Activitat de Glòria Llompart

La lectura d’imatges fotogràfiques crec que és imprescindible actualment a les nostres classes. De fet, a 2n d’ESO, i per tal de plantejar els conceptes bàsics de la comunicació visual com la intencionalitat i la funció de les imatges, la selecció d’algunes fotografies pot resultar molt interessant.

 

L’activitat consisteix en:

  • la construcció d’un llistat comú d’intencions de les imatges (participant el conjunt de la classe)
    • Per exemple: algunes imatges pretenen informar, altres expressar sentiments, cridar l’atenció, destacar, “fer bonic”, manifestar idees, documentar un fet, experimentar, generar plaer, provocar riure, provocar desig, persuadir…
    • A posteriori es poden associar aquestes intencions a les funcions de la comunicació visual: expressiva, informativa, estètica, lúdica, crítica, persuasiva…
  • l’aplicació dels conceptes enumerats a algunes imatges seleccionades. N’hi ha algunes imatges que poden ser difícils de catalogar i que és interessant el debat que susciten.
    • Es pot començar per imatges que connectin amb el somriure de l’alumnat per tal de convidar-los a la participació i, a poc a poc, anar introduint altres temes potser més difícils de descobrir a primer cop d’ull per qüestions de desconeixement de context o de codis…
  • Finalment, és interessant remarcar que la majoria d’imatges es creen amb alguna intenció (fins i tot aquelles experimentals o fortuïtes), per tal d’evidenciar l’existència d’una comunicació visual intencionada, una comunicació predominant en el nostre entorn de la qual és interessant ser-ne conscients.

Algunes propostes que m’han funcionat a classe:

Imatges per “trencar el gel”

Robert Doisneau

Elliott Erwitt

Imatges “de xoc”

Una de les seqüències d’imatges que més ha descol·locat el meu alumnat és la sèrie de fotografies que va fer Kim Manresa a la nena Kadi sobre la seva ablació. Com a primera fotografia, els passo la que us he penjat aquí. L’observem, pensem què ens vol dir la foto, com pot estar feta, quina pot ser la seva funció, i com a resultat, els i les alumnes em parlen de la pobresa, de les poques condicions higièniques, de la diferència de cultures i de moltes altres coses. Després els passo tota la sèrie, explico què està passant en les imatges (ja que hi ha alumnes que no ho saben o no poden creure el que veuen) i en tornem a parlar. Ara, a la discussió apareix el concepte de denúncia, de crítica, de com ho va poder fer el fotògraf, de per què ho va voler fer… De totes maneres, cal tenir en compte que les imatges els commocionen molt.

http://www.quesabesde.com/noticias/kim-manresa-entrevista,1_3144

http://www.tv3.cat/fotografies/fotografs/k-manresa


KIM MANRESA. EL DIA QUE KADI PERDIO PARTE DE SU VIDA, Editorial Blume, 1998

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *