A continuació podem observar exemples del treball d’artistes que necessiten dels mitjans de captura d’imatges fixes i en moviment per tal de documentar procesos efímers d’intervenció a l’espai. En utilitzar aquests i d’altres exemples a classe (Ana Mendieta, Andy Goldsworthy, Tim Knowles…) podem establir un diàleg amb l’alumnat en relació al concepte d’obra d’art que subjau en aquestes manifestacions artístiques: el d’una entitat dinàmica i oberta, susceptible de transformacions en el temps, ja siguin produïdes per fenòmens atmosfèrics o per la interacció amb l’espectador.

Amb les seves intervencions aconsegueixen canviar la nostra percepció d’aquell espai, ens conviden a contemplar-lo i admirar-ne la bellesa, sense interferir en les activitats quotidianes de la gent que viu als voltants. L’espectador actua en el si de les estructures, anima el que és inanimat juntament amb els elements naturals: el vent, la pluja o el moviment de l’aigua. L’obra pot contemplar-se “in situ” , o bé a través dels mitjans de comunicació i també a partir dels dibuixos preparatoris, collages o gravats realitzats per Christo.
Més informació sobre els artistes:
http://www.christojeanneclaude.net/ Pàgina web dels artistes.
http://www.letraslibres.com/index.php?art=9304 Entrevista de Maite Iracheta als artistes.
Més informació sobre l’artista:
http://www.circulobellasartes.com/ag_ediciones-libros.php?ele=17&_pagi_pg=2 Ressenya i document pdf del catàleg de l’exposició de Nils Udo: Huellas en la Naturaleza, organitzada pel Círculo de Bellas Artes de Madrid l’any 2006.
http://www.circulobellasartes.com/ag_ediciones-minerva-LeerMinervaCompleto.php?art=62 Entrevista de Camille Jutant a l’artista Nils Udo publicada a la revista Minerva (Círculo de Bellas Artes de Madrid), 2006.
http://www.unalmed.edu.co/mediateca/artenaturaleza/espanol/arte_tierra/artetierra_og_arte_ecol.htm#nils Web de Eugenia Pérez Arango, professora associada de la Universidad Nacional de Colombia, que recull tot un seguit de manifestacions artístiques que vinculen l’ésser humà amb entorns naturals.
http://www.envrak.fr/imprimer-article-26-nils-udo-et-le-land-art?PHPSESSID=3de16… Article procedent de Le webzine culturel Envrak que situa el treball de Nils Udo dins del context dels artistes del Land Art.
http://www.greenmuseum.org/content/artist_index/artist_id-36.html Web del Greenmuseum amb una relació d’artistes entre els quals es troba Nils Udo. Relata la manera de treballar de l’artista i ofereix un catàleg d’obres amb una explicació complementària.