Els sentits

Fem un repàs del sentits que tenim.

els-sentits2-d



Les plantes

Aquesta activitat ens ajudarà a repassar i aprendre més coses sobre les plantes.

plantes-d



Animals vertebrats

En aquesta activitat podrem repassar el que hem après dels animals vertebrats.

quadern-virtual

Ens podrieu dir quin és el mamífer més petit i quin és el més gran de tots el que hi ha?



GEOMETRIA PLANA

geometria-plana-d



Flotabilitat, vaixells, submarins, raiers…

Si voleu aprendre moltes més coses sobre el submarí, val la pena de visitar aquest llibre digital d’aquí davall. Quan se us obri la pàgina cliqueu a l’enllaç que diu “La llarga història del submarí” i un cop a dins cal que aneu als apartats:

1. Antecedents.

2. Evolució de la navegació submarina.

  submarins1.JPG

En aquest web EUREKA, recordeu que van ser les paraules que va dir Arquímedes en descobrir perquè suren els vaixells, també hi trobareu informació sobre el submarí:

submari.JPG

Per acabar aquí podreu escoltar “La cançó del raier” basada en un fragment d’un poema de mossén Cinto Verdaguer.

   

CANÇÓ DEL RAIER

Só fill del Noguera,
dins un rai nasquí;
ma esposa és raiera
raier vull morir.

Lo bon temps del fadrinatge
lo passí fent de cuer,
mes com tinc seny i coratge
prompte em feren davanter.
D’eix cavall de la riera
prenc la brida barroera,
i als torrents i a la ribera
vaig dient: pas al raier!

De les bigues que he enraiades
se’n farien galions,
galions per les armades
de deu regnes i nacions;
pins i faigs duc cada dia,
d’avetars no en deixaria,
fins i tot enraiaria
les muntanyes a crostons!

Tot baixant rais a la plana,
cinquanta anys hi he baixat,
que és un rai la vida humana,
ne té deu cada tramat;
i davalla fugitiva
rodolant de riba en riba
fins que al mar sens vora arriba
de la fonda eternitat!

A la cançó el raier diu que “em feren davanter”
Vol dir això que el raier jugava a futbol?
Si ho sabeu envieu un comentari.



L’aigua

estats-de-laigua-2.JPG

 

Si vols imprimir-ho clica damunt del dibuix.

El cicle de l’aigua

water-cycle.JPG dibujo.JPG

Estan en anglès però és molt fàcil d’entendre.

També podeu treballar i ampliar més coneixements sobre l’aigua en aquesta activitat clic:

L’aigua a la natura laigua-a-la-natura.JPG

Vosaltres, feu alguna cosa per estalviar aigua?



L’aparell locomotor

La passada setmana, tots els alumnes de 3r vam anar a la Facultat de Medicina. Allí,  la Doctora Anna Casanovas ens va donar una classe per tal d’entendre millor el funcionament del nostre aparell locomotor. Vam poder veure esquelets, cranis, tot tipus d’ossos, radiografies, el funcionament de les articulacions,… Tot plegat va ser molt profitós i entretingut.

Si en voleu saber més podeu mirar aquesta pagina:

http://www.xtec.cat/~fmarquin/continguts/locomotor2.htm

I si encara no en teniu prou, podeu fer aquesta fitxa:

l’esquelet.pdf (clica perquè  s’obri)

Per cert, algú sap quins són els ossos més petits del nostre cos i on es troben?



El Metre

Abans hi havia una enorme diversitat de sistemes de mesures, pams, peus, passes… però eren arbitraris i variables.

Això va canviar amb la Revolució Francesa, 1789. Aleshores es va imposar la idea de prendre com a unitats de mesura propietats de la natura, com ara la mida de la Terra o el pes de l’aigua.

Una de les primeres va ser la mesura de longitud: el metre. Inicialment el van definir com la deumilionèsima part del quadrant del meridià terrestre. És a dir, calia mesurar la distància de l’equador fins el Pol i dividir-ho per deu milions. Allò era un metre.

metro3.jpg metre2.jpg

Per fer les mesures van encarregar un equip a mesurar un arc de meridià terrestre tant llarg com fos possible. I com que eren francesos, van establir que la distància més llarga que podien mesurar i que agafés territori majoritàriament francès era des de la torre del castell de Montjuïc, a Barcelona, fins a Dunquerque. Van trigar sis anys a completar les mesures.

Quan finalment es va poder determinar la mesura  es va fer una barra de platí amb iridi que tenia dues marques separades per exactament un metre quan estava a 0°C.

Desprès va resultar que la Terra no és perfectament esfèrica de manera que la barra de platí encara que és la mida del metre, ja  no és exactament una deumilionèsima part del quadrant terrestre.

Algú recorda l’origen de la milla que utilitzen els anglesos?



Mines a cel obert

Recordeu el que hem estudiat respecte els minerals. L’home explota els minerals per a extraure d’ells els metalls però també algunes roques són utilitzades com matèria primera per a la indústria com les roques calcàries per fer ciment, i també com materials de construcció i d’ornamentació com el marbres i el granit. Si l’explotació d’un jaciment ( és a dir on trobem molt mineral agrupat) es fa en galeries subterrànies, en diem una mina. En canvi, si el jaciment s’explota a cel obert, es diu d’aquest que és una mina a cel obert o pedrera. Segons siguen les dimensions de la mina o de la pedrera, per a la seva explotació pot ser necessari recórrer a una tecnologia molt sofisticada.

Aquí us enganxo unes fotos de la màquina més gran del món que treballa en una mina a cel obert a Alemanya.

[slideshare id=348479&doc=lexcadadora-1207945509343441-8&w=425]

m11.JPGm2.JPGm3.JPG

m4.JPGm61.JPGm5.JPGm7.JPG

m9.JPG



Roques, minerals i sòl

Hola a tots. Aquí teniu uns altres mots creuats de l’últim tema de naturals . Si no sóu capaços de trobar la resposta d’alguna de les preguntes, la podeu demanar més avall al final de l’article, on hi posa comentaris; cal que hi poseu el vostre nom. Si tinc temps us donaré pistes. Apa, passeu unes bones vacances de pasqua!

roques.JPG

Horitzontal

1. La capa formada per fragments petits de roques, aigua, aire i humus s’anomena….

2. Mineral molt pesat del que en podem obtenir plom.

7. Cada un dels elements que formen una roca.

8. Elements sòlids que trobem en la superfície del nostre planeta.

11. D’aquest mineral capaç d’atreure objectes metàl•lics se n’obté ferro.

12. Substància formada per les restes d’éssers vius tant animals com vegetals.

13. Amb un sol gram d’aquest metall preciós en podem fer un fil de 2 kilòmetres de llarg.

14. Instal•lacions amb pous i galeries fetes per tal d’extreure minerals.

15. Tipus de roca de la qual en podem fer ciment.

17. Roca vermellosa que barrejada amb aigua forma fang.

18. Pedra preciosa de color vermell

19. Una roca………….és aquella que està feta amb un mateix tipus de material.

Vertical

1. Mineral groguenc amb una olor característica que ens recorda als diables.

2. Roca molt dura i resistent i de diversos colors segons el tipus de feldspat que tingui.

3. Roca laminada de color negre que abans es trobava a l’escola i ara a la teulada.

4. En quin metall podem convertir la calcopirita?

5. El granit esta format per mica, quars i ………..

6. Com anomenem el lloc on trobem molta quantitat d’un mateix mineral.

7. Mineral poc abundant en el granit, és a dir, només en té una…….

9. Mineral present en moltes sorres i del qual es pot obtenir el vidre.

10. Roca rosada i rogenca molt abundant de la que se n’obté l’alumini.

14. Quin metall líquid i molt pesat n’obtenim del cinabri?

16. Mineral que no és ni car ni bo però dóna molta energia i escalfor.