La Via Domícia, en llatí Via Domitia, va ser la primera  via o calçada romana. Enllaçava  Itàlia i la antiga Hispània (Espanya). Va ser construïda el 118 aC pel procònsol Gneu Domici Aenobarb, durant el període de la República romana. Comprenia els terrenys ocupats entre els Alps i els Pirineus, paral·lel a la costa mediterrània. Probablement, va ser construïda a sobre d’un camí ja existent utilitzat al seu dia per Anibal Barca, un dels millors militars de l’imperi cartaginès, durant el seu camí cap a Roma.  Pocs anys després, es va fundar la ciutat de Narbo Martius, l’actual Narbona, a França. En aquella època aquella zona s’anomenava la Gàl·lia i, a Narbona, la Via Domícia es trobava amb una altra via, la Via Aquitania, que des d’allà comunicava la costa mediterrània amb l’atlàntica del sud de la Gàl·lia.

És precisament en la bella ciutat francesa de Narbona on hi trobem les restes de la Via Domitia, just davant del palau Vell de Narbona, descobertes el 7 de febrer de 1997. Sabem que la via travessava la ciutat pel fòrum. Narbona, va néixer en un encreuament de camins: per una banda, la Via Domicia, que conduïa fins a Cadis , convertida en la Via Augusta; i la Via Aquitania, que arribava fins l’Atlàntic. Actualment, es poden visitar les restes d’aquesta Via Domitia, que travessava aquesta urbs francesa.  

Tanmateix, es tractava d’una construcció romana pública, ja que la Via Domicia, com les altres calçades romanes servien per mantenir un control efectiu de les zones incorporades a l’Imperi, va tenir per això molta importància militar lligada a l’expansió del territori, però ràpidament van adquirir importància econòmica, ja que facilitava el comerç i les comunicacions, per tant era un lloc on tothom hi tenia accés.

Per construir aquesta via, com es feia normalment amb totes les vies, es van usar primerament pedres grans que es col·locaven a la base (Statumen) i sobre aquestes s’estableix una capa de pedres més reduïdes (Rudus). En alguns casos, normalment a les rutes més importants, sobre aquesta última capa es col·locaven pedres grans que encaixaven i feien la funció de paviment (Pavimentum).

El tros conservat de la via, ubicat a la plaça de l’Ajuntament, és accessible al públic, qui vulgui pot baixar a trepitjar l’antiga via. Les restes estan enfonsades, per sota del nivell on actualment camina la gent, degut a que amb el temps a quedat soterrada. En el paviment de pedres calcàries i pulides per el pas del segles, es pot veure els solcs que van deixar el pas dels carros per la carretera.   

Actualment molts dels recorreguts que van seguir els romans i per on passaven les seves vies, s’han convertit en les nostres carreteres, autopistes… Per exemple en el cas de la Via Domitia en el seu pas per França, actualment fa el mateix recorregut la autopista A9 que igualment recorre el sud paral·lelament a la línia de costa. Per mostrar això us deixem un enllaç a un mapa que hem creat en qual s’aprecia millor la similitud. 

A continuació, se’ns presenta un vídeo que ens explica el recorregut de la  Via Domitia i els punts més importants per on passava, com la pròpia Narbona, l’antiga ciutat romana de Nîmes o el famós  Pont du Gard. A més a més, en ell podem comprovar que, on abans eren camins de la Via Domitia, ara s’hi han construït carreteres, que fan el recorregut d’alguns trams d’aquesta via.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Nu3C8tO5zvc[/youtube]

 

Júlia Roura