La TUTORIA una eina TEI

TEI (TUTORIA ENTRE IGUALS):
Programa de Convivència Escolar i Prevenció de la Violència

El programa TEI és una estratègia educativa dissenyada per a la convivència escolar, sorgit en el grup de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona). Implica a tota la comunitat educativa i té com a objectius:
– Modificar el clima del centre davant de la violència
– Facilitar el procés d’integració de nous alumnes al centre
– Tenir un referent (tutor-a) per a cada tutoritzat, entre els mateixos alumnes.
– Facilita i afavoreix la participació dels alumnes en el funcionament del centre, i per tant els dóna poder i els responsabilitza
– Compensar el desequilibri de forces agressor-víctima, des d’una perspectiva preventiva dissuasòria,
– Cohesionar la comunitat educativa en un objectiu comú:
****** La tolerància zero com a tret d’identitat

Basat en la filosofia que un nen abans comptarà a un altre nen el que li està passant que a un adult professor. I no només això, sinó que els nens tenen ulls on els grans no tenim. Un alumne, si està atent, pot detectar situacions que moltes vegades a un professor se li escapen o se li oculten. Un nen aïllat i sense amics al pati, comportaments anòmals, actituds, etc. Les tutories s’imparteixen també a nivell de classe, de manera que l’aula sencera comença a comprendre, de primera mà i amb professors formats prèviament, el que és el bullying, el que no ho és i els efectes que pot produir entre els seus companys ( xerrades, vídeos, cançons, contes). La finalitat, o una d’elles, és que els abusadors quedin aïllats en els seus comportaments, i no les víctimes. Que les seves bromes deixin de ser gracioses i secundades per la resta de l’aula, perquè ara ja tothom sap que el bullying es fa per fer mal i fa mal.
En què consisteix?
El TEI forma a alumnes de 5è de Primària per ser tutors dels alumnes de 3r de Primària, i al seu torn forma a alumnes de 3r d’ESO per a ser tutors dels alumnes de 1r d’ESO. La formació de tutors és absolutament voluntària, i les assignacions de quins alumnes tutoritzaran a quins altres depèn dels professors del centre. Per ser implantat, el projecte passa per diverses fases, amb una durada d’1 any (implantació) i un altre any més de seguiment (resolució de dubtes, consultes, etc.). Es basa en diverses premisses:
El TEI no intervé sobre les persones, sinó sobre les conductes. El bullying té diversos intervinents essencials: la víctima, l’agressor i el / els espectadors
El TEI dóna poder al grup per convertir les conductes dels agressors en negatives de cara al grup.
El tutor és voluntari i no és el guardaespatlles del tutoritzat. Si es resol el conflicte emprant algun tipus de violència, el tutor surt del programa. L’única forma de resoldre conflictes en TEI és amb diàleg.
El TEI no està per ensenyar, sinó per sensibilitzar.
El que ens interessa en el TEI és el que passa en el grup classe, no el que passi fora, ni tan sols a la resta del centre, perquè ja s’estendrà.
Què pot fer la víctima: ¿ignorar l’assetjament? No! ¿Denunciar? Sí! Cal trencar la cadena de silenci.
El TEI intervé en la primera fase del conflicte: el tutor que observa una conducta negativa d’un altre alumne cap a la seva tutoritzat, intervé davant l’assetjador (dos anys menor que ell).
Segona fase: si la primera fase no ha funcionat, el tutor de la víctima parlarà en una segona fase amb el tutor de l’agressor, perquè sigui aquest qui parli amb l’agressor.
Tercera fase: si tot i així tot això no ha funcionat, derivaran al coordinador del centre. En aquest cas, el conflicte ha escalat massa i ja no poden resoldre-els alumnes.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *