PER QUÈ FER TEATRE A L’ESCOLA

Aquesta pàgina incideix només en un dels aspectes del perquè és interessant fer teatre a l’escola

EL TEATRE AFAVORIDOR DE LA LLENGUA ORAL 

Un dels problemes que ens hem trobat sempre pel que fa a l’ús de la llengua és el decebedor resultat obtingut que constatem quan sortim fora de l’àmbit de l’aula – de vegades fins i tot dins-, al pati o al carrer; sembla que tota la feina feta amb els alumnes desaparegui com per art d’encanteri. Per intentar solucionar aquest problema hem de buscar tots els mètodes possibles que proporcionin una interacció constant entre els alumnes amb la llengua   Una possibilitat que porta a uns resultats molt positius és introduir de manera regular l’activitat teatral dintre de l’aula. El teatre, amb totes les seves variants (joc dramàtic, improvisació, teatre llegit…) esdevé una eina per a la formació integral de l’alumne i, per tant, també de l’aprenentatge i adquisició de la llengua. 

Si tenim en compte el procés evolutiu de l’infant veiem que la imitació –base de les activitats teatrals- apareix ben aviat. L’infant observa com actua l’adult: primer imita amb el model present però cap els dos anys ja és capaç d’imitar sense tenir la referència al davant cosa que fa que s’encamini cap al joc simbòlic. Amb el joc simbòlic l’infant fa una passa més: no imita sinó que modifica i transforma la realitat, segons les seves necessitats i els seus desigs. El nen assaja la integració a la societat adulta, comença a dominar les regles de la llengua, imita el parlar dels adults, les estructures de la llengua, comença a adonar-se dels nivells de llenguatge (va a comprar amb els pares i sent com el botiguer els tracta de vostè, com s’usen els verbs, quines expressions de cortesia es fan servir…) 

Cal que a l’escola aprofitem aquesta necessitat de representar el món i introduïm les activitats de teatre a l’aula que tinguin, entre altres objectius, el domini del llenguatge com a mitjà de coneixement i de comunicació alhora. Per què ajuda el teatre a L’ÚS DE
LA LLENGUA?

Perquè és una activitat lúdica

I com a activitat lúdica se la prenen els alumnes. Saben que el teatre és un joc, on s’han d’acceptar unes regles, certament, però que els dóna un ampli marge de maniobra. Hi ha moltes maneres de representar un personatge i l’alumne busca la manera que a ell li va millor, amb la que s’hi troba més a gust i ho fa mitjançant gestos però també jugant amb la veu. L’actor s’expressa i es diverteix al mateix temps. 
 

Perquè ajuda a aprendre a escoltar

Una qüestió que no ens pot passar desapercebuda i que està estretament lligada amb l’expressió oral és la capacitat d’escoltar. Sovint als nostres escolars els costa escoltar, es distreuen fàcilment, els expliquem coses que a ells no els interessen… Quan els alumnes fan teatre han de tenir i tenen molt present que han d’estar atents al diàleg. Normalment en una obra per a ser representada per nens de primària, els textos són molt àgils i els personatges van intervenint amb fluïdesa. És aquesta una de les qüestions per les quals els nois i les noies han d’estar molt atents al peu que se’ls dóna per intervenir i ho faran amb el ritme i l’expressió adequada. També a l’hora d’interpretar una improvisació el fet d’escoltar és imprescindible. Si es vol continuar un diàleg improvisat no pot ser que l’alumnat només estigui pendent del que diu sinó que ha d’estar molt atent a què li diuen.Una actitud que haurien de conservar en qualsevol conversa espontània.

Perquè reforça la memòria

Quan es tracta de treballar un text teatral, no hem d’oblidar la importància que hi té la memorització. 

L’alumne memoritza un seguit de frases, de vegades moltes, que després haurà de reproduir. Un conjunt de frases ben estructurades, amb un vocabulari correcte i divers, amb expressions i frases fetes que actualment van quedant oblidades i que l’alumne aprèn, recorda i reprodueix moltes vegades de manera espontània. Si aquestes expressions les aprenen d’un text teatral l’efecte és similar: als alumnes els agraden aquestes frases fetes, aquestes expressions curioses, aquests mots divertits que no han dit ni han sentit mai abans i que, a força de repetir-les, se’ls queden gravades a la memòria. A més, només de pensar amb com s’exercita la memòria aprenent un paper més o menys llarg, el fer teatre ja es podria considerar com a molt positiu.

Perquè és deshinibidor

El nen i la nena trenquen alguns prejudicis que costarien d’eliminar amb altres mètodes. Tot i que des de bon començament els és difícil trencar el gel, de mica en mica ho van fent, fins a aconseguir, en la majoria de casos, canvis força espectaculars en la conducta de cadascun d’ells.  

Per a alguns infants parlar en públic, encara que el públic siguin els seus mateixos companys, i a més fer-ho amb veu alta i clara és una quimera. El sol fet de ficar-se a la pell del personatge fa que es formi com un escut protector del sentit del ridícul i per extensió de la vergonya: qui parla, qui diu aquestes coses, qui actua d’aquesta altra manera, qui s’abraça aquest noi no sóc jo sinó el personatge al qual represento.  Els mestres que vulguem fer teatre amb infants amb greus dificultats a l’hora d’expressar-se en públic hem d’arribar a això: que l’alumne s’adoni que quan el públic riu, calla, crida o xiula no ho fa dirigint-se a l’actor sinó al personatge que interpreta.  

Amb aquells condicionants eliminats o minvats és clar que l’alumne també s’atrevirà a expressar-se sense tants temors amb una llengua que potser encara no domina plenament. 

Perquè enriqueix el vocabulari de l’alumne 

Tal com he explicat a l’apartat dedicat a la memòria quan llegim textos teatrals adequats a alumnes de primària,  ens n’adonem que es tracta de textos força ben escrits, amb un vocabulari ric, però viu, variat i sovint amb expressions divertides. No cal dir que això fa que els alumnes, al cap d’un temps de contacte amb aquest model de llengua, s’hi hagin familiaritzat bastant: en coneixen l’estructura i el significat, el context on l’han d’usar i l’incorporen a la seva parla.  Per il·lustrar aquest punt sobre el vocabulari de les obres de teatre vegeu sinó aquesta petita mostra a tall d’exemples: 

VESTIT NOU DE L’EMPERADOR            ànsia mestressa, que tenim la gola secacom hi ha món   un xic d’aigua    ésser curt de gambals    mireu com l’heu empastifada   escalfor 

EL FLAUTISTA D’HAMELÍN 

estic feta un nyap    a veure si se n’assabenten d’una vegada    les rates es cruspeixen els formatges    rosegant llibres    Hamelín és ple de gom a gom      vós sou el barrut 

EL MALALT IMAGINARI 

m’has fet esgargamellar, mala peça!   et posaré acotxadet a la poltrona   fer molt terrabastall   res de perdre el temps amb aquestes galindaines! 

LES ARMES DE BAGATEL.LA 

pa blanc, de tendre crostó   fer polseguera   la ciutat més tranquil·la i arrecerada   coltells, testes, mastegots, urpes, pollastre farcit… 

30 thoughts on “PER QUÈ FER TEATRE A L’ESCOLA

  1. tere

    Hola, m’ agradria trobar obretes de teatre per a representar a nadal a l’ escola.
    moltes gràcies.

  2. tere

    Estic preparant poesíes i teatres nadalencs,a l`escola .Per als alumnes és molt divertit i ells mateixa ho demanen cada vegada més.

  3. jvives1 Post author

    Ja havíem pensat penjar-ne i havíem demanat permís per fer-ho e però les obres editades, com és lògic, no es poden penjar perquè tenen drets d’autor. Fins i tot ens han denegat el permís de penjar obres descatalogades.

    Ben aviat, però, penjaré alguna versió de pastorets.

    De totes maneres gràcies pel comentari.

  4. nuria

    Necessito textos teatrals curtets per fer teatre a cicle mitja.
    Gracies per endavant

  5. Maite Medina Moreno

    Hola.
    Faig una extraescolar de teatre en una escola (alumnes de primària) i estic buscant obra de teatre per final de curs.
    Gràcies.

  6. vanessa

    Hola, bon dia.

    Faig una activitat extraescolar a una escola.
    Tinc 15 alumnes, d’edats molt variades, però predominen els nens/es de 5 a 7 anys.
    Alguna obra o idea per representar?

    Moltes gràcies.

  7. isabel

    Hola, sóc tutora de 4t de primària. Anem a fer un projecte i els/les alumnees han escollit EL TEATRE. Agrairia molt informació sobre el teatre,obretes infantils…

    moltes gràcies!

  8. Ma.Àngels

    Sóc professora de secundària i estic portant a terme de fa anys un crèdit de teatre amb adolescents, la meva dificultat radica sempre en trobar guions teatrals. Encoratjo a tothom perquè s’animi a fer teatre en aquestes edats per els grans valors que es poden treballar.
    Agrairia qualsevol referent en textos teatrals en aquestes dats. Moltíssimes gràcies.
    Ma.Àngels

  9. Maria

    Estic buscant un text per representar amb els meus alumnes la llegenda de Sant Jordi. Em podeu donar un cop de mà?
    És un grup de 20 alumnes de cicle mitjà

  10. EVA

    Hola, el curs vinent faré una optativa de teatre amb alumnes de secundària i m’agradaria que em recomanessis obres per poder representar amb els alumnes. Els alumnes són de 1r i 3r d’ESO i tot just s’inicien en el teatre. Moltes gràcies.

  11. Marta

    Hola necessito una obra càssica modernitzada per un grup de 4t de primària de una 15 alumnes. Em podríeu ajudar siusplau?’ Havia pensat en l’obra de Romeo i Julieta

  12. Lucia

    Hola!
    Em dic Lucia i estic al meu últim curs de Magisteri Infantil. En les pràctiques que estic realitzant faig un projecte amb els alumnes de P5 utilitzant el teatre com a eina educativa. I era per saber si em podrieu facilitar títols de llibres o articles on es parlés del teatre com a eina pedagògica a l’escola i concretament en l’etapa d’infantil.

    El meu correu és luciasb90@gmail.com

    Gràcies!!

    Lucia

  13. Nova88 Slot

    Awesome! Thanks for every other informative site. The place else may just I get that kind of information written in such an ideal means? I have a venture that I’m just now operating on, and I have been on the look out for such information. Keep update buddy. info rtp slot

  14. Nova88

    Hey, this day is too much good for me, since this time I am reading this enormous informative article here at my home. Thanks a lot for massive hard work. Regards! Nova88

  15. slot online

    Thanks for every other informative site. The place else may just I get that kind of information written in such an ideal means? I have a venture that I’m just now operating on, and I have been on the look out for such information. sports betting

  16. sports betting

    Very interesting blog. Alot of blogs I see these days don’t really provide anything that I’m interested in, but I’m most definately interested in this one. Just thought that I would post and let you know. slot online

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *