EL REI CARNESTOLTES i LA VELLA QUARESMA

Les Festes de Carnaval a casa nostra, també conegudes per Carnestoltes o Darrers Dies,es celebren de Dijous Gras a Dimecres de Cendra.

S’estructuren al voltant d’una seqüència ritual que inclou l’arribada, el regnat, la mort i l’enterrament a la població d’un personatge anomenat Carnestoltes.

El Carnaval és una setmana que es caracteritza per ser un moment de transgressions desenfrenades, per la sàtira política, pels enfrontaments festius, per les desfilades de comparses i rues plenes de gent disfressada, per les mascarades i per tot tipus d’altres inversions dels papers socials, moments de revolta controlada en què el món es posa momentàniament de cap per avall.

Uns dies plens d’excessos gastronòmics previs a l’arribada de la meditació i els dejunis propis de la Quaresma. Dijous gras o Dijous Llarder, és típic menjar butifarra d’ou i coca de llardons (d’aquí prové el nom de Dijous Llarder).

Un cop mort el Rei Carnestoltes, apareix el personatge de la Vella Quaresma, una senyoragran amb 7 cames, de les quals haurem de tallar una cada setmana fins que li quedin el que és habituals en les persones, és a dir, dues cames (aquestes cinc cames de més ens indiquen les setmanes que resten per arribar a Dijous Sant, quan s’inicia la Pasqua)

I aquí van algunes de les activitats que es poden treballar a l’aula la setmana de Carnestoltes i durant la quaresma!!!

 

FEM BUNYOLS DE QUARESMA

Objectius:

  • Anomenar els ingredients dels bunyols.
  • Escriure els ingredients dels bunyols a P5 (P4 algunes lletres)
  • Realitzar el moviment adequat per aconseguir una bola de massa.
  • Intervenir amb interès en el procés d’elaboració dels bunyols.

Recursos:

Activitats:

  • Presentar el pòster.
  • Relacionar el nom dels ingredients (a les imatges) amb el nom escrit en negreta del poster.
  • Seguir les instruccions i fer els bunyols (abans ens preparem rentant mans i posant música)
  • Observar com han canviat després de passar per la fregidora.
  • Recordem la recepta deixant-la per escrit (segons nivell)

Atenció a la diversitat:

A l’hora de deixar la recepta per escrit es pot agafar una fitxa d’altre nivell si es requereix.

POSTER DE CARNESTOLTES I LA VELLA QUARESMA

Objectius

  • Cantar cançons de Carnestoltes.
  • Memoritzar la dita de Carnaval.
  • Conèixer els menjars típics de la quaresma.
  • Conèixer el conte El Rei Carnestoltes i la Vella Quaresma.
  • Relacionar diferents elements d’una mateixa disfressa.
  • Imaginar disfresses, màscares i maquillatges.

Recursos:
Una forma de presentar algunes activitats de Carnestoltes és mitjançant un pòster com aquest:

 
Un altre recurs per a relacionar disfresses que es pot treballar a la pdi és el següent:
http://alexandria.xtec.cat/mod/data/view.php?rid=1044

Activitats:

  • Repetir, diàriament en època de Carnestoltes, la dita escollida.
  • Cantar la cançó de Carnestoltes (a música).
  • Mirar el conte del Rei Carnestoltes i la Vella Quaresma.
  • Conèixer el menjar típic de Quaresma. Es pot reforçar amb bits impressos o portant-ne de casa.
  • Relacionar els barrets amb la disfressa corresponent.
  • Jugar a imaginar disfresses, màscares i maquillatges.
  • Elaborar una màscara.

Quant a MERITXELL MARTINEZ GOMEZ

Sóc la Txell, mestra d'educació infantil i primària. Tinc 32 anys, estic casada i tinc dos fills: En Sergi i Na Marina de 4 i 1 any respectivament. Visc a Viladecans, un poble proper a la ciutat de Barcelona . M'agrada escoltar música, passejar, anar al teatre i evidentment passar llargues estones amb la família.
Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *