A A Frodita

Hem encetat setmana amb la presentació dels TdR dels alumnes de 2n de Batxillerat.  M’admira la capacitat que tenen alguns alumnes de convertir un interès personal o acadèmic en un TdR.  Per si hi ha algú que encara hi està pensant, potser la mitologia li pot servir de font d’inspiració.

A la segona sessió del Δiàlogos, De-generats, feminisme i mitologia, a càrrec de la professora Montserrat Bastons, hem tingut l’oportunitat d’adonar-nos de fins a quin punt a la mitologia clàssica podem trobar històries que ens parlen de gènere, visió patriarcal, violacions, intersexualitat… Ens ha llançat preguntes clares: és realment amor el que sent Apol·lo per Dafne?, estem parlant de raptes o de violacions quan sentim la història d’Europa? 

detall de l’escultura de Bernini sobre Apol·lo i Dafne.

Si parlem d’amor i mitologia, segur que us ve al cap A A Frodita! Va ser el tema de la setmana passada després de descobrir que només feia tres dies que Pascu y Rodri l’acabaven de penjar al seu canal de Youtube.  Ho  confesso hi ha dies que encara em descobreixo cantant-la!  Pascu y Rodri van entrar a les classes de grec gràcies a l’Anna Galera i des de llavors ja els he incorporat com a material de visió obligatòria. L’Anna ja és a la universitat estudiant un grau de filologia catalana a la UB i jo segueixo el seu bon costum de mirar i compartir a l’aula les noves produccions.

I ara les preguntes: quines històries d’amor heu descobert mirant el vídeo? (poden ser d’Afrodita o d’altres divinitats). Escriu el nom de tres històries com a mínim i explica’n una. Són realment històries d’amor? Per què? Quina imatge t’has fet d’Afrodita després de veure el vídeo?

← Article previ

Article següent →

2 Comentaris

  1. Anna Galisteo

    Al vídeo, podem veure reflectides les històries d’amor entre Afrodita i altres personatges com: Ares, Hefest, Hermes, etc. A més, podem veure com també apareix la relació entre Paris i Helena.

    La història d’amor entre aquests dos personatges és realment interessant. Tot comença quan Eris, deessa de la Discòrdia, és l’única divinitat que no és convidada al banquet de celebració pel casament entre Peleu i Tetis. A tall de venjança, Eris va irrompre en la sala i va llençar una poma daurada, anomenada la poma de la discòrdia, que anava dirigida per a la deessa més bella. Com ningú no s’atrevia a adjudicar aquest títol, Zeus va declarar que fos Paris, príncep de Troia, qui triés quina de les deesses era la més mereixedora. Hi havia tres clares candidates: Hera, Atena i Afrodita. Per tal de persuadir-lo, Hera li va oferir poder, Atena li va prometre la fama militar, i finalment, Afrodita li va proporcionar l’amor de la dona més bella de la terra: Helena, l’esposa de Menelau que vivia a Esparta. Paris es va decantar per Afrodita i aquesta decisió va desencadenar la guerra de Troia.

    Sovint penso que les històries d’amor de la mitologia clàssica no són més que relats sobre el desig, la possessivitat i el poder. Al cap i a la fi, són fruit de l’enginy d’una societat patriarcal que no veia les dones com a iguals, sinó com a objectes o finalitats per a aconseguir. Llavors, per a mi, aquestes mai seran històries purament d’amor, ja que no puc concebre l’amor dins les relacions sense les bases del respecte mutu i la igualtat.

    Després de veure aquest vídeo, m’emporto una imatge d’una Afrodita empoderada. Ella sempre ha estat una deessa que ha posat les seves necessitats per damunt de les dels altres, i al capdavall, sempre ha actuat d’acord amb els seus desitjos, sense sentir la necessitat d’excusar-se per ser fidel a ella mateixa.

  2. Albert Soldevila

    Història d’amor entre Ares i Afrodita, un altre entre Hermes i Afrodita, també entre Cloris i Céfiro i per últim entre Afrodita i Hefest.

    L’aventura entre Afrodita i Hefest comença, ja que Zeus els casa. Com que ella està contenta el va enganyar amb Ares. Hèlios va descobrir que estaven enganyant a Hefest i aquest li va dir, Hefest no va dir res, però va forjar una xarxa invisible i la va posar al voltant del llit. Hefest va atrapar a Afrodita i al seu amant i a l’estar dins la xarxa, va cridar als altres déus perquè veiessin el panorama; en ser alliberada Afrodita va fugir avergonyida.

    Es podria dir que totes són històries d’amor menys amb la d’Afrodita i Hefest, ja que ella està casada amb ell, però està interessada més en Ares.

    Afrodita la veig una persona molt maca, però molt infidel i no és conscient del que això provoca.

Deixa un comentari