SOM CUINERS!
– Nivell educatiu al qual s’adreça: 2n Primària
– Objectius didàctics:
* Conèixer l’origen dels aliments.
* Classificar els aliments segons la seva procedència.
* Reconèixer què és una alimentació sana i variada.
* Conèixer què és la piràmide dels aliments.
Competències bàsiques:
* Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
* Tractament de la informació i competència digital.
* Competència matemàtica.
* Competència d’aprendre a aprendre.
* Competència d’autonomia i iniciativa personal.
* Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
– Criteris i sistema d’avaluació
L’instrument d’avaluació serà una graella on el docent, mitjançant les diverses activitats, anirà valorant els següents ítems:
* Ser capaç de discriminar entre aliments sans d’altres que no ho són.
* Ser capaç d’identificar i diferenciar aliments d’origen vegetal i d’origen animal.
* Ser capaç de diferenciar entre menjars propis d’un primer plat, d’un segon plat i de les postres.
* Ser capaç d’elaborar un menú sa i equilibrat
La puntuació anirà de l’1 (molt poc) al 10 (molt).
– Seqüència d’activitats proposades:
1- Introducció al tema.
Visitarem el bloc i visualitzarem el vídeo del Rayo McQueen que ens parla sobre l’alimentació saludable.
Activitat realitzada en gran grup.
2- Introducció a la piràmide dels aliments.
Visitarem al bloc i mirarem la fotografia de la piràmide dels aliments. Podem fer preguntes per veure quins coneixements tenen sobre ella.
Activitat realitzada en gran grup.
3- Observació dels hàbits alimentaris dels alumnes durant l’esmorzar:
De dilluns a divendres, els alumnes comentaran els què han esmorzat. Ho anirem compuntant per tal d’obtenir un gràfic de barres. Entrarem a la web: http://www.generadordegraficos.com/ i des d’allà l’anirem fent.
Utilitzem aquest generador de gràfiques perquè és una manera molt visual de veure’n els resultats.
Aquestes gràfiques les anirem penjant al bloc. Un cop arribats a divendres, observarem les cinc gràfiques i podrem extreure conclusions sobre la nostra alimentació.
Activitat realitzada en petit grup. Primer s’apunten el què han esmorzat per grups de taules.
4- Avaluació inicial.
Contestaran les preguntes de la fitxa d’avaluació inicial per veure quins coneixements previs tenen sobre el tema.
Activitat individual
5- L’origen dels aliments.
Per treballar l’origen dels aliments anirem al bloc i visualitzarem el vídeo que hi ha penjat i tot seguit accedirem a l’enllaç de la web que hi ha descrita.
Activitat realitzada en gran grup.
6- Juguem a l’origen dels aliments.
Visitem el bloc i accedim al jclic que hi ha sobre l’origen dels aliments.
Activitat realitzada en gran grup.
També podem anar a l’aula d’informàtica i que juguin individualment o en parelles.
7- La piràmide dels aliments.
Tornarem a visitar el bloc i accedirem a l’article de la piràmide dels aliments.
Activitat realitzada en gran grup.
8- Jugarem amb el joc “Excursión a Ludoland”
Des del bloc podrem accedir a aquest divertit joc.
Activitat realitzada en gran grup.
També podem anar a l’aula d’informàtica i que juguin individualment o en parelles.
9- Ara sí, som cuiners!
L’última activitat de la unitat didàctica és la que consisteix en transformar-nos en cuiners i elaborar per equips les següents receptes:
– Entrepà de fuet.
– Llesques de pa amb oli i sucre.
– Entrepà de pernil dolç i enciam.
– Iogurt natural amb fruits secs i mel o sucre.
– Llesques de pa amb rodanxes de tomàquet i formatge.
Per equips es distribuiran els ingredients i els estris necessaris. Escollirem un dia per a dur a terme l’activitat.
Un cop acabada l’activitat, al bloc se’n penjaran les fotografies. .
Activitat realitzada en petit grup.
9- Avaluació final
Aquesta avaluació és individual. Consisteix en omplir una fitxa que ha elaborat el docent en el què es fan preguntes sobre tot allò que s’ha treballat al llarg de la unitat didàctica.
Activitat individual.
– Educació inclusiva. Heu d’escriure un breu text explicant com tindríeu en compte la inclusió a l’aula amb suport digital.
Si hem llegit la seqüenciació d’activitats, haurem vist que hi ha diverses maneres de treballar. Així doncs, d’un tema molt proper a ells com és l’alimentació el treballem de diferents maneres: sigui bé, per un vídeo, omplir una fitxa, realitzar un gràfic, accedir a una web, a activitats interactives… Tots aquests mitjans faciliten l’aprenentatge a l’alumnat ja que comencem partint dels seus coneixements previs i anem treballant els continguts proposats. El suport digital capta molt l’atenció a tot l’alumnat. I el fet de oferir diverses maneres de treballar ajuda a que no se’ls faci feixuc.
Cal dir, però, que sempre hem de ser flexibles a les propostes de l’alumnat. En el cas que estiguem treballant un determinat contingut i hi hagi alguna qüestió plantejada per un alumne, mitjançant el suport digital podem accedir a més informació des de qualsevol racó en qualsevol moment. Així, si fem partíceps a l’alumnat del seu propi procés d’aprenentatge, el resultat serà més òptim.