Sessió núm. 5 10 de novembre de 2008

PRESA DE CONTACTE

10 de Novembre del 2008

Ens trobem davant d’un nen de 6 anys, amb problemes de falta d’atenció. En les classes no mostra interès, no mostra greus problemes de conducta, manté bona relació amb els seus pares i amb els companys.

El problema principal, és que mostra dificultats per a l’aprenentatge de la lectura i la escriptura, així com problemes a l’hora d’expressar-se quan tracta d’estructurar una sèrie d’idees.

Mostra un interès especial en l’àmbit científic i matemàtic, però mostra dificultats en l’àmbit lingüístic.

Els pares han treballat amb el nen des de fa temps, intenten fer una gran varietat de jocs i activitats amb el nen per tal d’intentar ajudar-lo en l’aprenentatge de la lectura, però afirma el pare que no avança, un dia es capaç d’aprendre una lletra, però al dia següent no la recorda..

Per tal de treballar les causes principals que impedeixin l’aprenentatge de les lletres, proposem treballar des dels seus centres d’atenció, com poden ser els experiments i els jocs.

Els pares li proposen un joc que consisteix en posar cartells acompanyats de dibuixos en diferents parts de la casa, el problema d’aquesta activitat potser, que el nen no es fixi en les lletres, simplement en el dibuix, per tant proposem que canvie els dibuixos i no els col·loqui on realment han d’anar, per exemple posar el dibuix de la taula ( amb les lletres taula), en la porta, per així comprovar si el nen se’n adona de l’errada.

Podrien també, per tal de ajudar-lo a millorar l’expressió oral, gravar els passos que ha de seguir per tal de fer un experiment, per a que després el nen pugui escoltar-lo i que després la mare escolti la gravació i pugui fer ella mateix l’experiment, depenent de si la explicació ha estar ben elaborada o no. Així com utilitzar els experiments per poder llegir les etiquetes dels materials, enumerar les parts del experiment i posant ell paraules en diferents proves, per tal de convertir el experiment en un joc en el qual tindrà que anar superant unes proves lingüístiques per tal d’aconseguir el que realment vol el nen: fer un experiment.

Per tal d’ajudar-lo en la millora de lectoescriptura, proposem també canviar el mètode d’aprenentatge d’aquesta. Durant tota l’educació infantil ha anat seguint un mètode analític, partint des del coneixement dels fonemes i la relació amb les grafies que corresponen. El mètode que podem aplicar a partir d’ara, com a reforç al que ja ha après i per tal d’assegurar-nos que el nen ja ha assolit el sistema alfabètic, es basa en un mètode de base global. L’estratègia parteix de la base de la identificació de paraules que comparteixin grafies o fonemes amb d’altres fonemes o grafies que pugui identificar el nen i que constitueixin un referent textual (ex: en una recepta de panellets, el nen reconeix la paraula panellets i identifica la lletra /p/. A partir d’aquesta identificació, l’activitat tracta de buscar paraules que comencin per la mateixa lletra. Podem fer que el nen vagi més enllà i que comenci a buscar paraules que comparteixin lletres inicials i també altres lletres comunes. Durant aquestes activitats, és important que el nen anticipi allò que va a fer de manera verbal. Exemple: li preguntarem de que creu que és la recepta i ell contestarà, previsiblement, de panellets. Li preguntarem si sap quins ingredients s’utilitzen per elaborar-los i ell els enumerarà. Completarem la seva verbalització si cal i després l’animarem a que busque paraules amb els criteris descrits).

Amb la consciència fonològica podem ajudar a la lectoescriptura. Es tracta primer d’identificar la durada de les paraules amb una representació gràfica, una ratlla baix per exemple. Una vegada el nen ja tingui assolida aquesta estratègia, podem passar amb la segmentació sil·làbica. Primer amb una representació gràfica i després amb representació més abstracta, picant de palmes per exemple. A partir de la representació de les síl·labes, podem atribuir les lletres i els sons als que corresponen les síl·labes que composen una paraula.

Deixa un comentari