
Pitàgores. (Marta Frigola)
Acabar aquesta frase va ser l’esprint de cinc minuts d’escriptura expressiva que van fer els alumnes de 2n de Batxillerat de Cultura grega just després de començar un nou tema: Ἀεὶ ὁ θεὸς ὁ μέγας γεωμετρεῖ τὸ σύμπαν. El tema ens ha servit per acostar-nos lingüísticament al mon de les matemàtiques a partir de les etimologies i també a conèixer una mica més sobre la història d’aquesta disciplina. La frase que es pot traduir com ‘Sempre el gran déu geometritza sobre totes les coses’ parteix del concepte de Plató sobre la divinitat i la geometria. Si comptem el número de lletres que corresponen a cada paraula, ens adonarem que conformen el 3,1415626 del número π descobert pel savi Arquímedes.
La Lydia de 2n de BAT va escriure: “Si no fos per les matemàtiques, res tindria sentit. Parlem de números, però fem referència a tot. Comptem els dies que queden per a l’estiu, el nostre aniversari o aquell concert que volem veure. Mesurem la nostra estima, cap a un mateix i cap als altres, quantifiquem tot allò que fem. La dansa son números, la música son compassos; quan parlem de família, de versos o passos per aconseguir allò que volem, parlem de números. Sempre estan presents. I mira que les matemàtiques son complicades, però al mateix temps, porten el compàs i l’harmonia dels nostres dies”.
En el quadern de l’Annabel, hi podem llegir: ” Si no fos per les matemàtiques, tindria menys mal de cap el dimecres abans dels exàmens de la Míriam a primera hora del dijous. D’altra banda, si les matemàtiques no existissin, potser la vida d’estudiant, que ja en si és complicada, tindria encara menys sentit. Sé que és difícil d’imaginar. No hi hauria ordre, un sentit ni una objectivitat que li poguéssim atribuir a les nostres accions. No hi hauria notes d’exàmens, ja no es podrien comptar els punts, ni notes de tall ni cap de les tonteries que s’inventa el ministeri d’educació. Podríem dir que les notes, per tant, son un somni i un malson. Una mica d’ordre està bé, però a vegades estaria bé oblidar-se’n, no creieu?

Apol·lo i les Muses (Disseny d’Adrià Pérez)
Al Bellera el mes de març es respira un aire molt matemàtic per la invitació del departament de matemàtiques al concurs de fotografia i per la celebració del dia del número π, el proper 14 del 3. Des d’Ulls d’òliba us animem a participar en els dos concursos, tot demanant a les Muses que us inspirin en aquestes dues propostes creatives!
Fa un munt d’anys Disney va presentar aquesta pel·lícula de 27:27 minuts sobre el mon de les matemàtiques que també vam veure i comentar amb els alumnes de 2n Bat. Hi ha haver comentaris de tota mena després del vídeo: des del to infantil del material, la preocupació per si els nens petits el podien entendre o la meravella de tornar-lo a veure recordant aquelles matefest a què havien assistit quan eren alumnes d’ESO.
Escriu un text completant aquestes frases:
- Una de les millors coses de veure el vídeo…
- Una de les pitjors coses de veure el vídeo…
- A la natura…
- Música i matemàtiques…
- El que més m’agrada de les matemàtiques…
- Vull afegir que…
Celeste Fernández Valentín
Una de les millors coses de veure el vídeo és que ara crec que veuré les matemàtiques des d’una altra perspectiva. Moltes vegades penso que no serveixen per res, o que a la vida quotidiana mai les trobarem. Però després de veure la importància de les matemàtiques en la creació d’elements que faig servir diàriament la meva pròxima classe de càlcul serà una mica diferent.
Per una altra banda la mateixa raó és una de les pitjors coses de veure el vídeo, ja que ara sé que puc trobar números i càlculs en tot allò que m’envolta. Si els pogués veure segurament em tornaria boja.
-M’ha agradat molt el paper que li han donat a la música i com ho han explicat, ha sigut molt fàcil d’entendre i de registrar-ho per no oblidar-ho.
-La natura i la seva saviesa no deixa de sorprendre. Gràcies a aquest vídeo he pogut descobrir que la natura tenia impremta les matemàtiques molt abans que els humans l’entenguéssim.
El que més m’agrada de les matemàtiques és el fet que estan fetes per millorar la nostra vida, sigui directament o indirectament.
Xènia Mató Sayol
Una de les millors coses de veure el vídeo és veure com en Donald es sent intrigat quan el fantasma li explica que sense matemàtiques no hi hauria música.
Una de les pitjors coses de veure el vídeo, encara que costi admetre-ho, és que tot el que diu és cert, i que per molt que les matemàtiques resultin complicades, sense elles, poques coses tindrien sentit.
A la natura podem trobar les matemàtiques representades amb geometria, cosa bastant curiosa, ja que rarament ens hi fixem.
I com a últim, m’agradaria afegir que, aquest vídeo m’ha semblat una bona manera de fer-nos entendre l’importància de les matemàtiques i considero que ens l’haurien de posar des de ben petits per a què moltes i molts nens/es no els hi agafin “mania”
Marina Garcia
Per començar, mai havia vist aquest vídeo de Donald en el món de les matemàtiques i m’ha agradat perquè m’he adonat que encara que no m’agradin les matemàtiques com a matèria, sé que les matemàtiques estan per tot arreu i molt més abans des que jo nasqués.
Una de les millors coses de veure el vídeo ha sigut que aparegués l’ànec Donald, ja que a mi sempre m’ha agradat aquest personatge de Disney i crec que gràcies a ell he estat atenent al vídeo tota l’estona. Una de les pitjors coses de veure el vídeo és que s’ha m’ha fet molt curt i per això crec que m’ha agradat tant. A la natura mai m’hauria imaginat ni relacionat les flors o qualsevol altre fenomen de la natura amb les matemàtiques o formes geomètriques.
La música i matemàtiques: sincerament no m’imaginava que un personatge tant antic com Pitàgores hagués creat l’escala musical que avui dia coneixem tots i totes. Pensava que de la música i les matemàtiques només parlarien dels compassos i poc més.
El que més m’agrada de les matemàtiques és que són molt antigues i gràcies a elles hem evolucionat com a societat, hem evolucionat en els nostres coneixements, en els nostres aprenentatges i en les nostres activitats quotidianes. Vull afegir que quan ha aparegut en el vídeo el joc d’escacs he pensat en quan vaig jugar per primera vegada amb el meu avi i ell va ser el primer en dir-me que pensar en un joc no significa que no sigui divertit, i així va ser, quan jugava pensava en el següent moviment que faria i m’ho estava passant molt bé, amb això vull dir que les matemàtiques encara que siguin difícils també poden ser divertides.