Els alumnes de cinquè hem estudiat la nutrició. Un dels aparells que intervé en la nutrició és l’aparell respiratori. Per veure i entendre millor com funciona aquest aparell avui hem realitzat una pràctica; hem disseccionat uns pulmons de xai. També hem disseccionat un cor de vedella per tal d’aprofundir en l’estudi de l’aparell circulatori (el cor). Hem pogut comprovar l’aparell respiratori amb les diferents parts i com aquest s’infla i es desinfla. A alguns de nosaltres ens feia una mica de cosa al principi però finalment tots hem acabat arremangats i molt aficionats en la dissecció.
Uns dels objectius de la pràctica d’avui eren:
- Observar el tipus de teixit i consistència dels pulmons.
- Observar el moviment i aspecte d’aquest òrgan quan s’infla i es desinfla (inspiració/expiració).
- Observar la tràquea i com es divideix en bronquis i aquests en bronquíols. .
- Observar el sistema cardiopulmonar i orientar-lo.
- Reconèixer el pericardi.
- Identificar externament les cavitats cardíaques diferenciant aurícules i ventricles.
- Orientar el cor externament reconeixent el costat dret del costat esquerre, els vasos sanguinis amb els que comuniquen.
- Comparar els gruixos de les parets relacionant-los amb el treball que fa cadascuna.
- Observar les vàlvules auriculoventriculars.
- Gaudir aprenent.
Material que hem necessitat:
- Cor de vedella
- Pulmons de xai
- Guants
- Bisturí
- Tisores
- Cànules
- Pinces
- Safates
- Pot de plàstic amb aigua
Us deixem algunes opinions dels alumnes de cinquè després d’haver realitzat aquesta pràctica:
Pau: “Ha sigut molt divertit tocar els pulmons i el cor sense guants. Era com llefiscós”.
Mariona: “Ha sigut interessant. Els pulmons semblaven esponges. Mai havia vist un cor tan gran!“
Pol: “Ha sigut una experiència divertida i a la vegada interessant perquè hem pogut veure òrgans i tocar-los, i no ens imaginàvem, fins avui, com eren”.
Marcel i Joel: “Ha sigut una experiència inoblidable”.
Oriol: “Ha sigut molt divertit Moltes coses no me les esperava que fossin així. M’agradaria repetir-ho” .
Emma: “M’ha agradat molt però m’ha fet una mica de fàstic quan ho he tocat perquè era gelatinós però ha sigut divertit perquè he vist com s’inflen els pulmons i he vist l’interior del cor”.
Sara: “ Ha sigut molt divertit però m’ha donat una mica de fàstic. Hem disseccionat el cor, i ha sigut una nova experiència.
Carla: “M’ha agradat molt perquè he après com és el nostre cor per dins i he vist com els pulmons s’inflen i es desinflen. Ha sigut una nova reacció per mi”.
Martina: “M’ha impressionat molt tot el que hem vist avui i el que més m’ha impactat ha sigut el cor perquè no sabia com era. “
Lust: M’ha agradat molt perquè mai havia tocat un òrgan. I també m’ha agradat poder inflar els pulmons.”
Nora N. : Ha sigut molt divertit i he après moltes coses.
Nora B. : M’ha agradat molt i he après coses.
Ivette: “M’ha encantat perquè ha sigut molt divertit poder tocar el cor i els pulmons i m’ha impressionat molt quan hem obert la tràquea i hem disseccionat el cor. No m’ha donat fàstic, ahir pensava que seria més fastigós”.