Guía didàctica

Nivell educatiu.

Aquest Blog està adreçat als alumnes de Cicle Superior de Primària. També a aquells pares i docents que vulguin guiar i col·laborar en l’aprenentatge de tot allò que respecta al ampli món dels Essers vius. I per suposat, a tots aquells què, amb les seves aportacions i comentaris, ens ajudin a ampliar aquesta engrescadora tasca.

Objectius didàctics.
  1. Observar els principals elements de l’entorn natural.
  2. Desenvolupar la curiositat per tot allò que pertoca als éssers vius.
  3. Saber classificar els diferents éssers vius en regnes.
  4. Conèixer les característiques generals de cada regne.
  5. Identificar les principals similituds i diferències entre els éssers components de cada regne.
  6. Desenvolupar tècniques com buscar, organitzar i relacionar la informació, i per a l’autoavaluació.
Competències i relació amb el currículum.
Coneixement i interacció amb el món físic.
  • Conèixer de forma amplia els éssers vius.
  • Reflexionar i apreciar la importància de cada ésser viu dintre de cada regne i dintre de l'ecosistema.
Tractament de la informació i competència digital.
  • Utilitzar les noves tecnologies per a la fer exercicis d'aprenentatge i autoavaluació.
  • Ser capaços d’interpretar la informació mixta: gràfica, numèrica i verbal.
Comunicació lingüística.
  • Ampliar i aplicar el vocabulari relacionat amb els éssers vius en un sentit ampli.
  • Aplicar el llenguatge de forma adequada per explicar dibuixos i esquemes.
Aprendre a aprendre.
  • Ordenar la informació en esquemes conceptuals o resums.
  • Interpretar i aplicar la informació sobre els éssers vius per tal de realitzar classificacions.
Autonomia i iniciativa personal i competència emocional.
  • Fomentar en els estudiants l’hàbit d’organitzar.

Criteris i sistema d’avaluació.

Amb les activitats proposades en aquest Blog s’avaluarà:

  • L’actitud crítica dels alumnes davant la informació mostrada; diàleg i argumentació.
  • Capacitat per a contrastar informació; recerca de nova  informació partint de la que ja tenim.
  • L’interès per a ampliar el coneixement; coneixement en xarxa.
  • La resolució de les activitats; ús d’ altres fonts, ajut de companys de classe, etc.
  • La participació en la creació de nous continguts.

Partint d’aquests criteris, s’estableixen dos sistemes d’avaluació:

  • AUTOAVALUACIÓ: L’alumne fa una reflexió sobre el seu treball, a partir d’ una graella :
    • Les seves aportacions al Blog,
    • els comentaris enviats al mateix,
    • els nous coneixements adquirits…
  • AVALUACIÓ DEL MESTRE: continua al llarg del desenvolupament de les sessions.

L’educació inclusiva.

Aquest Blog entén la inclusió com un compromís amb la identificació  de les diverses NEE i la reducció de barreres per a l’aprenentatge i la participació; però sobretot, com el valor afegit què té la presència d’alumnes amb diferents necessitats a l’aula.

Les actuacions del professorat contemplen des de la rebuda, passant per l’avaluació psicopedagògica i el concepte de suport afavoridor de la pràctica inclusiva.

Pràctica inclusiva que ha de:  1) Tenir uns objectius ben delimitats; 2) Basar-se en els coneixements previs de cada alumne i 3) Planificar-se col·lectivament amb la coordinació de tots els professionals que atenen els alumnes amb necessitats educatives diverses.

En definitiva, partint de les capacitats de cada alumne, l’actuació a l’aula ha de reconèixer les diferències de cadascú d’ells i, en conseqüència, utilitzar diversos tipus de recurs.

Seqüència d’activitats proposades.

ACTIVITAT
OBJECTIUS ESPECÍFICS
1. ACTIVITAT INTRODUCTÒRIA.
Visionat del vídeo “Classificació dels éssers vius” de la pàgina Presentació del Blog.
  • 1.Presentar el tema.
  • 2.Activar els coneixements previs.
  • 3.Incitar el diàleg.
  • 4.Despertar la curiositat.
  • 5.Generar dubtes.
 2. ACTIVITAT INTERACTIVA D’EXPLORACIÓ.
Jclic “Una gran família” .
1. Observar diferències i  semblances entre diversos éssers vius.
2. Reflexionar sobre els aspectes comuns i no comuns observats.
3. Generar debat sobre possibles classificacions dels éssers vius.
 3. ACTIVITAT D’AMPLIACIÓ.
Lectura  i comentari en petit grup de la pàgina “Coneixem els éssers vius”.
1. Clarificar informació.
2. Seleccionar informació.
3. Interpretar esquemes.
4. Generar noves recerques d'informació.
 4. ACTIVITAT D’ELABORACIÓ GRUPAL.
Projecte “Els éssers vius”.
1. Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.
5. ACTIVITAT D’ AVALUACIÓ.
1. Conèixer la funcionalitat i la imatge del Blog, on l'alumne és coautor.
2. Valorar en quin grau s'assoleixen les competències proposades a la Guia Didàctica.
3. Autoavaluar els coneixmentes sobre els Éssers Vius.

 

ACTIVITAT 4. PROJECTE “ELS ÉSSERS VIUS”. 
ÀREA.
CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL.
DESCRIPCIÓ.
Projecte en petits grups de treball (3 o 4 alumnes) Treball de recerca d'informació sobre un dels aspectes dels éssers vius: relació, reproducció o nutrició,sota la supervisió del mestre.
Els alumnes hauran de preparar una presentació en PowerPoint amb la informació sobre l'aspecte concret que treballin.
PAUTES DE TREBALL.
1. Formació del grup.
2. Redacció d'acords previs on constin: A) rol de cada alumne, B) temporització de les sessions, C) acceptació dels compromisos.
3. Realització de la tasca. 
El PowerPoint ha d'incloure: 
1) Índex de continguts. 
2) Enllaços a activitats interactives***   
3) Un vídeo. 
4) Un esquema de síntesi de la informació exposada. 
5) La webgrafia dels recursos i fonts consultats.
4. Incloure la presentació en PowerPoint a la pàgina principal del Blog.
5. Presentació a la resta del grup classe.

*** Activitats interactives suggerides:

  1. FUNCIONES DE LOS SERES VIVOS.
  2. LA FUNCIÓN DE RELACIÓN.
  3. LA FUNCIÓN DE NUTRICIÓN.
  4. LA FUNCIÓN DE REPRODUCCIÓN.
  5. LA REPRODUCCIÓN.
  6. LA FUNCIÓN DE RELACIÓN (II)
  7. FUNCIONES DE LOS SERES VIVOS. ACTIVIDADES.
 ACTIVITAT 5. AVALUACIÓ.

Contesta el següent qüestionari. Valora els diferents punts del 0 al 4, tenint el compte que:

  • 0 és mai / gens
  • 1 és a vegades / una mica
  • 2 és normalment / millorable
  • 3 és casi sempre / està bé
  • 4 és sempre / molt
1. SOBRE LA FUNCIONALITAT I LA IMATGE DEL BLOG.
0 1 2 3 4
 Has visitat el Blog UNA ALTRA MIRADA?
 T’ha agradat la seva presentació?
 Creus que és fàcil trobar la informació?
 S’entén?
 Creus que és fàcil localitzar les activitats?
 Les has fet?
 Creus que són adeqüades?
 Has fet aportacions / comentaris al Blog?
 2. SOBRE LES COMPETÈNCIES QUE ES TREBALLEN.
 0  1  2  3  4
 T’ha ajudat el Blog a saber quelcom més dels Éssers vius?
 Ha despertat la teva curositat sobre el tema?
 Has cercat nova informació per comparar i/o ampliar la que  el Blog ofereix?
 Has aprés vocabulari nou referent als Éssers vius?
 Les activitats t’han ajudat a reforçar els coneixements?
3. QUÈ SAPS DELS ÉSSERS VIUS?
0 1 2 3 4
 Relaitza l’activitat “FUNCIONES DE LOS SERES VIVOS” i  després respon:Has contestat adequadament a les preguntes?

 

FORMULARI AVALUACIÓ


 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *