El fracking arriba a casa nostra

El fracking o fractura hidràulica és una tècnica d’extracció de gas que consisteix en injectar a pressió aigua, sorra i una barreja de productes químics sobre la roca, aquesta es trenca  i s’alliberen les gotes de gas que conté en el seu interior. La pujada de preus dels combustibles ha fet que aquest mètode sigui rendible.

El seu impacte ambiental pot ser molt gran, degut a  la contaminació causada pels productes químics injectats, i també, perquè pot ser la causa d’inestabilitat en el terreny i provocar terratrèmols.

A continuació teniu una animació on s’explica aquesta tècnica.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fFUxq9UolN4[/youtube]

En el documental GasLand s’explica l’impacte que pot causar aquesta tècnica

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=phCibwj396I[/youtube]

Properament s’estrena una pel·lícula sobre el tema ambientada en un poble d’Estats Units, PROMISE LAND, protagonitzada per Matt Damon.

[youtube]http://youtu.be/AHQt1NAkhIo[/youtube]

 

Nou projecte de reforma de la llei d’Educació

El Sr. Wert, conseller d’Educació, va presentar una proposta de reforma de la  llei Educativa. En aquests moments l’esborrany ha passat a proposta definitiva, i heu de saber que la TECNOLOGIA, entre altres matèries, en queda molt mal parada.
Es tracta d’una reforma, que segons el meu parer, ens fa tornar al model educatiu de fa 40 anys enrere.
Amb la crisi que estem patint, s’està parlant des de diferents àmbits de potenciar l’emprenedoria, la creativitat, i la innovació, les quals estan integrades dins de la tecnologia, ja que s’ensenya als alumnes a resoldre reptes tecnològics mitjançant el procés tecnològic, procés que inclou l’habilitat per generar noves idees, ser creatiu, innovador i emprenador per portar-les a terme.
Ara sembla que aquesta matèria que s’imparteix als centres de secundària des de fa més de 15 anys ja no és necessària, i desapareix completament del batxillerat, i es manté només a primer d’ESO a l’Ensenyament Secundari. Això sí s’introdueix a tercer d’ESO una nova matèria, l’emprenedoria, que no l’assignen a tecnologia sinó a Socials (?).
El curs passat vaig participar en un projecte organitzat pel Consell Comarcal de la Selva. Aquest projecte, anomenat CREATIVACIÓ, era un prova pilot per introduir a l’alumnat de quart d’ESO en la millora de productes per potenciar la creativitat i innovació dels alumnes. Semblava una idea totalment nova, i això demostra el gran desconeixement que té la societat, les diferents institucions i governs, i les empreses, de la feina que fem amb la TECNOLOGIA. No es tracta només d’ensenyar als alumnes a treballar amb eines, a conèixer els materials, a conèixer com ens arriba l’energia a casa i els impactes que generen tots aquests factors en el nostre planeta, sinó que tots aquests aprenentatges es fan seguint un procés que potencia la creativitat i l’emprenedoria.

Podeu trobar més informació a:

–> TECNOPROFES

–> SÍ, A LA TECNOLOGIA

–> APTCV

 

 

Guardar dades al núvol

Si voleu tenir accessibles les vostres dades des de qualsevol lloc amb connexió a Internet, disposeu d’un nombre cada vegada més gran de serveis.

Us ofereix 2 GB de capacitat gratuïts. Podeu crear carpetes i classificar els vostres fitxers com al vostre disc dur. Descarregant el complement al vostre ordinador, podeu disposar d’una carpeta al vostre ordinador sincronitzada amb Internet.

 

Amb Google Docs a més de guardar documents, podeu editar-los en línia. Es poden crear documents de text, fulls de càlcul, presentacions, i formularis. Amb el mateix compte disposeu d’un gran nombre d’eines, com són el correu, llocs web, xat, …..

 

 

 

Amb Box podeu disposar de 5 GB gratuïts. És accessible des de diferents models de telèfons mòbils.

Centrals hidràuliques

Estem estudiant el funcionament de les centrals hidràuliques, els seus elements, avantatges i inconvenients, i impacte ambiental.

Hem buscat quines són les centrals hidràuliques més grans del món. Ja sigui per la potència que subministren o per l’espectacularitat de la presa destaquem les tres següents: Presa de les Tres Gorges  sobre el riu Iang-Tsé a la Xina, Presa d’Assuan sobre el riu Nil a Egipte i presa de Itaipú sobre el riu Paraná entre Brasil i Paraguai.

centrals_hidrauliques_mesgrans_mon

Del llapis a l’ordinador

Ja esteu a punt?

El curs vinent us esperen moltes novetats. Deixareu l’escola per començar a l’institut, i per si això no fos prou  començareu amb un nou projecte anomenat eduCAT1x1. Aquest projecte consisteix en dotar totes les aules de pissarres digitals interactives i connexió wifi. Cada alumne disposarà d’un ordinador portàtil, i s’utilitzaran llibres digitals. Els llibres de text digitals permeten interactuar amb els múltiples i diversos recursos que es troben a Internet, com vídeos, imatges, fotos, blogs, webs dinàmiques, wiquipèdies, ….

A continuació trobareu enllaços a algunes editorials on podreu visualitzar mostres dels llibres de text digitals que començareu a utilitzar el curs vinent:

Llibre web de Santillana.

Projecte.ESO, de l’editorial Text-La Galera

Teide Digital

Desastre ecològic

El passat 22 d’abril es va enfonsar una plataforma petrolífera situada en el Golf  de Mèxic, molt a la vora de la costa de Louisiana. Com a conseqüència de l’accident s’ha produït un vessament de petroli de grans dimensions, que representa una catàstrofe ecològica sense precedents a Estats Units. Des de l’enllaç següent podeu veure com és de gran la taca de cru provocada per l’explosió ocorreguda en una plataforma petrolífera de l’empresa BP, i podreu comparar la dimensió de la taca amb el vostre lloc de residència.

Taca de petroliTaca de petroli
Au afectada pel vessament de cru

Au afectada pel vessament de cru

Activitats per a la promoció de la ciència i la tecnologia

Programes tecnològics SUBVENCIONATS

La Xarxa Nacional d’Albergs Socials de Catalunya (Xanascat), l’Institut Català d’Energia i l’aula de recursos de tecnologia Cesire Aulatec han programat  de manera conjunta dins del programa Enginycat! dos programes tecnològics destinats als alumnes d’educació secundària obligatòria. Aquests programes han estat dissenyats per fomentar noves vocacions científiques entre els i les joves catalans/es.

(+) més informació


“Mars d’escombraries”

Segons un informe presentat per Greenpeace, cada any arriben als oceans 6.4 milions de tonelades d’escombraries, d’aquesta quantitat entre un 60 i un 80 % són de plàstics. Tots aquests residus es van acumulant al fons marí. El Carib, les costes d’Indonesia, Mar Celta (Irlanda), Mar del Nord, Golf de Lleó i Golf de Vizcaya són zones amb gran acumulació de brossa.
Molts animals marins com tortugues, cetacis i foques es veuen afectats per la ingestió de plàstics, que els bloquegen els intestins i impedeixen que es puguin alimentar correctament, fins a l’extrem provocar la seva mort.

especies-perilloses-mediterrani