Activitat 3. Propostes a partir de l’obra d’un artista

-Propostes a partir de l’obra d’un artista. 

Basant-vos en una sèrie d’artistes que han utilitzat el fotomuntatge o que treballen amb fotografia sota guió. Us demanem que feu una proposta per a treballar amb els alumnes que giri a l’entorn de l’obra de només un d’aquests artistes: Hannah Höch, Raoul Hausmann, John Heartfield, Pere Català Pic, Joan Masana, Joan Fontcuberta, Josep Renau, Cindy Sherman, Bernard Faucon.

 RESOLUCIÓ:

Inventant una nova identitat.

L’activitat es proposa a l’optativa de 4t d’ESO, en el bloc d’ imatge i comunicació visual amb 20 alumnes i la possibilitat de treballar amb ordinador amb grups de 2 o 3 alumnes i projector a l’aula.

L’artista triat és Joan Fontcuberta, perquè és contemporani i de casa nostra. Pel seu caràcter multidisciplinari: és fotògraf, crític i professor. i pel fet que molt recentment ha estat guardonat amb el premi nacional d’assaig per la seva obra La cámara de Pandora.

D’en Fotcuberta estudiarem la visió crítica de la realitat i de les manipulacions que es poden dur a terme a través dels fotomuntatges, com cita el propi autor “La fotografia no sempre és un testimoni fidel de la realitat”. Per fer aquest estudi presentaré les “veritats fictícies” que experimenta amb la seva fotografia, que es caracteritza per l’ús d’eines informàtiques en el tractament i l’edició. Projectaré imatges realitzades per ell i explicaré els fotomuntatges que ha fet. Veurem aquest falsejament de la realitat com una crítica a les possibilitats que ofereix el tractament informàtic en l’edició, i estudiarem concretament el projecte SPUTNIK, que jo explicaré, però que els alumnes hauran d’ampliar i analitzar amb la recerca de la controvèrsia que va provocar en els propis mitjans de comunicació.

A més del treball d’anàlisi, que serà breu, però els servirà per a reflexionar sobre les conseqüències que pot suposar l’ús del fotomuntatge fora de la fotografia publicitària o artística, els proposaré la següent activitat:

Crear una nova identitat a partir del seu retrat:

A partir d’una fotografia de cada alumne, caldrà que inventin un nou personatge i es caracteritzin com a tal. Per fer-ho hauran d’utilitzar el fotomuntatge, de manera semblant al que va fer en Fontcuberta amb Ivan Istochnikov.

Per iniciar l’activitat dedicarem dues sessions a explicar les ordres bàsiques del programa d’edició que utilitzem, en aquest cas Gimp.

A continuació hauran de buscar una imatge del personatge del qual es voldrien caracteritzar (superheroi, model, personatge històric, etc.), quan més característica sigui la imatge i de més qualitat millor. Hauran de mirar que les posicions de les dues imatges concordin per tal que la pràctica quedi bé. Tant aquesta imatge com el seu retrat hauran de ser digitals, o digitalitzats.

A partir d’aquí hauran d’iniciar el fotomuntatge, retallant la seva cara i posant-la en el cos triat (si és de cos sencer), o fusionant les dues cares si es tracta d’un retrat. Caldrà posar-li un títol ben adient anomenant el nou personatge.

Hauran de presentar els treballs enviant-los al moodle del curs. Tant la recerca i anàlisi escrit, com el fotomuntatge.

De l’activitat es valorarà la capacitat d’extreure conclusions de l’anàlisi i la recerca, la qualitat del fotomuntatges presentats que vindrà donat per: l’encaix de les imatges, el suavitzat en la fusió, l’homogeneïtzació de llum i color, l’ús de filtres i llums, l’elecció encertada del personatge model en funció de cada retrat, tant per la posició, com per d’adequació a la imatge.

Enllaços d’interès:

http://www.fontcuberta.com/

http://www.quesabesde.com/noticias/joan-fontcuberta-cosmonauta-ivan-istochnikov-con-texto-fotografico,1_4865

Imatges de Fontcuberta:

http://www.google.es/search?q=joan+fontcuberta+sputnik&hl=es&prmd=imvnso&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=XXbWTurSJLD14QTt1si1AQ&sqi=2&ved=0CEUQsAQ&biw=1600&bih=733

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *