Amb el GIMP podem fer dos grups de la meitat de la classe, uns han de canviar la imatge fent-li retocs per evitar que l’altre equip endevini quina vocal és. La mestra ha de fer de moderadora, intentant que els canvis deixin una mica de pista perquè l’altre equip ho pugui encertar. I després l’altre equip escull una altra vocal i l’ha de retocar també. Els equips els farà la mestra per tenir en compte l’atenció a la diversitat del grup-classe.
És pot treballar com una eina de motivació, després d’alguna feineta molt densa, per desconectar i fer-los gaudir de l’aprenentatge de les lletres. I el temps dependrà de l’nterès que mostrin els mateixos alumnes en cada moment.
Fem paraules amb les vocals
Fem un cartell amb els nens i les nenes de la classe trobant entre tots paraules i coses que veiem cada dia pel carrer, per casa, per la classe i que comencen per cada vocal. Fent servir aquest material (és tot molt més gràfic i assegurem l’atenció) podem cambiar la tipografia, el color i així s’acostumen a reconèixer les vocals de diferents maneres escrites: lletra de pal, lligada, amb manetes, sense manetes…
En la conversa participa tot el grup i després surten a escriure ells mateixos les paraules amb l’ajuda de la mestra, copiant de la pissarra normal o d’una tipus vileda.
El traç
És una plantilla per treballar el traç de les vocals. Primer de tot han de resseguir (es necessita la tipografia escolar puntejada) el traç de les lletres amb el bolígraf màgic (pissarra digital) i després l’han de fer tot sols, fent servir els diferents colors i varietats que té la pissarra digital. Els companys el poden ajudar donant pistes tipus “primer puja, baixa i després li fem la maneta”.
Al sortir d’un en un a la pissarra treballarem en grup petit perquè sigui més enriquidora l’activitat. En grup gran es perd la motivació i la concentració.
Mitja hora per cada petit grup (4-6 alumnes) la resta pot estar a la classe fent el traç en paper.
Conte de la lletra “i”
Aquest és el conte de la lletra “i” que l’he tret del llibre “LLetres encantades” de l’editorial Edebé. Podem escoltar-ho amb els nens i nenes de la classe i després junts podem incloure-hi efectes de so o les veus dels alumnes amb el programa Audacity.
Els fem participar i fer seu el conte que han escoltat. El mateix fariem amb els altres contes de les 4 vocals següents.
Podem escoltar-ho tota la classe però els canvis els farem en petits grups (5 alumnes). Cinc fan els canvis de la lletra “A”, cinc de la lletra “E” i així amb totes les vocals. Podem treballar tota la setmana, una lletra cada dia i després ensenyar el resultat als altres companys.
aeiou
Aquesta seria la primera activitat i té l’objectiu de veure els coneixements previs dels nens i nenes sobre les vocals, una mena d’avaluació inicial. Participaran tots els nens de la classe (gran grup) i parlaran del traç de cada lletreta (si puja, baixa, si té maneta, puntet…)
El temps de durada de l’activitat és 1 hora.
Vocals
En aquesta activitat (sense fer servir l’àudio que està en castellàs) faria participar als nens dient els objectes que veuen amb cada vocal i s’hi troben algun objecte que no comença per aquesta vocal. Entre tots podem buscar l’explicació.
Dividiria la classe en dos grups per facilitar la participació de tots.
La temporalització podria ser 30 minuts per grup, depenent de la participació es podria allargar o reduir el temps.
Hola, gent!
Hola a tots i totes!!!
Us presento el meu bloc, on trobareu algunes activitats per treballar amb els més petits les vocals!!
Estan pensades per nens i nenes de EI4 i EI5.
Una abraçada.