Guía didàctica

Guía didàctica

En aquesta pàgina especificaré els objectius, competències i altres que es poden treballar a partir dels materials que aniré publicant a la pàgina principal sobre l’ expressió escrita .

Tema: Expressió escrita a cicle inicial.

– Títol: Sep 6

– Nivell educatiu: Cicle inicial de primària

Objectius didàctics:

  1. Introduir el conte com a text narratiu
  2. Iniciar en l’ escriptura textual
  3. Treballar aspectes com la coherència, cohesió…
  4. Aplicar l’ ortografia, lèxic…que correspondria a cicle inicial
  5. Treballar la descripció de personatges
  6. Utilitzar la lectura compartida.
  7. Promoure la lectura

Competències i relació amb el currículum

.Competència lingüística i comunicativa:

1.Dimensió comunió oral

2.Dimensió comprensió lectora

3.Dimensió comprensió escrita

4.Dimensió literària

Criteris i sistema d’avaluació

  1. Identificar el contes com a text narratiu diferenciat.
  2. Produir escriptura textual en forma de conte amb unes estructures formals mínimes.
  3. Enumerar les diferents parts d¡ un conte i ordenar-les
  4. Descriure de forma bàsica els diferents personatges d’ un conte.

Seqüència d’activitats proposades

L’ activitat es desenvoluparia a partir d’ un mínim de cinc activitats:

  1. Presentació dels diferents personatges de contes seleccionats a partir d’ imatges que provenen del “Google imatges”. És molt important que no siguin conegudes pels nens ( no tipus disney). Posterior descripció bàsica dels personatges elegits; color del cabell, alçada…

2.Començar el conte fent la introducció entre tots els alumnes. Els nens aniran escrivint a la PDI les seves  aportacions i la resta les copiarà. El mestre anirà fent les correccions necessàries (les ortogràfiques, sintàctiques que corresponen als continguts de cicle inicial).

3.Seguir amb la mateixa dinàmica que a l’ activitat 2, però treballant ara el nus. Prèviament es farà un recordatori de les anteriors sessions.

4.Treball del desenllaç

  1. Aquesta activitat es farà servir per fer un resum de les anteriors i passar a net les diferents aportacions que han fet els nens en la presentació, nus i desenllaç. També se li posarà el títol entre tots.
  2. Si es vol es pot fer una portada amb un dibuix personalitzat per cada alumne.7.Atenció a la diversitat.

Les exigències lèxiques, ortogràfiques i morfosintàctiques als alumnes amb dificultats d’ aprenentatge no seran les mateixes que la de la resta del grup, rebent l’ ajuda del tutor quan el nen surti a la pissarra digital.

8.Papers de les TIC.

El paper de les TIC en l’ educació avui dia ja no és objecte de discussió. Els nens d’ ara no són com els nens de fa vint anys, necessiten noves metodologies i noves motivacions.

L’ expressió escrita és un dels handicaps de l’ educació actual. La presentació d’ aquest tipus d’ activitats mitjançant programes específics i multimèdia , ens ofereix la possibilitat d’ apropar-nos més als objectius que pretenem aconseguir. Sense cap mena de dubte no és el mateix pel nen treballar davant un paper en blanc que amb unes eines pedagògiques atractives i motivadores.