La fotografia amb guió.

La fotografia des del seu origen ha estat un medi per desenvolupar la imaginació dels fotògrafs que van crear nous espais i escenificacions per representar les seves idees. El fotògraf que escenifica fa una recerca conceptual: és un narrador i vol dir-nos quelcom concret, però sense paraules…

Foto-clip (idea original de la professora Marga Sampaio) és una activitat molt completa que es pot enfocar com a una introducció a la fotografia a una optativa de l’ESO. Per motivar-los a fotografiar, els alumnes han de fer la construcció de les escenes suggerides per la lletra d’una cançó, buscant localitzacions, atrezzos, vestuaris, il·luminació, etc. Creen seqüències d’imatges tot elaborant una història, a la manera dels vídeo clips musicals, malgrat que amb fotografies estàtiques.

L’activitat és adeqüada per alumnat de tots els nivells, adaptant continguts. Però els agrada especialment als més petits, perquè el procés és el més semblant a un joc. Requereix grups reduits, perquè un dels aspectes que més es treballa és l’autonomia; a la classe hi ha d’haver ordre i tranquil·litat.

D’alguna manera Foto-clip és una programació per a una matèria optativa molt interdisciplinar, donat que es treballa la llengua, la música, la fotografia, la informàtica i l’educació per a la ciutatania. En quant a l’educació visual i plàstica, pot desplegar diferents continguts, tant de dibuix, de disseny com d’imatge. Vet aqui un resum de les principals activitats que la composen:

  1. Comentari de vídeo-clips.
  2. Establiment de la productora cinematogràfica. Definició dels rols.
  3. Elecció d’una cançó. Estudi del temps d’audició i relació amb el temps de percepció de les imatges.
  4. Estudi de la lletra de la cançó. Transcripció i extracció del sentit.
  5. Imaginació de les escenes mitjançant pluja d’idees.
  6. Elaboració d’un storyboard mitjançant esbossos.
  7. Recerca d’atrezzos i vestuaris per fer-ne els decorats.
  8. Construcció i obtenció de les imatges fotogràfiques (decorats, escenificació, il·luminació, enquadrament i punt de vista, etc.)
  9. Muntatge i edició amb la música i, si cal, la lletra en subtítols.
  10. Preparació del discurs de presentació per a la projecció al públic.
  11. Projecció i audició.

  • Si vols conèixer la història de la fotografia de Bayard amb detall, visita la pàgina Thém@dhoc, del centre de recursos del ministeri d’educació francés. Hi trobaràs una guia interpretativa i més material pedagògic interessant.
  • La pàgina oficial de Cindy Shermanhttp://www.cindysherman.com/ Una de les seves sèries més conegudes va ser adquirida pel MoMA de Nova York. Aquesta pàgina et permetrà entrar en contacte amb el seu treball.
  • Pots visitar la pàgina web oficial de Bernard Faucon
  • Joel-Peter Witkin és un dels fotògrafs més importants que treballa la fotografia sota guió i construeix les seves imatges. En aquest article exposa el procés de treball per aconseguir els seus models, així com la filosofia que envolta el seu treball i certes raons biogràfiques. La fotografia del Witkin és de difícil interpretació i convé analitzar-la seriosament sota el principi que ell vol donar-li: d’amor i redempció. Una entrevista comentada per Eva M. Contreras durant el festival PhotoEspaña 03, pot ajudar una mica a entendre’l. Adreça-la només als alumnes de batxillerat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *