Activitat 1. Comentari de fotografies

Després del que heu llegit als materials i de les propostes didàctiques que allí se’ns fan us demanem que penseu quina aplicació faríeu vosaltres amb els vostres alumnes del comentari o interpretació de fotografies i del reportatge fotogràfic.
-Comentari de fotografies: Com podríeu treballar el comentari de fotografies a l’aula? Podríeu posar un exemple concret d’activitat de lectura i interpretació de fotografies i explicar breument perquè voldríeu plantejar que els alumnes comentessin aquestes fotografies i com treballaríeu aquesta lectura. Especifiqueu quins alumnes serien.
Fer una Proposta sobre comentari de fotografies. Hi podeu adjuntar les fotografies .

RESOLUCIÓ

Jo plantejo un treball sobre el comentari de fotografies publicitàries.

Actualment la publicitat és present arreu, influeix en les nostres vides, incita al consum, ens manipula i domina. I possiblement el públic més vulnerable és el jove, els adolescents, la majoria viu pendent de la moda, de la tecnologia més innovadora, etc. És per aquest motiu i pel fet que la fotografia publicitària està pensada precisament per a la suggestió, la provocació, la insinuació i la influència, que proposo aquest treball. Considerant tot això es treballarà tant la vessant artística com la funció comunicativa de les imatges, i a l’hora aprendrem a fer una lectura crítica del missatge que s’emet.

Per dur a terme l’activitat, proposo fer un enllaç dins el moodle del curs a un àlbum picasa, on prèviament penjaria un recull de fotografies per analitzar. Aquests àlbums els trobo pràctics perquè es poden tibar les fotografies sense problemes, així cadascú en podria agafar una o dues per analitzar sense haver de descarregar tot l’àlbum. Les fotografies anirien sense comentaris, es trauria l’eslògan per no influir en l’anàlisi, de manera que sols es considerés la imatge. Així a més de l’anàlisi es pot plantejar endevinar el producte que es promociona o d què va la campanya de la qual forma part.

El treball es pot plantejar per parelles perquè sorgeixi el diàleg i la discussió que sempre enriqueix aquest tipus de treball.

Caldria també penjar al moodle un formulari guia amb unes qüestions bàsiques per realitzar un anàlisi pautat a partir del qual es podés completar un informe sobre cada imatge.

Cada parella podria presentar el seu treball en forma de petita exposició oral, i després es projectaria la imatge situada en la campanya sencera, amb la marca i l’eslògan. Això podria generar un petit debat d’avaluació, tant de la feina feta pels alumnes, com de la imatge ( compleix la seva funció, transmet el missatge…).

Un treball d’aquest tipus seria adient per l’optativa de visual i plàstica de 4t d’ESO, (amb 20 alumnes i 3 hores setmanals), concretament dins el bloc d’imatge i comunicació visual, en el qual es treballa explícitament la fotografia.

Penjo algun exemple d’imatge que es podria treballar:

 

Altres possibles imatges

I encara una altra:

Christopher Barrett, Edward Heal and Luke Taylor
Whole human

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *