Alumnat: alumnes de 1r d’ESO dins de temari de la teoria del color i l’experimentació amb l’ús de la pintura témpera
Pràctica:
1.Plantejament: el professor comenta la importancia de la fotografia dins del món de l’art. S’observen casos de fotògrafs propers a l’alumnat que han donat importancia al color en les seves fotografies.
Els exemples de Quim Fàbregas , fotògraf de Calella i ex-estudiant de la nostra escola
http://www.fotorevista.com.ar/autores/Fabregas-3/index.php
o de Cristina Pastó, artista de Sant Pol, amb el seu projecte “Sant Pol de Mars”, on l’artista realitza un calendari amb 365 imatges del Mar de Sant Pol, realitzant una fotografia al mar cada dia de l’any a la mateixa hora del matí (Tinc la peça per a ensenyar-la als alumnes,)
Material: s’haurà de disposar d’un projector connectat a l’ordinador (per a portar a terme aquesta pràctica, com que a l’aula no disposem d’ordinador, ni de projector… hem treballat amb el meu portàtil…)
2.Recerca: Es demana a l’alumnat que portin un recull de fotografíes fetes digitalment, en viatges, excursions,… o bé que les fagin expressament per a l’exercici. El treball es pot proposar en grups de 4 o 5 persones. Les han de portar en un llapis de memoria usb o gravades en un cd. Es donarà entre una setmana i 10 dies per a fer la recerca
3.En fem una carpeta a l’ordinador i les ordenem segons els colors del cel (el profesor s’encarrega de fer-ne impressions per a aconseguir fer un poster a l’aula). Segueix el treball en grup
Material: s’haurà de disposar d’un ordinador a l’aula per tal d’anar-nos guardant les imatges que portin els alumnes
4.Passi de diapositives a l’aula comentant els resultats. El treball és de debat dins del grup classe, modera el professor.
Material: s’haurà de disposar d’un projector connectat a l’ordinador
5.Experimentació: fent barreges amb témpera cerquem els colors del cel. Aquesta pràctica es fa quan ja s’ha treballat previament la teoria del color i s’ha realitzat el cercle cromàtic amb témpera. L’alumne/a ja coneix l’ús de la témpera I comença a experimentar amb els resultats de les vbarreges a partir dels colors primaris. La pràctica es pot realitzar per parelles o individualment. Cada parella o cada alumne/a cerca un color de cel diferent.
Material: l’alumne ha de disposar de pintura témpera (els tres colors primaris, el blanc i el negre)
6.Realització d’un mural gegant amb tots els colors del cel que han treballat amb témpera.
Temporització: (total d’hores a l’aula 5 hores)
1. a l’aula: 1 hora
2. fora de l’aula (entre 1 setmana i 10 dies)
3. a l’aula: 1/2 hora
4. a l’aula: 1/2 hora
5. a l’aula: 2 hores
6. a l’aula: 1 hora
Avaluació:
S’avalua
_l’interès de participació en el projecte de recerca
_l’odre i qualitat en les intervencions fetes en els debats
_la semblança del color aconseguit a la barrejade témpera amb el color de cel consultat
_ús de la tècnica de la témpera
Experimentació a l’aula: (per a fer l’experimentació i presentar la proposta al curs on line, s’ha fet l’experimentació amb alumnes de 2n d’eso excepcionalment)
S’adjunta la recerca d’imatges feta:
Actualment estan treballant les barreges amb témpera a classe. S’adjunta imatges dels alumnes treballant a l’aula.
Imatges d’alguns treballs fets:
Valoració de la proposta:
La proposta ha servit per a fer evident que el cel no només és blau. El poder que te la fotografia per a mostrar-nos com a reals colors que ells no haurien posat mai en un cel fan més rica la seva capacitat tant d’observació com d’originalitat en les seves pròpies creacions plàstiques.
El desplegament de continguts, els objectius, les competències que es treballen i l’avaluació.
Continguts treballats a les dues propostes:
Explorar i percebre:
· Estudi i experimentació a través dels processos, tècniques i procediments
propis de la fotografia, el vídeo i el cinema, i la utilització dels recursos TIC,
per investigar i produir narratives i discursos en format multimèdia.
Interpretar i crear:
. Representació personal d’idees, d’acord amb uns objectius, utilitzant el
llenguatge plàstic, visual i audiovisual, els recursos TIC, entre d’altres, i
manifestant iniciativa, creativitat i imaginació.
. Responsabilitat en el desenvolupament d’activitats artístiques i visuals
individuals o col·lectives.
Dimensió social i cultural:
.Responsabilitat i actitud de valoració i respecte en el desenvolupament de
les activitats i propostes artístiques, tant les pròpies com les dels companys
i les companyes.
Competencies treballades:
Competències pròpies de la matèria
.Amb la competència artística i cultural s’afavoreix tot el que suposa conèixer,comprendre, apreciar i valorar críticament diferents manifestacions culturals i artístiques, utilitzar-les com a font d’enriquiment personal i gaudi, i considerarles com a part del patrimoni de la col·lectivitat.
.La competència artística incorpora igualment el coneixement bàsic de les
principals tècniques, recursos i convencions dels diferents llenguatges artístics.
Suposa també desenvolupar actituds de valoració i estima de la creativitat
implícita en l’expressió artística, d’interès per cultivar la pròpia capacitat estètica
i creativa i de respecte cap a la diversitat d’expressions artístiques i culturals de
la pròpia comunitat i d’altres.
Aportacions de la matèria a les competències bàsiques:
.La matèria col·labora en gran mesura en l’adquisició de la competència
d’autonomia i iniciativa personal, ja que la comprensió i interpretació crítica de
les imatges i les produccions artístiques condueix l’alumnat a aprendre a ser i a actuar de forma autònoma i solidària.
.La importància que adquireixen en el currículum els continguts relatius a
l’entorn audiovisual i multimèdia, amb la utilització dels recursos TIC, expressen
el paper que s’atorga a aquesta matèria en l’adquisició de la competència en
tractament de la informació i competència digital.
.Així mateix, es contribueix a l’adquisició de la competència en el coneixement i
interacció amb el món físic per mitjà de l’ús de procediments, relacionats amb el
mètode científic, com l’observació, l’experimentació i la reflexió posterior.
Avaluació:
. Elaborar i participar, activament, en projectes de creació formal i visual
individualment i cooperativament, com produccions videogràfiques o
plàstiques de gran format, aplicant les estratègies pròpies i adequades del
llenguatge plàstic i visual.
. Seleccionar els materials més adequats per crear un producte artístic
d’acord amb uns objectius prefixats i a la reflexió i avaluació de les diferents
fases del procés de concepció, disseny, formalització i realització.