Amb la fotografia, el fotomuntatge sorgeix com a experimentació dels pioners. És el cas de les composicions amb diversos negatius de l’anglès Henry Peach Robinson (1830 – 1901) per construir escenes com si es tractés d’una única presa. Feia servir el seu talent de pintor per imaginar les escenes i construir-les amb diferents poses.
El fotomuntatge va tenir la seva etapa daurada durant el periode entreguerres, a Berlín, amb els artistes Dadà que van trobar en aquesta tècnica la manera més directa per expressar el seu inconformisme i provocar al poder. D’aquesta època són molts dels exemples i els artistes de molt bona qualitat i profunditat: Hannah Höch, Kurt Schwitters, Raoul Hausmann i John Heartfield(1891–1968). Aquest últim és el més conegut i és possiblement el que més impressiona als alumnes per la imaginació amb la que resolia les seves imatges de protesta que conserven tota la validesa i actualitat. En aquesta, de 1932 Der Sinn des Hitlergrusses(que vol dir “el significat del salut hitlerià”) va fer servir retalls de diaris amb les fotografies que li interessaven per fer actuar als personatges segons la seva intenció crítica. 
Recursos
-
Amb aquest Power Point pots resoldre la introducció del tema del fotomuntatge. Està pensat com a material d’autoaprenentatge per als alumnes. El nivell és més aviat per batxillerat i cicles, però pots retocar el text i adaptar-lo:fotomuntatge.pdf
-
La pàgina del fotògraf Joan Garrigosa està plena d’idees per a la publicitat i podries treballar moltes d’aquestes idees amb els alumnes, a l’aula.
-
Si vols més informació sobre el cas de les fotografies trucades de Franco en la seva trobada amb Hitler a Hendaya, consulta el diari El País
-
Pots gaudir amb els alumnes de l’esperit divertit dels projectes de Joan Fontcuberta: FUNDACIÓN SPUTNIK oKarelia: Milagros & Co. Seran una bona inspiració per a moltes activitats semblants…