Transferència a l’aula

Com  a tasques finals del curs, s’ha de:

  • Fer un bloc (aquest) amb el contingut del curs.
  • Proposar una situació d’aprenentatge que es pugui fer amb els alumnes.

La situació d’aprenentatge triada és la realització d’un dispositiu per al sorteig de la panera de Nadal. Ja en cursos passats, al centre, els alumnes de Tecnologia i de Robòtica van col·laborar amb el centre en la decoració de Nadal. Aquesta vegada ens plantejarem aquest altre repte, molt útil per als sortejos que de vegades organitzen les entitats per finançar les seves activitats.

Aquest dispositiu ha de tenir deu LEDs, amb els quals ha de fer un joc de llums previ a la tria de cada xifra. Per a indicar que ha de sortejar cada xifra, s’ha d’accionar el botó.
En acabar el joc de llums, s’ha d’il·luminar d’un altre color la xifra de les unitats, que també s’ha de visualitzar per la consola. S’ha de repetir el mateix procediment per a les desenes, centenes i milers. El número premiat, finalment, ha d’aparèixer també a la consola.

S’ha de poder reiniciar el procés per si s’han de fer més sortejos.
Programa
Exemple de resultat del sorteig a la consola

Us deixo un vídeo on es veu el programa en funcionament, amb la maqueta:

Enllaç a la situació d’aprenentatge

Sessions 8 i 9: Situacions d’aprenentatge

Aquesta formació, apart de donar-nos a conèixer la filosofia maker i l’entorn de programació d’ArduinoBlocks, tenia com a propòsit principal animar-nos a dissenyar situacions d’aprenentatge per aprendre mitjançant la ludificació.

Mirem, doncs, algunes de les pràctiques que hem treballat i possibles idees per al disseny de la nostra pròpia situació d’aprenentatge:

Sessió 7: Fritzing i Microphyton

En aquesta sessió veiem com podem representar el muntatge de la placa fent servir Fritzing i també les beceroles de com programar amb codi.

Fritzing actualment és un programa de pagament. Fem servir la darrera versió gratuïta disponible, la 0.9.3.

Per fer les primeres proves de programació amb codi farem servir MicroPython, una versió de Python molt compacta que permet executar-se dintre d’una placa microcontroladora com l’ESP32 STEAMakers. Per a això ens caldrà descarregar-nos Thonny, un entorn de programació per treballar amb Python.

 

 

Sessió 5: Programació de sensors i actuadors

En aquesta sessió continuem veient com fer servir la consola i fer programes senzills amb els pocs actuadors i sensors que tenim.

Aprenem a fer anar les tires de Neopíxels, que és el motiu principal pel que em vaig inscriure al curs. A l’institut n’hem comprat un parell de 50 LED cadascuna i farem que els alumnes les programin per a integrar-les en la decoració de Nadal.  Realment la seva programació és molt senzilla, però cal tenir presents algunes coses.

Veurem com:

– Compartir projectes a ArduinoBlocks
– Fer gràfics amb les dades obtingudes amb el programa
– Llegir un pin digital
– Programar el brunzidor
– Funcionen i es programen els Neopíxels
– Elaborar un botó tàctil
– Utilització de procediments (funcions) en la programació