NOVA APARENÇA DELS SERVEIS XTEC-GOOGLE

FONT: Àrea Tic – Àrea Tac a Tarragona

Google ha decidit renovar alguns dels seus serveis bàsics en quant a l’aparença que fa servir. Gmail, calendar, docs, blogger fan servir paràmetres similars d’aparença per a mantenir unes mateixes formes de visualització i treball. A la vegada, altres serveis com Buzz han desaparegut. Podeu trobar més informació a https://mail.google.com/mail/help/intl/ca/newlook.html

Per a poder experimentar els canvis, se us demanarà, a mesura que aneu entrant, tant a comptes Xtec com Gmail, realitzar el pas a la nova aparença, amb noves eines i una nova forma de veure la informació. Són especialment interessants els canvis al gestor de presentacions de Google Docs, que incorpora noves funcionalitats, com la possibilitat d’inserir transicions i efectes, i millora les eines de seguiment del treball cooperatiu en un mateix document.

CONFICKER

FONT: Àrea Tic – Àrea Tac a Tarragona

Des de finals del primer trimestre el Departament va detectar un increment de virus en màquines de centres. Alguns vau rebre un escrit relacionat amb aquest tema, on s’informava la detecció del mateix a les màquines del centre i us informaven de les mesures. Us recordem que teniu una plana de suport relacionada amb els virus, a la Xtec a http://www.xtec.es/at_usuari/antivirus/index.htm

El text del missatge de correu que vau rebre va ser:

“Conficker és un cuc que infecta ordinadors de la xarxa explotant una vulnerabilitat del sistema operatiu Microsoft Windows. Un cop una màquina s’ha infectat, intenta propagar-se a altres màquines i genera accessos per Internet, que, entre d’altres conseqüències, dificulten i alenteixen els accessos a la xarxa.


Des del servei d’atenció a l’usuari s’ha desplegat una utilitat que neteja el virus, i actualitza el sistema operatiu per evitar que es reprodueixi la infecció.


Aquesta utilitat es trametrà i activarà automàticament als ordinadors del vostre centre que tenen instal·lat l’agent de gestió remota dins la primera actuació d’engegada de l’equip que es produeixi a partir del dia DD/MM/AAAA. Això implica que en el moment de l’engegada, l’equipament es descongelarà, es netejarà, s’actualitzarà el sistema operatiu i es tornarà a congelar de forma automàtica. Aquest procés implica que durant aproximadament 20 minuts l’equipament no podrà utilitzar-se per d’altres funcionalitats. En el cas dels equips declarats com a “sensibles” el procés es durà a terme de forma similar, però es demanarà a l’usuari la seva conformitat a la realització del mateix, que recomanem que es doni.


Aprofitem l’ocasió per indicar-vos que si desitgeu que aquesta actuació s’apliqui a d’altres equipaments del vostre centre que ara no tenen instal·lat l’agent de gestió remota Fractalia, podeu sol·licitar la instal·lació d’aquest agent posant-vos en comunicació amb el SAU pels canals habituals.


En el cas dels ordinadors en els que no es pot instal·lar l’agent de gestió remota Fractalia, a la web d’atenció a l’usuari trobareu indicacions específiques sobre com procedir.


Us recordem que és important que tingueu adequadament instal·lat i actualitzat l’antivirus i actualitzat el sistema operatiu a tots els equipaments per tal de prevenir atacs de virus i d’altres elements intrusius.”

SOBRE ELS SEMINARIS

Sóc un nan que cavalca a espatlles de gegants. 

Bernat de Chartres, filòsof francès, s. XII
Aquest bloc no hagués estat possible sense el mestratge que han exercit sobre nosaltres moltes persones que des de fa temps han cregut en la potenciació de l’ús pedagògic de les Tecnologies de l’Aprenentatge i del Coneixement, enteses com a substrat imprescindible de qualsevol actuació educativa del segle XXI. La mateixa estructura i moltes de les entrades d’aquest bloc beuen del seu treball.  Ens referim als equips que hi ha al darrera de llocs web com Àrea Tic – Àrea Tac a Tarragona, educ@conTIC,  reportEducació, bitàcola del seticpa o El Blog de TotemGuard. A tots ells el nostre més sincer agraïment.

Objectiu general dels seminaris
Els seminaris de dinamització han de constituir-se en un referent per a l’ús transversal de les TAC entre els centres de cada zona mirant d’ajustar-se a les directrius comunes establertes pel Departament.

Objectius específics

  • Fer dels espais de formació punts de trobada que garanteixin el diàleg i l’intercanvi d’experiències entre iguals, a partir dels quals reflexionar sobre les estratègies que s’estan revelant com a profitoses.
  • Impulsar el treball en xarxa entre centres de la mateixa zona.
  • Mostrar les possibilitats didàctiques dels nous llenguatges.
  • Potenciar el desenvolupament de projectes curriculars innovadors pel que fa a la integració de les TAC a les aules.
  • Proporcionar assessorament pedagògic als centres en relació a l’ús curricular les TAC.


Continguts
En lògica coherència amb els objectius anteriorment exposats, els continguts han de ser oberts, flexibles i contemplar fonamentalment aspectes didàctics i han de desenvolupar aspectes com ara:

  • ús i dinamització d’entorns virtuals d’ensenyament / aprenentatge;
  • ús d’entorns dinàmics de comunicació;
  • gestió de continguts curriculars;
  • ús de la pissarra digital;
  • ús de recursos impulsats des del Departament o bé propis de la construcció del coneixement compartit;
  • ús del llenguatge audiovisual
  • reflexió sobre la utilització de la tecnologia i les seves repercussions ètiques

MODEL D’AUTORITZACIÓ I DE COMUNICACIÓ PER A L’ÚS DE SERVEIS I RECURSOS DEL WEB 2.0

Les eines i serveis de l’anomenat web 2.0 que permeten el treball col·laboratiu i la comunicació entre usuaris s’està estenent en els centres educatius per al treball acadèmic amb l’alumnat donades les seves grans potencialitats.

Atès que per a la utilització d’aquests entorns cal un registre previ amb la consegüent cessió de dades de caràcter personal, el nostre marc normatiu admet la validesa del consentiment del tractament de les dades de caràcter personal atorgat per les persones majors de 14 anys, mentre que per a les menors d’aquesta edat cal el consentiment de les persones que n’exerceixen la pàtria potestat.


Per tant, per tal que l’alumnat menor de 14 anys es doni d’alta per a l’ús de serveis web, encara que siguin aplicacions educatives d’aquests serveis, es necessita una autorització dels pares i mares o tutors legals especificant quins serveis s’utilitzaran i amb quina finalitat. Amb majors de 14 anys es recomana informar els pares i mares o tutors legals de quins serveis es faran servir i advertir que la responsabilitat per possibles mals usos és de l’usuari.

Per tal de facilitar la tasca als centres, el Departament d’Ensenyament ha elaborat un model d’autorització (per a menors de 14 anys) i un model de comunicació (alumnat entre 14 i 18 anys):

Autorització relativa als alumnes de menys de 14 anys: ús de serveis i recursos digitals a Internet per treballar a l’aula 

Comunicació relativa als alumnes de més de 14 anys però menors d’edat: ús de serveis i recursos digitals a Internet per treballar a l’aula