Context:
3r d’ESO, assignatura: Educació visual i plàstica, ràtio aproximada de 30 alumnes, aula equipada amb projector d’imatges i ordinadors amb connexió a internet.
Activitat de comentari de fotografies:
1. Què és la fotografia?
Penso que els alumnes no diferencien la fotografia tradicional (sense retocs) de la fotografia retocada. Voldria incidir en aquest aspecte i intentar, a través del debat, classificar la tipologia de fotografies: premsa, publicitat, artístiques, i les característiques i finalitat de cada tipologia.
2. Què podem comentar d’una imatge?
Demanaria als alumnes que aportessin aspectes a comentar (tècnics, compositius, continguts), els aniria anotant a la pissarra per tal de construir i conduir un esquema d’anàlisi.
3. Analitzem imatges.
3.1. Projectaria les següents imatges i en faria una anàlisi en grup. Posteriorment, publicaria les imatges en un wiki i demanaria als alumnes que fessin una anàlisi escrita individual que inclogués els aspectes comentats. El curs comptaria amb un wiki on cada alumne tindria una pàgina personal en la que aniria publicant els treballs realitzats.
Exemples d’imatges a comentar (en podrien haver moltes d’altres, la primera imatge, publicitària, hauria de ser un fotomuntatge o estar molt treballada digitalment, també seria interessant l’ús d’estereotips de gènere), la segona imatge hauria de ser una fotografia periodística, sense retocs (he triat la de Gerda Taro perquè és un contacte que inclou les ranures de la pel.lícula i pot utilitzar-se per mostrar un carret de negatius als alumnes i parlar sobre els canvis que ha suposat el pas de la fotografia analògica a la digital) :
Oliviero Toscani. Campanya publicitària de Benetton. 2011

Gerda Taro. Víctimes d’un bombardeig. València, 1937
Recursos:
Voldria compartir amb vosaltres una pràctica docent que em sembla més que excel.lent: es tracta d’una iniciativa de l’Ismael Cabezudo, professor de dibuix de secundària. Consisteix en utilitzar una wiki com a suport del treball dels alumnes: Teràpies de xoc. La idea de construir un wiki que els alumnes puguin utilitzar com a portafoli em sembla magnífica.
