Que és el pensament computacional i com afavoreix el treball de les competències
El pensament computacional és un conjunt complex de competències que inclou el pensament algorítmic, la creativitat i destresa per solucionar problemes. Poder programar suposa aprendre a resoldre problemes complexos, planificar, seqüenciar, fer càlculs, executar ordres, avaluar el resultat i corregir quan els resultats no són els esperats. En la nostra vida quotidiana sovint programem, es a dir planifiquem un conjunt d’accions i les duem a terme per tal d’assolir un objectiu. Aprendre a programar màquines ajuda als alumnes a desenvolupar totes aquestes destreses i a més fomenta les altres competències bàsiques.
El treball de la programació en grup fomenta que els alumnes s’ajudin entre ells i es fomenta la tutoria entre iguals. Els alumnes que descobreixen trucs per assaig-error els poden mostrar als companys i també poden programar jocs i activitats per alumnes d’altres nivells, per exemple els nens de 5é poden programar jocs pels nens de 1r.
[youtube]https://youtu.be/SBgroPNI7Ew[/youtube]
Fent activitats relacionades amb el pensament computacional treballem les diverses competències bàsiques:
– La competència d’aprendre a aprendre ja que els alumnes avaluen el que han fet i en cas de no coincidir amb l’objectiu a assolir, han re modificar el codi, aprenent així a corregir-se i a a perseverar fent assaig-error.
– La competència matemàtica ja que per programar ens cal poder comptar el nombre de vegades que hem fer fer una acció o hem de dominar conceptes com els nombres enters, i tot de manera aplicada a la situació que volem programar.
– La competència digital ja que el fet de poder programar màquines és una part important d’aquesta.
– La competència social i ciutadana ja que es pot treballar la programació en grups de manera que els alumnes aprenguin a resoldre els reptes cooperant.
– La competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria ja que a través de la programació els alumnes poden desenvolupar els seus propis jocs, escenes animades, apps…
Eines per treballar el pensament computacional a infantil
Per visualitzar les notes explicatives de cada diapositiva, podeu clicar sobre Google Presentacions.

Activitats per realitzar amb l’ordinador
Proposeu als vostres alumnes de superar els següents reptes que estan plantejats per ordre creixent de dificultat:
- Atrapar les libel·lules tot seguint el camí http://www.iboard.co.uk/iwb/Lily-Hop-696
- Atrapar les mosques (compte que al final s’escapen) http://www.iboard.co.uk/iwb/Fly-Catcher-658
- Programar el ratolí per seguir el camí per atrapar el cuc http://www.iboard.co.uk/iwb/Mole-Maze-663
Apps per dispositiu mobil
![]() The Foos |
Joc per aprendre els principis de la programació de manera lúdica i progressiva. Les diverses opcions que te el joc s’introdueixen una a una en cada pantalla de manera que el joc comença des de l’inici però la dificultat avança a cada pantalla. Això fa que sigui motivador però en poques pantalles pot ser massa complicat per alguns nens. | Android IOs |
---|
![]() Daisy the dinosaur
|
App per iniciar als més petits a la programació, tot treballant la lògica i la resolució de problemes. Es tracta de donar instruccions al dinosaure per que faci les accions necessàries per complir l’objectiu. Es pot utilitzar a l’aula i també a casa però al ser en anglés cal que a l’inici l’adult estigui jugant amb el nen i l’ajudi a interpretar el que cal fer en cada moment. | IOs |
Bee-Bot
Aquesta app és la rèplica virtual del robot Bee-bot. En l’app es plantegen diversos rèptes que cal superar programant al robot, tot indicant-li si ha d’anar a la dreta, esquerra, amunt o avall. Pot ser un bona eina per introduir el funcionament del robot abans d’utilitzar-lo físicament. Molt interessant per treballar la laterialitat, la memòria i les seqüències.
IOs
Eines per treballar el pensament computacional a primària
Activitats per realitzar amb l’ordinador
Si disposeu d’ordinadors poder acompanyar als vostres alumnes per a que s’iniciïn en la programació amb Lightbot. Aquest joc permet fer una primera aproximació molt senzilla al que suposa programar. Abans o després de jugar al joc podeu discutir què és programar i per a què serveix.
Si voleu continuar fent programació és molt recomanable que utilitzeu Scratch. Scratch és una web app que permet programar petits jocs o escenes de manera molt intuitiva però a la vegada permet desenvolupar projectes força complexos.
Per tal de facilitar els primes passos en Scratch podeu emprar les fitxes d’iniciació que podeu trobar aquí.
Apps per dispositiu mobil
Tant Scratch (una versió junior) com Lightbot estan disponibles per dispositius mòbils.
![]() |
---|
Aquesta app pot ser molt útil per iniciar-se en la programació de manera molt intuïtiva a edats primerenques. La poden utilitzar nens que encara no han après a llegir ja que totes les opcions es representen en icones. La introducció de la programació a infantil i primer cicle de primàri permet treballar conceptes com dalt – baix, esquerra-dreta, numerció… de manera aplicada i molt creativa. L’app és molt complertaja que té una àmplia galeria de persontges i fons i a més a més permet editar i crear nous personatges o fons a través del dibuix, fer gravacions de so …Tutorial de funcionament de cada comandament
Lightbot One Hour CodingEs una aplicació que permet entendre els principis de la programació en forma de joc. L’objectiu és conduir al robot a la rajola blava i que la il·lumini. El joc va incorporant elements en les diverses pantalles de manera que cada vegada es complica una mica més i això fa que sigui molt motivador. Explicació sobre la web i solució a algunes pantallesAndroid
IOs
Eines per treballar el pensament computacional a secundària
Per visualitzar les notes explicatives de cada diapositiva, podeu clicar sobre Google Presentacions.
Activitats per fer amb l’ordinador
Per iniciar als alumnes a la programació és molt recomanable que utilitzeu Scratch. Scratch és una web app que permet programar petits jocs o escenes de manera molt intuïtiva però a la vegada permet desenvolupar projectes força complexos.
Per tal de facilitar els primes passos en Scratch podeu emprar les fitxes d’iniciació que podeu trobar aquí.

Una altra opció per iniciar-se és code.org que té cursos per iniciar-se en la programació en forma de joc. HI ha diversos nivells que es poden escollir en funció de l’edat i els coneixements previs de l’usuari (el nivell més alt, és el nivell 4). Hi ha vídeos que poden veure’s amb subtítols en castellà emprant la icona de la caixa amb les dues línies.
Seminari telemàtic d’inclusió digital
Maria Macià