MÒDUL 2

(ACTIVITATS REALITZADES AL MÒDUL 2)

PROGRAMAR I EXPERIMENTAR AMB LA FOTOGRAFIA I EL MULTIMÈDIA

PROPOSTA:

Proposo dues pràctiques, una a primer d’eso (a l’assignatura comú de visual i plàstica) on treballem la teoria del color i a partir de l’observació dels colors del cel provem d’aconseguir aquests colors a l’aula amb pintura témpera; i l’altra a segon d’eso (a l’optativa “missatge i representació”) on estudiem com els colors poden variar segons el moment del dia que els observem

EXERCICI RESOLT:

PROPOSTA 1: “ELS COLORS DEL CEL”

Alumnat: alumnes de 1r d’ESO dins de temari de la teoria del color i l’experimentació amb l’ús de la pintura témpera

Pràctica:

1.Plantejament: el professor comenta la importancia de la fotografia dins del món de l’art. S’observen casos de fotògrafs propers a  l’alumnat que han donat importancia al color en les seves fotografies.
Els exemples de Quim Fàbregas , fotògraf de Calella i ex-estudiant de la nostra escola

http://www.fotorevista.com.ar/autores/Fabregas-3/index.php

Quim Fàbregas

o de Cristina Pastó, artista de Sant Pol, amb el seu projecte “Sant Pol de Mars”, on l’artista realitza un calendari amb 365 imatges del Mar de Sant Pol, realitzant una fotografia al mar cada dia de l’any a la mateixa hora del matí (Tinc la peça per a ensenyar-la als alumnes,)

desembre 2001

Material: s’haurà de disposar d’un projector connectat a l’ordinador (per a portar a terme aquesta pràctica, com que a l’aula no disposem d’ordinador, ni de projector… hem treballat amb el meu portàtil…)

2.Recerca: Es demana a l’alumnat que portin un recull de fotografíes fetes digitalment, en viatges, excursions,… o bé que les fagin expressament per a l’exercici. El treball es pot proposar en grups de 4 o 5 persones. Les han de portar en un llapis de memoria usb o gravades  en un cd. Es donarà entre una setmana i  10 dies per a fer la recerca

3.En fem una carpeta a l’ordinador i les ordenem segons els colors del cel (el profesor s’encarrega de fer-ne impressions per a aconseguir fer un poster a l’aula). Segueix el treball en grup

Material: s’haurà de disposar d’un ordinador a l’aula per tal d’anar-nos guardant les imatges que portin els alumnes

4.Passi de diapositives a l’aula comentant els resultats. El treball és de debat dins del grup classe, modera el professor.

Material: s’haurà de disposar d’un projector connectat a l’ordinador

5.Experimentació: fent barreges amb témpera cerquem els colors del cel. Aquesta pràctica es fa quan ja s’ha treballat previament la teoria del color i  s’ha realitzat el cercle cromàtic amb témpera. L’alumne/a ja coneix l’ús de la témpera I comença a experimentar amb els resultats de les vbarreges a partir dels colors primaris. La pràctica es pot realitzar per parelles o individualment. Cada parella o cada alumne/a cerca un color de cel diferent.

Material: l’alumne ha de disposar de pintura témpera (els tres colors primaris, el blanc i  el negre)

6.Realització d’un mural gegant amb tots els colors del cel que han treballat amb témpera.

Temporització: (total d’hores a l’aula 5 hores)
1. a l’aula: 1 hora
2. fora  de l’aula (entre 1 setmana i 10 dies)
3. a l’aula: 1/2 hora
4. a l’aula: 1/2 hora
5. a l’aula: 2 hores
6. a l’aula: 1 hora

Avaluació:
S’avalua

_l’interès de participació en el projecte de recerca
_l’odre i qualitat en les intervencions fetes en els debats
_la semblança del color aconseguit a la barrejade témpera amb el color de cel consultat

_ús de la tècnica de la témpera

Experimentació a l’aula: (per a fer l’experimentació i presentar la proposta al curs on line, s’ha fet l’experimentació amb alumnes de 2n d’eso excepcionalment)

S’adjunta la recerca d’imatges feta:
els colors del cel

Actualment estan treballant les barreges amb témpera a classe. S’adjunta imatges dels alumnes treballant a l’aula.

pintant cels

Imatges d’alguns treballs fets:

cels pintats

Valoració de la proposta:
La proposta ha servit per a fer evident que el cel no només és blau. El poder que te la fotografia per a mostrar-nos com a reals colors que ells no haurien posat mai en un cel fan més rica la seva capacitat tant d’observació com d’originalitat en les seves pròpies creacions plàstiques.

PROPOSTA 2: “ELS COLORS EN DIFERENTS MOMENTS DEL DIA”

Alumnat: Alumnes de 2n d’ESO de l’optativa op2 :“missatge i representació”
A l’optativa es treballa tots aquells mitjans gràfics que tenim per a transmetre missatges des de pictogrames, a escriptures pictogràfiques  (com jeroglífics o el xinès,) fins a tipus de línies i colors.
Actualment estem treballant el color, i entre altres temes veiem com aquests cambien segons l’hora del dia…Per tant, com transmentre en una pintura, sense indicar-ne res, només mitjançant el color, quin moment del dia estem pintant… matinada, migdia, nit…

Pràctica:
1.Plantejament: Ja immersos dins del tema del color, el professor planteja la pràctica mostrant primer de tot la sèrie de “catedrals de Rouen” de Monet. (s’adjunten exemples)

catedrals de rouen

Material: s’haurà de disposar d’un projector connectat a l’ordinador (per a portar a terme aquesta pràctica, com que a l’aula no disposem d’ordinador, ni de projector… hem treballat amb el meu portàtil…)

2. Recerca: Es demana a l’alumnat que portin un recull de fotografíes fetes digitalment d’un espai en quatre moments del dia diferents: matinada, migdia, tarda i vespre. El treball es pot proposar parelles (així ens assegurem que tothom disposi de càmera digital). Les han de portar en un llapis de memoria usb o gravades  en un cd. Es donarà entre una setmana i  10 dies per a fer la recerca

3. En fem una carpeta a l’ordinador i les ordenem segons el lloc i el moment del dia (el profesor s’encarrega de fer-ne impressions per a aconseguir fer un poster a l’aula). Segueix el treball en parelles

Material: s’haurà de disposar d’un ordinador a l’aula per tal d’anar-nos guardant les imatges que portin els alumnes. Impressora a color

4.Passi de diapositives a l’aula comentant els resultats. El treball és de debat dins del grup classe, modera el professor.

Material: s’haurà de disposar d’un projector connectat a l’ordinador

5.Experimentació: Es demana a cada alumne/a que fagi dues versions d’un mateix paisatge (rural o urbà) , la primera versió ha de ser de dia  i la segona de nit, es demana que no hi col.loquin ni sols ni llunes ni estrelles, i que siguin els colors qui transmetin al informació del moment del dia. Fent barreges amb témpera cerquem els colors del dia i de la nit (s’adjunten treballs dels alumnes)

Material: l’alumne ha de disposar de pintura témpera (els tres colors primaris, el blanc i el negre)

Temporització: (total d’hores a l’aula: 5 hores)
1. a l’aula: 1 hora
2. fora de l’aula: (entre 1 setmana i 10 dies)
3. a l’aula: 1/2  hora
4. a l’aula: 1/2 hora
5. a l’aula: 3 hores

Avaluació:
S’avalua
_l’interès de participació en el projecte de recerca
_l’ordre i qualitat en les intervencions fetes en els debats
_la qualitat dels colors aconseguits a les pintures dels paisatges i com aquests transmeten el moment del dia adequadament
-ús de la tècnica de témpera

Experimentació a l’aula:
S’adjunta els exemples proposats pel professor “catedrals de Rouen” de Monet, fotografies de Quim Fàbregas i  peça de Cristina Pastó

catedrals de rouenQuim Fàbregasdesembre 2001

S’adjunta la recerca d’imatges feta amb parelles pels alumnes

diferents moments del dia
S’adjunta imatges de les pintures dels paisatges que estan realitzant els alumnes

pintures dia /nit

Imatges dels alumnes treballant a l’aula

pintant dia i nit

Valoració de la proposta:
La proposta ha servit per a fer evident com es veuen els colors depenent de la llum que els arriba. El poder que te la fotografia per a mostrar-nos els colors, i per a evidenciar-ne la diferencia entre ells en diferents moments del dia fan més rica la seva capacitat tant d’observació com d’originalitat en les seves pròpies creacions plàstiques.

El desplegament de continguts, els objectius, les competències que es treballen i l’avaluació.

Continguts treballats a les dues propostes:

Explorar i percebre:
· Estudi i experimentació a través dels processos, tècniques i procediments
propis de la fotografia, el vídeo i el cinema, i la utilització dels recursos TIC,
per investigar i produir narratives i discursos en format multimèdia.

Interpretar i crear:
. Representació personal d’idees, d’acord amb uns objectius, utilitzant el
llenguatge plàstic, visual i audiovisual, els recursos TIC, entre d’altres, i
manifestant iniciativa, creativitat i imaginació.
. Responsabilitat en el desenvolupament d’activitats artístiques i visuals
individuals o col·lectives.

Dimensió social i cultural:
.Responsabilitat i actitud de valoració i respecte en el desenvolupament de
les activitats i propostes artístiques, tant les pròpies com les dels companys
i les companyes.

Competencies treballades:

Competències pròpies de la matèria

.Amb la competència artística i cultural s’afavoreix tot el que suposa conèixer,comprendre, apreciar i valorar críticament diferents manifestacions culturals i artístiques, utilitzar-les com a font d’enriquiment personal i gaudi, i considerarles com a part del patrimoni de la col·lectivitat.
.La competència artística incorpora igualment el coneixement bàsic de les
principals tècniques, recursos i convencions dels diferents llenguatges artístics.
Suposa també desenvolupar actituds de valoració i estima de la creativitat
implícita en l’expressió artística, d’interès per cultivar la pròpia capacitat estètica
i creativa i de respecte cap a la diversitat d’expressions artístiques i culturals de
la pròpia comunitat i d’altres.

Aportacions de la matèria a les competències bàsiques:

.La matèria col·labora en gran mesura en l’adquisició de la competència
d’autonomia i iniciativa personal, ja que la comprensió i interpretació crítica de
les imatges i les produccions artístiques condueix l’alumnat a aprendre a ser i a actuar de forma autònoma i solidària.
.La importància que adquireixen en el currículum els continguts relatius a
l’entorn audiovisual i multimèdia, amb la utilització dels recursos TIC, expressen
el paper que s’atorga a aquesta matèria en l’adquisició de la competència en
tractament de la informació i competència digital.
.Així mateix, es contribueix a l’adquisició de la competència en el coneixement i
interacció amb el món físic per mitjà de l’ús de procediments, relacionats amb el
mètode científic, com l’observació, l’experimentació i la reflexió posterior.

Avaluació:

. Elaborar i participar, activament, en projectes de creació formal i visual
individualment i cooperativament, com produccions videogràfiques o
plàstiques de gran format, aplicant les estratègies pròpies i adequades del
llenguatge plàstic i visual.
. Seleccionar els materials més adequats per crear un producte artístic
d’acord amb uns objectius prefixats i a la reflexió i avaluació de les diferents
fases del procés de concepció, disseny, formalització i realització.

One thought on “MÒDUL 2

  1. cgifreu

    Quines activitats més “xulis”
    Sóc la Carme Gifreu. També faig el curs
    Penjaré al fòrum l’adreça del meu bloc

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *