicions de vídeo a partir d’imatges fixes).
- Attrezzo que cada grup consideri necessari.
- Músiques que cada grup consideri.
Temporització:
- 1 hora de classe per la presentació de treball, formació de grups i lectura de pauta i guió
- 1 hora per visualització i comentari d’exemples que aporti el professor i algun que pugui suggerir algun alumne.
- 1 hora a classe per assignació de càrrecs, i inici elaboració de guió literari i tècnic, que completaran a casa.
- 1 hora per preparar gravació, que després realitzaran fora de l’escola.
- 1 hora per muntatge.
Criteris d’avaluació:
- Capacitat d’organització de l’equip i correcta assignació de càrrecs
- Seguiment del procés correcte per part de cada membre.
- Capacitat d’adaptació i personalització del guió.
- Capacitat de comunicació de la idea.
- Adequació d’atrezzo, vestuari, música…
- Seguiment de fitxes de treball.
- Qualitat del treball audiovisual.
Material complementari i exemples:
- Pauta i guia (document word annex)
- Glossari de termes de cinema i audiovisuals:
http://www.xtec.es/~xripoll/glossari.htm
- Exemple de vídeos amb treball de pla-contrapla:
- La importància de la música en les produccions audiovisuals:
Curtmetratge “El mòbil del crim” i audio de la música per separat.
http://www.pacoviciana.com/blog/?p=580
- Quina música escoltes?