Des del currículum d’educació visual i plàstica se’ns demana que els alumnes siguin capaços d’experimentar amb els procediments propis del vídeo i del cinema, que puguin representar idees i discursos a través del mitjà audiovisual i que identifiquin com els recursos audiovisuals són utilitzats en els mitjans de comunicació o en l’àmbit de la creació artística.
Per a portar a terme aquests objectius, cal primer que els alumnes coneguin quins són els elements que articulen una narració audiovisual, quins són els paràmetres que ens permeten començar a crear en aquest àmbit i com aquests ens serveixen per a comunicar idees, generar emocions o simplement buscar noves maneres d’explicar les coses.
Jugar amb el muntatge.
Una part del que hem proposat en el punt anterior implicava jugar amb el muntatge. De fet, la meitat de la feina de les creacions audiovisuals es realitza en el muntatge. El muntatge ens permet estructurar la narració, crear les relacions entre els plans, donar sentit a la seqüència.
Des d’un punt de vista tècnic, el muntatge implica:
-Seleccionar les preses més adients per a cada seqüència que es pretén realitzar.
-Decidir la seva longitud, que implicarà el ritme i durada de cada pla.
-Ordenar els plans.
-Combinar les imatges amb la banda sonora.
No ens dedicarem aquí a detallar tots els elements que s’han de tenir en compte durant el muntatge, però sí que donarem algun exemple per veure com a través d’aquest, podem generar el ritme i la tensió de l’acció, o com podem articular el que pensa i sent un personatge. És interessant poder fer exercicis senzills de muntatge amb els alumnes per tal d’experimentar quines són les seves possibilitats.