Última entrada: resum i autoavaluació.

Aquests mesos de pràctiques han estat molt intensos i satisfactoris, ja que m’han proporcionat força experiències de tot tipus i m’han posat en situacions i contextos on havia d’experimentar i posar a la pràctica coneixements teòrics i bagatges que “a priori” creia erròniament tenir assolits.

Bàsicament les experiències que comento han modelat i donar contingut i fons a diferents àmbits la meva realitat personal i professional.

A nivell personal, crec que he tingut moments en els que el contacte amb els voluntaris i amb l’alumnat d’origen marroquí, m’han colpit l’ànima, els primers per la seva dedicació desinteressada, la seva voluntat ferma d’ajudar als demés i per la paciència, rigor i professionalitat que demostren en el dia a dia de la seva tasca.

En segon lloc m’ha impactat la situació en que es troben els immigrants marroquins, molts d’ells a l’atur, ja que provenen d’un barri humil en el què la crisi de la construcció ha tocat de ple… fet que no impedeix que participin en les activitats del projecte sinó més aviat ha fet que s’ampliï la demanda , ja que molts d’ells veuen en la formació una única via de sortida per millorar unes condicions socioeconòmiques molt desfavorides o com a eina sense la qual és impossible d’accedir a un mercat laboral ja de per si molt precari i amb poques ofertes de treball.

La intervenció en el projecte “pam a pam” m’ha fet veure, encara més, la necessitat de perllongar la meva actuació més enllà del pràcticum i participar com a voluntari el curs vinent, realitzant les tasques i les funcions que siguin més idònies i productives en consonància amb les demandes i necessitats del projecte.

Aquest fet explica per si sol una de les conclusions que he tret després de portar a terme aquest període de pràctiques, la evidència de què els objectius establerts en el seu inici, poden obrir nous objectius a assolir a mig i llarg termini i re definir la proposta inicial.

Dit d’un altre manera: la meva proposta de conèixer les necessitats del projecte “pam a pam” per tal de construir un bloc que serveixi com a base de dades i centre de recursos on-line, a partir de les demandes dels alumnes i dels docents, m’ha fet veure la necessitat urgent de realitzar un servei d’assessorament i orientació sobre l’ús bàsic de les tecnologies: navegació, e-mail, xat, videoconferència, confecció de currículums amb un processador de text, recerca de feina… en definitiva un pla estratègic de formació tic per tal de millorar les competències comunicatives i tecnològiques dels alumnes.

El practicum m’ha introduït també en un àmbit de l’educació no formal, en el qual he hagut de fer funcions de selecció de voluntariat en el què d’una banda he vist la voluntat de moltes persones d’ajudar, però també m’ha despertat a la realitat de què moltes vegades, la gent canvia de parer fàcilment o és poc realista en les seva disponibilitat real.

Un dels temes dels quals estic molt satisfet en aquesta primera fase del meu pràcticum, en la qual havia de captar voluntaris a través de portals especialitzats, és la de haver pogut  coordinar-me amb la responsable del projecte local però a més, coordinar-me i establir criteris comuns i acords amb la responsable de tots els centres de Catalunya, creant una nova via de voluntariat i redirigint els voluntaris que captava, però que no eren de Terrassa cap a projectes més propers físicament als seus domicilis.

 

 

D’altre banda, també m’he sentit molt còmode, buscant i investigant sobre enquestes i test ja fets de similars característiques per tal de conèixer les competències d’ús de les Tic, de voluntaris i alumnes, així com les preferències, formació prèvia, expectatives i necessitats més immediates…

Una vegada resumida aquesta informació m’he dedicat a construir el bloc, en un procés en el qual m’he adonat de la ingent quantitat d’informació que es podria trobar sobre els temes més sol·licitats (gramàtica castellana, lèxic, vocabulari, coneixement de malalties, parts del cos, aprenentatge de la teòrica de conduir…).

 

Finalment he aconseguit un bloc en el que apareixen una primera tanda dels continguts sol·licitats (ja que considero que el bloc, s’ha de continuar fent i ha d’anar acumulant recursos no només pels voluntaris i alumnes d’ara sinó pels que vindran). I a més disposa de les dades mínimes de contacte: qui som, què fem, com ajudar o contactar…

Sincerament he de reconèixer que les fases no han estat delimitades amb puntualitat exacta tal com les havia previst en un bon començament, ja que les circumstàncies i les possibilitats de reunir-se o d’entrevistar o enquestar als alumnes, als voluntaris o bé a la responsable del projecte eren unes i sóc jo el que venia a ajudar i no a donar més feina.

 

En aquest sentit també crec que he aprés a treballar amb molta humilitat, a rebaixar les expectatives i a respectar i valorar el que es fa, així com a re considerar els objectius en funció del temps disponible, el bagatge dels actors que intervenen en aquest context i també de la realitat material de què es disposa… més aviat escassa.

Crec també que un pla de ruta més precís amb els responsables de gestió de la Fundació que promou el projecte pam a pam, hauria fet més efectiva la meva intervenció i potser més profitosa per a altres col·lectius, i inclús haver fet una selecció de voluntaris més precisa precisant que havien de ser de Terrassa, hauria estalviat temps d’entrevistes i de intercanvi de informació amb els que no eren i finalment no van venir o van ser redirigits a altres projectes, hi ha aspectes difícils de predir o perquè les característiques d’un practicum tampoc et donen accés.

És evident que tal com està el panorama econòmic, crec que els nous psicopedagogs haurem de treballar cada vegada més des de la creativitat, la col·laboració, la creació de sinèrgies, l’aprofitament òptim dels recursos disponibles, la creació de xarxes, la empatia, la eficàcia i l’eficiència, per tal de superar les mancances pressupostàries, a través d’un camí i una manera de treballar al que hauríem d’aspirar no sense haver-nos donat prèviament alguna patacada.

 

Publicat dins de Resum i autoavaluació. | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Estructura del bloc.

Bloc de Pam a Pam

Bloc del Projecte Pam a Pam

Finalment el bloc http://blocs.xtec.cat/pamapam té les parts que vaig definir a dalt una sèrie de pestanyes: amb qui som? Què fem? Com pots ajudar? i estructurat en 3 columnes que fan més fàcil la navegació, ja que a l’esquerra hi ha les categories, més sol·licitades pels formadors com ara són:

Així com els arxius ordenats per mesos. Mentre que a la dreta podran trobar enllaços d’interés per descobrir i cercar els mateixos formadors i un requadre de cercador intern.

 

 

 

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Fase IV: Construcció del bloc.

El meu objectiu de crear un bloc, que tingui informació sobre què és el projecto pam a pam, com es pot col·laborar, qui participa i sobretot, que contingui una sèrie de enllaços a recursos relacionats amb la formació i alfabetització d’immigrants comença a tenir forma.

Són els primers passos d’un camí espero i desitjo sigui llarg i fructífer.

El bloc quedarà fet per l’ús i gaudi dels voluntaris formadors i dels alumnes, he quedat amb la coordinadora per tal de dedicar també un temps a l’assessorament sobre com funciona el bloc i com es pot actualitzar i enriquier amb les aportacions dels diferents voluntaris en un procés atopos i atempos, sense espai definit (ja que es poden afegir continguts des de casa o desde altres llocs on disposis de connexió) i a tempos ja que els recursos serviran més endavant i espero que per molts anys a totes les promocions d’alfabetització que vagin passant pel projecte pam a pam.

Un altre aspecte que crec important és que els continguts inicials han estat seleccionats del que realment han expressat els formadors a través de les diferents enquestes.

Em falta només afegir les últimes aportacions, a cau d’orella, mentre explicava a en Josep, un dels formadors més veterans, el funcionament del bloc…

Em comentava que també seria d’interés afegir models de currículum per poder treballar amb els alumnes i facilitar la inserció laboral en aquests temps tant complicats.

Publicat dins de Fase IV: Construcció del Bloc. | Deixa un comentari

Entrevista informal

Aquest dilluns a la tarda he pogut parlar davant de l’ordinador amb una de les voluntàries que treballa a pam a pam al torn de matí i que s’ha ofert per tal de parlar amb mi sobre el bloc que estic fem i sobre les necessitats que creu més urgents per tal d’aportar continguts per precissos i ajustar encara més la intenecionalitat educativa del meu projecte.

La informació que disposo fins ara vé sobretot dels alumnes del torn de tarda i dels voluntaris que també hi treballen en aquest torn.

Aquesta informació ha estat recollida a través dels questionaris que en aquest mateix bloc exposo.

La informació de la voluntària ha estat molt enriquidora per dos motius:

Té formació d’educació especial i el seu criteri em sembla bastant significatiu i pot aportar nous matissos al disseny del bloc.

Ha valorat positivament els enllaços i l’estructura del bloc en funció de la forma que està adquirint ara.

Ha afegit informació nova que desconeixia.

La majoria de dones que assisteixien al projecte d’alfabetització demanen informació sobre el cos humà (nom de les parts del cos) i vocabulari per tal de poder comunicar-se amb precisió amb els metges de capçalera quan van amb els seus fills al CAP del barri.

Això farà que sigui necessari adjuntar continguts relacionats.

Tanmateix aquesta voluntària ha derivat al centre cívic del barri a alguns alumnes per tal de realitzar una introducció a l’albetització tecnològica, fet que desconeixia i que em sembla de molt interès donat el caràcter del meu pràcticum.

 

Publicat dins de Fase III: Recerca de recursos | Deixa un comentari

Engegada del bloc…

He entrat en la fase de recerca de recursos i la de creació del bloc, finalment he pogut utilitzar un dels 20 blocs que una de les escoles que pertanyen a la titularitat de la fundació ens presten.
A l’hora de dissenyar la seva aparença m’he decantat per un model de plantilla poc personalitzable en quant a fons però que s’adequava molt a la meva idea inicial de fàcil navegació, i d’interfície que tingués en una banda les categories i en un altre els enllaços, així com a tres o 4 pestanyes superiors on s’expliqui breument en què consisteix el projecte pam a pam i les dades bàsiques de contacte.
L’adreça temporalment és
http://blocs.xtec.cat/pamapam/

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Recerca de recursos i confecció de bloc.

A partir dels resultats que he sintetitzat en l’article anterior, disposo d’un llistat de necessitats ordenats per la prioritat que li otorguen els diferents formadors per tal de iniciar un procés de recerca i de selecció de recursos on-line que aniré penjant al bloc.

El primer pas serà la creació del bloc en l’espai de l’xtec cedit per l’escola salesiana adjacent al projecte pam a pam.

Seguidament hauré de fer un llistat de les categories que s’assignaran als diferents articles,  i que seran la peça clau per tal que els formadors poguin trobar el material que busquen. Ja que en cada article hi haurà o bé l’enllaç amb una captura de pantalla i una breu explicació del recurs o bé un vídeo.

Les categories respondran a noms com:

-Gramàtica castellana.

– Treball d’oracions.

– Imatges sobre botigues.

– Treball de vocabulari.

– Teòrica de conduir (programes)

– Teòrica de conduir (tests).

Per posar un exemple…

Per posar un exemle.

Publicat dins de Fase III: Recerca de recursos | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Conclusions sobre les enquestes.

A partir dels resultats obtinguts de les diferents enquestes als 30 alumnes del torn de la tarda, així com les enquestes passades als voluntaris formadors d’aquest torn, puc començar a buscar la selecció de recursos que formaran la base del bloc.

Conclusions importants a partir del feed-back amb els responsables i voluntaris.

– Es farà un bloc en comptes d’una web.

– El bloc ha de ser fàcil de utilitzar i haurà de consistir bàsicament en una base de recursos per als alumnes i els voluntaris formadors.

– La informació pròpia de Pam a Pam, així com de la Fundació que la gestiona s’ha de deixar per un web a nivell de tota Catalunya, no vol dir aixó que noes pugui penjar rés d’informació simple de contacte o explicativa molt breu del que es fa.

– Les necessitats bàsiques del projecte pam a pam en quant a formació es centren bàsicament en l’aprenentatge de les llengues catalana i castellana amb l’afegit que també es fa una formació de la teòrica del carnet de conduir B1  per a immigrants, en col·laboració amb auto-escoles de l’entorn.

Es demana suport per cobrir necessitats formatives relacionades amb el lèxic, vocabulari i la gramàtica espanyola, construcció de frases, ús de verbs.

Els formadors demanen també enllaços que permetin relacionar imatges, i que possibilitin treballar aspectes com el cos humà, les malalties, el coneixemente de l’entorn més immediat (classe, barri, botigues, entitats públiques, d’adminsitració i serveis).

Així mateix els docents mostren la necessitat de formar-se en l’ús de programes com ara:

Presentacions amb powerpoint (creació de presentacions).

Programes per descarregar vídeos educatius per tal de visualitzar-los off-line.

Eines i programes per ensenyar  la teòrica del carnet de conduir

Internet (navegació, xat, mail, recerca…).

Excel

 

 

 

 

 

 

Publicat dins de Fase II: Enquestes i entrevistes., Fase III: Recerca de recursos | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Qüestionari formadors: buidatge

PUNTUACIÓ CONCEPTE

40

Enllaços a pàgines web.

40

Fonts complementàries: enllaços a webs d’interès.

39

Elements audiovisuals (vídeos i àudio)

38

Materials didàctics amb informació

38

Guies didàctiques.

37

Textos informatius

35

Bibliografia.

32

Agenda.

31

Material didàctic que orientin i facilitin els aprenentges.

30

Orientacions

26

Activitats auto correctives.

25

Activitats per realitzar amb alumnes amb el teu ajut.

24

Activitats per realitzar de manera autònoma pels alumnes.

21

Documents.

21

Elements multimèdia.

20

Web mail,

17

Sistemes de navegació. Mapes.

17

Motors de recerca

16

Eines de recerca

15

Sistemes de comunicació virtuals,

12

Xat

9

Tutories virtuals

9

Aules virtuals

0

Proves d’autoavaluació

RESULTATS ENQUESTA TANCADA SOBRE CONTINGUTS PRIORITARIS QUE ES PODRIEN PENJAR AL BLOC.

IDIOMA DE LES ACTIVITATS

MATERIAL EN CATALÀ 20
MATERIAL EN CASTELLÀ 36

CONTINGUTS PRIORITZATS

Llengua espanyola gramàtica 

Imatges per a relacionar,

El cos humà,

Malalties

Castellà vocabulari,

Construcció de frases

Verbs

Nocions gramaticals de català

Teòrica conduir

ELEMENTS MULTIMÈDIA QUE PRIORITZARIES

l’ús del PC.

Vídeos de coneixement del medi.

PROGRAMES QUE M’AGRADARIA CONÈIXER MILLOR

 

 

Creació de power-points 

Tots (Suite ofimàtica, navegació, altres???)

programes per descarregar vídeos

Eines per ensenyar  la teòrica del carnet de conduir

Internet

Excel

 

 

 

Publicat dins de Fase II: Enquestes i entrevistes. | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

Enquesta als alumnes: ús del P.C.

Dels possibles usos marcats a l’enquesta els que han fet servir fins ara els alumnes del projecte Pam a Pam són els que reflecteix el gràfic.

Ús que s'ha fet de l'ordinador.

Usos anteriors que han fet del P.C.

Publicat dins de Fase II: Enquestes i entrevistes. | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Enquesta alumnes: programes més utilitzats.

Programes que més s'utilitzen i coneixen.

Programes que més utilitzen i coneixen.

Entre els pocs alumnes que declaren conèixer algún programa en l’enquesta (poc o una mica) els programes més utilitzats són els que es veuen en aquest gràfic.

Publicat dins de Fase II: Enquestes i entrevistes. | Etiquetat com a | Deixa un comentari