El Modernisme

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/memo_cat/001_70083.rm" width="322" height="288"/]

“Memòria de Catalunya” dedica el capítol al modernisme, representat per artistes com Santiago Rusiñol, Ramon Casas o Isidre Nonell i per arquitectes com Antoni Gaudí, Josep Puig i Cadafalch o Lluís Domènech i Montaner.

L’any 1892, Santiago Rusiñol va organitzar la primera festa modernista a Sitges. Va ser el tret de sortida del moviment modernista a Catalunya. En aquestes trobades es reunien intel·lectuals, artistes i representants del món cultural que giraven entorn de la revista “L’Avenç”. Un altre punt de trobada era la cerveseria de Barcelona Els Quatre Gats, inaugurada l’any 1897.

El modernisme va coincidir en el temps amb la Restauració i amb la consolidació del catalanisme polític. L’any 1892, l’Assemblea de la Unió Catalanista va aprovar les Bases de Manresa, un document programàtic d’actuació política del catalanisme conservador. D’altra banda, el bisbe Josep Torras i Bages, amb la seva obra “La tradició catalana”, enllaçava catalanisme i cristianisme.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *