Nivell educatiu.
Aquest Blog està adreçat als alumnes de Cicle Superior de Primària. També a aquells pares i docents que vulguin guiar i col·laborar en l’aprenentatge de tot allò que respecta al ampli món dels Essers vius. I per suposat, a tots aquells què, amb les seves aportacions i comentaris, ens ajudin a ampliar aquesta engrescadora tasca.
Objectius didàctics.
- Observar els principals elements de l’entorn natural.
- Desenvolupar la curiositat per tot allò que pertoca als éssers vius.
- Saber classificar els diferents éssers vius en regnes.
- Conèixer les característiques generals de cada regne.
- Identificar les principals similituds i diferències entre els éssers components de cada regne.
- Desenvolupar tècniques com buscar, organitzar i relacionar la informació, i per a l’autoavaluació.
Competències i relació amb el currículum.
Coneixement i interacció amb el món físic. |
|
Tractament de la informació i competència digital. |
|
Comunicació lingüística. |
|
Aprendre a aprendre. |
|
Autonomia i iniciativa personal i competència emocional. |
|
Criteris i sistema d’avaluació.
Amb les activitats proposades en aquest Blog s’avaluarà:
- L’actitud crítica dels alumnes davant la informació mostrada; diàleg i argumentació.
- Capacitat per a contrastar informació; recerca de nova informació partint de la que ja tenim.
- L’interès per a ampliar el coneixement; coneixement en xarxa.
- La resolució de les activitats; ús d’ altres fonts, ajut de companys de classe, etc.
- La participació en la creació de nous continguts.
Partint d’aquests criteris, s’estableixen dos sistemes d’avaluació:
- AUTOAVALUACIÓ: L’alumne fa una reflexió sobre el seu treball, a partir d’ una graella :
- Les seves aportacions al Blog,
- els comentaris enviats al mateix,
- els nous coneixements adquirits…
- AVALUACIÓ DEL MESTRE: continua al llarg del desenvolupament de les sessions.
L’educació inclusiva.
Aquest Blog entén la inclusió com un compromís amb la identificació de les diverses NEE i la reducció de barreres per a l’aprenentatge i la participació; però sobretot, com el valor afegit què té la presència d’alumnes amb diferents necessitats a l’aula.
Les actuacions del professorat contemplen des de la rebuda, passant per l’avaluació psicopedagògica i el concepte de suport afavoridor de la pràctica inclusiva.
Pràctica inclusiva que ha de: 1) Tenir uns objectius ben delimitats; 2) Basar-se en els coneixements previs de cada alumne i 3) Planificar-se col·lectivament amb la coordinació de tots els professionals que atenen els alumnes amb necessitats educatives diverses.
En definitiva, partint de les capacitats de cada alumne, l’actuació a l’aula ha de reconèixer les diferències de cadascú d’ells i, en conseqüència, utilitzar diversos tipus de recurs.
Seqüència d’activitats proposades.
ACTIVITAT |
OBJECTIUS ESPECÍFICS |
1. ACTIVITAT INTRODUCTÒRIA.Visionat del vídeo “Classificació dels éssers vius” de la pàgina Presentació del Blog. |
|
2. ACTIVITAT INTERACTIVA D’EXPLORACIÓ.Jclic “Una gran família” . |
1. Observar diferències i semblances entre diversos éssers vius. 2. Reflexionar sobre els aspectes comuns i no comuns observats. 3. Generar debat sobre possibles classificacions dels éssers vius. |
3. ACTIVITAT D’AMPLIACIÓ.Lectura i comentari en petit grup de la pàgina “Coneixem els éssers vius”. |
1. Clarificar informació. 2. Seleccionar informació. 3. Interpretar esquemes. 4. Generar noves recerques d'informació. |
4. ACTIVITAT D’ELABORACIÓ GRUPAL.Projecte “Els éssers vius”. |
1. Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu. |
5. ACTIVITAT D’ AVALUACIÓ. |
1. Conèixer la funcionalitat i la imatge del Blog, on l'alumne és coautor. 2. Valorar en quin grau s'assoleixen les competències proposades a la Guia Didàctica. 3. Autoavaluar els coneixmentes sobre els Éssers Vius. |
ACTIVITAT 4. PROJECTE “ELS ÉSSERS VIUS”.
ÀREA. |
CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL. |
DESCRIPCIÓ. |
Projecte en petits grups de treball (3 o 4 alumnes) Treball de recerca d'informació sobre un dels aspectes dels éssers vius: relació, reproducció o nutrició,sota la supervisió del mestre. Els alumnes hauran de preparar una presentació en PowerPoint amb la informació sobre l'aspecte concret que treballin. |
PAUTES DE TREBALL. |
1. Formació del grup. 2. Redacció d'acords previs on constin: A) rol de cada alumne, B) temporització de les sessions, C) acceptació dels compromisos. 3. Realització de la tasca. El PowerPoint ha d'incloure: 1) Índex de continguts. 2) Enllaços a activitats interactives*** 3) Un vídeo. 4) Un esquema de síntesi de la informació exposada. 5) La webgrafia dels recursos i fonts consultats. 4. Incloure la presentació en PowerPoint a la pàgina principal del Blog. 5. Presentació a la resta del grup classe. |
*** Activitats interactives suggerides:
- FUNCIONES DE LOS SERES VIVOS.
- LA FUNCIÓN DE RELACIÓN.
- LA FUNCIÓN DE NUTRICIÓN.
- LA FUNCIÓN DE REPRODUCCIÓN.
- LA REPRODUCCIÓN.
- LA FUNCIÓN DE RELACIÓN (II)
- FUNCIONES DE LOS SERES VIVOS. ACTIVIDADES.
ACTIVITAT 5. AVALUACIÓ.
Contesta el següent qüestionari. Valora els diferents punts del 0 al 4, tenint el compte que:
- 0 és mai / gens
- 1 és a vegades / una mica
- 2 és normalment / millorable
- 3 és casi sempre / està bé
- 4 és sempre / molt
1. SOBRE LA FUNCIONALITAT I LA IMATGE DEL BLOG. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
| Has visitat el Blog UNA ALTRA MIRADA? | |||||
| T’ha agradat la seva presentació? | |||||
| Creus que és fàcil trobar la informació? | |||||
| S’entén? | |||||
| Creus que és fàcil localitzar les activitats? | |||||
| Les has fet? | |||||
| Creus que són adeqüades? | |||||
| Has fet aportacions / comentaris al Blog? | |||||
2. SOBRE LES COMPETÈNCIES QUE ES TREBALLEN. |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
| T’ha ajudat el Blog a saber quelcom més dels Éssers vius? | |||||
| Ha despertat la teva curositat sobre el tema? | |||||
| Has cercat nova informació per comparar i/o ampliar la que el Blog ofereix? | |||||
| Has aprés vocabulari nou referent als Éssers vius? | |||||
| Les activitats t’han ajudat a reforçar els coneixements? | |||||
3. QUÈ SAPS DELS ÉSSERS VIUS? |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
| Relaitza l’activitat “FUNCIONES DE LOS SERES VIVOS” i després respon:Has contestat adequadament a les preguntes? |
FORMULARI AVALUACIÓ