25 anys del PIE

Ahir dia 30 de juny es va portar a terme el dinar de cel·lebració dels 25 anys del Pie, a Barcelona. Sabedors que alguns/es de vosaltres heu participat d’una manera o altra, us deixem unes imatges del dinar, i també el bloc de referència. Vam assistir al mateix molts formadors i formadores de les comarques de Tarragona.

Vam assistir 109 persones i va comptar amb l’assitència de l’Honorable Consellera d’Ensenyament Sra. Irene Rigau i del fundador del programa l’any 1986 Sr. Martí Vergés, així com de Ferran Ruiz. Durant aquests anys la nomenclatura ha anat variant, PIE, PMAV, SIE, SMAV, SGTI, TIC, TAC, però els objectius sempre han estat els mateixos, desenvolupats en diferents projectes,  com es va recordar, amb una única finalitat: donar-vos servei als centres i docents en l’àmbit d’informàtica educativa, l’únic motiu de ser. 

Publicat dins de Profes, TIC, xtec | Deixa un comentari

TSE Tarjeta Sanitaria Europea ( MUFACE)

A MUFACE han creat una nova targeta Sanitària d’àmbit Europeu.

Ens donarà cobertura a tots els països de la comunitat Europea. Imprescindible si penseu anar per Europa.

aquí teniu més informació

Aconseguir-lo és fàcil, ho podem fer a les seus de MUFACE, o a traves d’Internet ( oficina Virtual de MUFACE) aquest ultim tramit és pot fer si tenim un certificat digital ( ja vam parlar en un altre article—Certificat Digital )


Publicat dins de Muface | Deixa un comentari

Lliurament Premis CAC

A finals de mes de maig se’ns va quedar oblidada una notícia referent als lliuraments dels VIII premis CAC a les escoles. També, com cada any, van tenir representació els centres presentats de les comarques tarragonines, que va donar com a resultat :

Educació secundària obligatòria – segon cicle , quart premi a l’Institut Roseta Mauri , de Reus. El títol del treball és ” La ràdio a l’escola una eina de treball “, on, després d’un procés de recollida d’informació i d’anàlisi, els alumnes que participen en aquest projecte desenvolupen petites produccions radiofòniques, fet que possibilita l’assoliment significatiu dels objectius i dels continguts audiovisuals tractats.

Educació secundària postobligatòria . Categoria B. Professorat. Tercer Premi, Eloïsa Valero Antón . Institut Gabriel Ferrater i Soler ( Reus ).  El títol del treball és ” Publicitat televisiva “, on, s’explica l’experiència de treball sobre la publicitat televisiva que es basa en l’anàlisi, la reflexió i la producció com a metodologia de treball, afavorint la creació i la participació de l’alumnat.

Felicitats als premiats

Publicat dins de Centres, Notícies | Deixa un comentari

Model d’autorització i de comunicació per a l’ús de serveis i recursos del web 2.0

A la portada de la Xtec apareix un nou model documental que serveix de referència com a model d’autorització per a l’ús de serveis i recursos del web 2.0 per a alumnes de menys i de més de 14 anys. Segueix dient a la plana http://www.xtec.cat/internet_segura/autoritzacio.htm

Atès que per a la utilització d’aquests entorns cal un registre previ amb la consegüent cessió de dades de caràcter personal, es tracta del cas regulat a l’article 13 del Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, que admet la validesa del consentiment del tractament de les dades de caràcter personal atorgat per les persones majors de 14 anys, mentre que per a les menors d’aquesta edat cal el consentiment de les persones que n’exerceixen la pàtria potestat. Per tant, per tal que l’alumnat menor de 14 anys es doni d’alta per a l’ús de serveis web, encara que siguin aplicacions educatives d’aquests serveis, es necessita una autorització dels pares i mares o tutors legals especificant quins serveis s’utilitzaran i amb quina finalitat.

Amb majors de 14 anys es recomana informar els pares i mares o tutors legals de quins serveis es faran servir i advertir que la responsabilitat per possibles mals usos és de l’usuari.

Per tal de facilitar la tasca als centres, els Documents d’organització i funcionament dels centres educatius per al curs 2011-2012 adjunten un model d’autorització (per a menors de 14 anys) i un model de comunicació (alumnat entre 14 i 18 anys).

Autorització relativa als alumnes de menys de 14 anys: ús de serveis i recursos digitals a Internet per treballar a l’aula

Comunicació relativa als alumnes de més de 14 anys però menors d’edat: ús de serveis i recursos digitals a Internet per treballar a l’aula

Com a complement informatiu , tenim a la Xtec unes “preguntes més freqüents” que poden ser prou aclaridores d’exemples concrets:

  1. Podem utilitzar les xarxes socials per al treball escolar?
  2. Podem utilitzar serveis web (Gmail, Google Apps, Yahoo, Hotmail…) per treballar amb l’alumnat?
  3. Es poden publicar imatges (fotos o vídeos) de l’alumnat de l’escola o realitzant activitats de caràcter educatiu al web o en un bloc del centre?
  4. Es poden publicar/difondre a Internet el nom, cognoms i dades de contacte del personal del centre?
  5. Es poden penjar les llistes del procés de preinscripció al web del centre?
  6. Les intranets dels centres presenten els mateixos requeriments que les webs pel que fa a la publicació de dades de caràcter personal?
  7. Les qualificacions acadèmiques dels alumnes poden publicar-se en taulons d’anuncis o a Internet?
  8. Pot un centre educatiu publicar a la seva pàgina web el nom dels professors i l’horari d’atenció a les famílies?
  9. Què cal fer per instal·lar un sistema de videovigilància
  10. Es poden facilitar dades relatives a una persona per telèfon o per correu electrònic?
  11. Es poden reproduir textos, fotos o vídeos al web o al bloc del centre si se n’esmenta l’autor?

Publicat dins de Educat 2.0, Normativa, Protecció de dades | Deixa un comentari

L’equip de futbol del Margatània, un exemple d’esportivitat

A través del programa de ràdio de RAC1 hem pogut veure un clip de vídeo “diferent”.  Segons descriuen a la seva web de la ràdio:

” Són la imatge de l’esportivitat. Un grup de nens, el Prebenjamí B d’un equip escolar, que ha acabat la temporada perdent tots els partits, amb 1 gol a favor i 271 en contra. I malgrat tot, mantenen un esperit de passar-ho bé envejable. El vídeo que han fet al voltant d’aquest equip ja ha tingut 300.000 visites en pocs dies. ”

[vimeo http://www.vimeo.com/25397042 w=500&h=281]

l’equip petit from el cangrejo on Vimeo.

Publicat dins de Curiositats, Vídeos | Deixa un comentari

BIBLIOTECA DIGITAL MUNDIAL

Té, sobretot, caràcter patrimonial, va anticipar ahir a LA NACIÓ Abdelaziz Abid, coordinador del projecte impulsat per la UNESCO i altres 32 institucions. La BDM no oferirà documents corrents, sinó “amb valor de patrimoni, que permetran apreciar i conèixer millor les cultures del món en idiomes diferents: àrab, xinès, anglès, francès, rus, espanyol i portuguès. Però hi ha documents en línia en més de 50 idiomes “.

“Entre els documents més antics hi ha alguns còdecs precolombins, gràcies a la contribució de Mèxic, i els primers mapes d’Amèrica, dibuixats per Diego Gutiérrez per al rei d’Espanya en 1562”, explicava Abid. Els tresors inclouen el Hyakumanto Darani, un document en japonès publicat l’any 764 i considerat el primer text imprès de la història; treballs de científics àrabs que revelen el misteri de l’àlgebra; ossos utilitzats com oracles i esteles xineses, la Bíblia de Gutenberg; antigues fotos llatinoamericanes de la Biblioteca Nacional del Brasil. És fàcil de navegar.

Cada joia de la cultura universal apareix acompanyada d’una breu explicació del seu contingut i el seu significat. Els documents van ser escanejats i incorporades en la llengua original, però les explicacions apareixen en set llengües, entre elles, L’ESPANYOL.
La biblioteca comença amb uns 1.200 documents, però ha estat pensada per rebre un nombre il limitat de textos, gravats, mapes, fotografies i il.lustracions.

Com s’accedeix al lloc global?

Tot i que serà presentat oficialment avui a la seu de la UNESCO, a París, la Biblioteca Digital Mundial ja està disponible a Internet, a través del lloc www.wdl.org. L’accés és gratuït i els usuaris poden ingressar directament per la Web, sense necessitat de registrar-se. Permet l’internauta orientar la cerca per èpoques, zones geogràfiques, tipus de document i institució.

El sistema proposa les explicacions en set idiomes (àrab, xinès, anglès, francès, rus, espanyol i portuguès). Els documents, per la seva banda, han estat escanejats en la seva llengua original. Amb un simple clic, es poden passar les pàgines d’un llibre, acostar o allunyar els textos i moure’ls en tots els sentits. L’excel • lent definició de les imatges permet una lectura còmoda i minuciosa.

Entre les joies que conté de moment la BDM hi ha la Declaració d’Independència dels Estats Units, així com les Constitucions de nombrosos països, un text japonès del segle XVI considerat la primera impressió de la història, el diari d’un estudiós venecià que va acompanyar Hernando de Magallanes en el seu viatge al voltant del món; l’original de les “Fabulas” de Lafontaine, el primer llibre publicat a les Filipines en espanyol i tagalog, la Bíblia de Gutemberg, i unes pintures rupestres africanes que daten de 8000 A. C.

Dues regions del món estan particularment ben representades: Amèrica Llatina i Orient Mitjà. Això es deu a l’activa participació de la Biblioteca Nacional del Brasil, la biblioteca Alexandrina d’Egipte i la Universitat Rei Abdullah d’Aràbia Saudita.

L’estructura de la BDM va ser calcada del projecte de digitalització de la Biblioteca del Congrés dels Estats Units, que va començar el 1991 i actualment conté 11 milions de documents en línia. Els seus responsables afirmen que la BDM està sobretot destinada a investigadors, mestres i alumnes. Però la importància que té aquest lloc va molt més enllà de la incitació a l’estudi a les noves generacions que viuen en un món audiovisual. Aquest projecte tampoc és un simple compendi d’història en línia: és la possibilitat d’accedir, íntimament i sense límit de temps, l’exemplar incalculable, inabordable, únic, que cadascú alguna vegada va somiar conèixer.

Publicat dins de Curiositats, General, Notícies | Deixa un comentari

Coordinació TAC Curs 2011-2012

Al “Document per a l’organització i el funcionament de les escoles i dels centres públics d’educació especial” trobem les especificacions sobre la “Coordinació TAC” als centres educatius, pel 2011-12

A la pags. 22-23 trobem un “link” que desenvolupa les tasques a realitzar des de la “Coordinació TAC” del Centre:

En el document “Orientacions per al desenvolupament educatiu de les TIC

Publicat dins de Coordinació TAC, General, TIC | Deixa un comentari

Organització i funcionament del curs 2011-2012

Teniu les instruccions d’Organització i funcionament pel proper curs.( 2011-2012 ) pels Centres d’Infantil, Primària i Ed. especial – Públics

Ja es pot accedir al :

 “Document per a l’organització i el funcionament de les escoles i dels centres públics d’educació especial

El document es pot consultar a:

Publicat dins de Centres | Deixa un comentari

Ús d’obres en l’àmbit educatiu

A la portada de la Xtec s’ha publicat un especialPropietat Intel·lectual i drets“, on, entre d’altres informacions, es pot llegir un paràgraf que deixa molt clar el que es pot fer en relació a aquest tema als centres educatius. Cal llegir les planes en la seva totalitat, però citarem un paràgraf bastant clarificador:

Ús d’obres en l’àmbit educatiu

Es permet l’ús educatiu d’elements amb drets d’autoria (fragments de text, vídeo o gravacions així com d’imatges, per exemple) sense sol·licitar autorització sempre que:

  1. Siguin necessaris per a il·lustrar una activitat educativa.
  2. Aquesta activitat educativa es faci a les aules, enteses com a espai educatiu.
  3. Es tracti d’obres ja divulgades.
  4. No es tracti de fragments de llibres de text.
  5. Se’n citi, llevat dels casos que sigui impossible, el nom de l’autor/a i la font d’on s’ha extret l’element.

Convé destacar que aquestes excepcions regeixen només per a l’ensenyament reglat.

Publicat dins de Normativa, xtec | Deixa un comentari

Jornada de convivència entre alumnat i professorat mediadors

El dia 12 de maig es va portar a terme al Complex Educatiu de Tarragona la trobada entre alumnat i professorat mediadors.

Els objectius de la jornada van ser

  • Reflexionar sobre la millora de la convivència a través de la cultura de la mediació en la resolució de conflictes.
  • Impulsar el compromís i la participació dels i les joves als centres educatius i a la societat.
  • Compartir experiències i conèixer bones pràctiques del territori.

[vimeo http://vimeo.com/24509494]

Al transcurs de la jornada, presentada per la Sra. Rosa Mª Codines, inspectora de Llengua i Cohesió Social vam poder escoltar la conferència “Convivència i mediació” a càrrec de la Sra. Ester Salas, directora de l’Institut La Mar de la Frau de Cambrils, i es van portar a terme els tallers preparats per l’alumnat i professorat que aquest curs participa al seminari.

L’Àrea Tic i Servei Tac d’aquests Serveis Territorials a Tarragona vam realitzar un breu reportatge sobre les activitats portades a terme.

Publicat dins de Gravacions, Vídeos | Deixa un comentari