Al principi de setembre, ens vam adonar que teníem una nova assignatura obligatòria que es deia Ciències Aplicades. Tots vam pensar que seria un rotllo, però quan vam començar, vam adonar-nos que aquesta assignatura, a part de ser nova, ens serviria com a eina per saber relacionar el que apreníem amb la vida quotidiana i per tenir una mica més de coneixement científic.
Durant aquest curs, vam fer una cromatografia. Per fer-la vam utilitzar un got amb aigua i una tira de paper de filtre on vam fer un punt, i conforme l’aigua anava mullant el paper, els components de la tinta: blaus, vermells, negres… es separaven.
També, vam estudiar la posició a favor de la marxa i en contra de la marxa i que en la primera opció els bebès eren mes propensos a morir mentre que a contra marxa era més segur per a ells.
Vam fer una activitat que la vam anomenar la “Dolça Mentira” que tractava sobre comprovar si els sucres morenos eren no refinats o sucre blanc tenyit. Després de la recerca vam poder extreure resultats i concloure que alguns sucres morenos en realitat no eren ecològics i que el sucre blanc era refinat perquè passava per una serie de processos per arribar al color blanc.
Com la professora té un fill petit, va aprofitar per parlar de les farinetes i va fer-nos tasta les farinetes més triturades i les una mica ménys triturades, i com a conclusió vam extreure que la triturada era la que més agradava, perquè encara que al envolcall del producte sortís que no contenia sucres, en realitat si que en portava perquè els cereals al triturar-se produeixen el seu sucre (dextrinización). També, Mireia, va elaborar un blog, que es diu “Un món de ciències ple de lletres”, on ens feia escriure tot el que anàvem fent durant les classes, i el que apreníem per nosaltres mateixos, com per exemple, el meu escrit que tractava sobre un insecte verd.
Vam fer una sèrie de vídeos con un “Mannequin Challenge” sobre els sòlids, líquids i els gasos, on especificàvem que els sòlids ocupen un volum, i les seves partícules no es mouen gaire; les de líquid estan una mica més separades i les de gas ocupen tot el espai que poden perquè les seves partícules es mouen mes ràpidament. A més, tots els conceptes que vam aprendre, els penjàvem a un mural esquemàtic que podíem mirar inclús per els exàmens.
També, hem aprés que els llegums tenien proteïnes i que encara que els vegans no mengin carn, si mengen llegums tindran l’aport de proteïna necessària. Malauradament, vam haver d’escriure un relat sobre aquest tem però la part positiva és que Isabel i Naia van guanyar.
La idea de fer-nos emportar per Nadal un bròquil, per observar-lo i veure que li passava dia a dia, va ser desgavellada. Per cert, el meu bròquil es va assecar i em durarà tota la vida.
També, vam veure un vídeo on un grup de gent dormia amb una estufa de gas i van morir per intoxicació (mort dolça).
Els nens de desembre va ser un documental que vam veure on s’indicava que els nens i nenes nascuts la primera meitat de l’any tindrien mes èxits mentre que la segona ho tindria més negre. I en una altra ocasió, vam veure composicions de figures que feien il·lusions òptiques.
Treballar en grup ha estat bé perquè així cadascú treballava en una cosa i s’acabava abans, però no m’ha agradat perquè de vegades hi havia algú que faltava o que no feia res. Poder avaluar-nos a nosaltres mateixos també ha estat una bona decisió, i que ens nostres companys també o fessin també. I per últim, les activitats que més ens han agradat a tots, sobretot perquè hem pogut elegir, però havia de ser relacionat amb la ciència, s’anomena gamificació. Aquí apreníem per mitjà de jocs, sobretot també en les preparacions per a les competències bàsiques. També, vam fer l’extracció de l’ADN de diferets fruites, i després el vam observar.
Aquesta assignatura ha estat bé, per tant no puc opinar coses negatives. Penso que ha sigut la que més m’ha agradat i amb la que he aprés. Ha sigut entenedora gràcies a la seño i els seus continguts tan ben explicats a primera hora del matí i tres dies seguits, de dimarts a dijous.
I ja per acabar, us deixo un recull de fotos on surten gairebé totes les activitats que hem anat fent durant el curs.
Roser, enhorabona!
Estic totalment d’acord amb tu. Durant aquest curs has fet una evolució científicotecnològica totalment satisfatòria i notable i no sols ho dic jo sinó que els senyors i senyores avaludors/es de les Competències Bàsiques així ho van manifestar en l’informe.
Molta sort en la vida!
Mireia