7 IDEES PER TREBALLAR AMB INSTAGRAM A L’ESCOLA

FONT: El Blog de TotemGuard

Instagram és una aplicació mòbil de fotografia, disponible per a iPhone i Android, que converteix les fotos ordinàries que fem des del nostre telèfon en obres dignes d’un fotògraf professional.

L’èxit d’Instagram radica en el fet que desperta el nostre costat més creatiu i visual. Qualsevol de nosaltres pot capturar a través d’una fotografia l’essència d’un moment (una festa amb amics, un posta de sol, un somriure, etc) i aplicant uns simples filtres i retocs transformar-la en una foto espectacular, que pot ser compartida fàcilment a través de les xarxes socials.

Com que es tracta d’una aplicació mòbil i d’una xarxa social a la vegada, el seu ús dins l’aula és difícil d’imaginar. Tanmateix, la seva creixent popularitat entre professors i alumnes a nivell personal fa pensar en idees per aprofitar el seu potencial com a eina d’aprenentatge i comunicació. A continuació en trobareu alguns exemples.

Il·lustrar el bloc o wiki

A mesura que els professors van emprant més recursos digitals com blocs i wikis, Instagram pot ajudar a incorporar un toc més personal amb fotografies pròpies. Si fem una foto d’un insecte, podem difuminar-ne el fons per ressaltar els seus colors o donar-li més llum amb l’efecte “Rise”. Si fem una foto d’un instrument medieval, podem envellir la imatge amb l’efecte “Inkwell” o si hem fet una sortida cultural o assistit a un seminari, podem aplicar l’efecte “Lomo-fi” per donar-li un aspecte somiador.

Un gran avantatge d’Instagram és que es basa en fotos que hem fet nosaltres mateixos i, per tant, no hi ha problemes amb el copyright o amb els crèdits.

Mostrar les activitats diàries que es realitzen a l’aula

Els professors poden documentar les activitats de l’aula cada dia fent fotos amb Instagram i mostrar-les fàcilment al bloc de l’aula. Els pares, mares i altres docents poden veure com els alumnes treballen durant el dia i, fins i tot, gaudir d’esdeveniments especials als quals no hagin pogut assistir. Als pares i mares els encanta veure fotos dels seus fills i per tant aquesta pràctica pot apropar-los a la vida escolar, millorant la comunicació entre famílies i escola.

Per integrar Instagram al bloc de l’aula, es pot obtenir un codi d’inserció des de BadgePLZ o descarregar un plugin per a WordPress com Instapress.it. Instagram no ofereix la possibilitat de visionar les nostres fotos en format galeria, però si preferim aquesta opció, podem utilitzar aplicacions web de tercers com Ink361 i Followgram, que permeten crear una adreça específica per a la nostra col·lecció de fotos d’aula i compartir-la amb les famílies.

Iniciar una redacció a partir d’una foto

El professor pot plantejar exercicis d’expressió oral o escrita, exhibint una foto o una imatge original amb text, a partir de la qual els alumnes han de construir una història o crear una redacció. Els estudiants han de mobilitzar la seva imaginació i creativitat, estimulant la participació d’aquells estudiants que responen millor al treball visual.

Experimentar la iPhonegrafia o Androidgrafia amb Instagram

Segurament les paraules iPhonegrafia i Androidgrafia no siguin termes que hàgim escoltat sovint encara. Bàsicament es tracta d’un nou gènere d’art per a l’expressió creativa i la narrativa digital.

A partir d’una foto feta amb un smartphone Android o iPhone es crea una nova imatge artística. L’experimentació sorgeix a partir de la disponibilitat d’aplicacions d’edició, entre elles Instagram, que ens permeten aplicar efectes, filtres, retocs, màscares, retalls, deformacions, etc a les fotos del nostre rodet.

L’activitat consisteix a iniciar l’alumnat en aquest art, fent-lo coneixedor de les seves tècniques. L’estudiant pot fer una fotografia i a partir d’ella crear-ne una de nova amb el seu toc artístic personal, provant entre diversos enfocaments i modificacions i deixant lliure la imaginació. Les fotos finals podrien penjar-se a Flickr, creant un grup privat per a la classe si ho desitgem, o simplement al bloc de l’aula o en un tauler de Pinterest.

En aquests enllaços trobareu alguns exemples d’Androidgrafia i iPhonegrafia. Per arribar al resultat final d’aquestes fotografies, la imatge inicial passa normalment per l’edició de diverses aplicacions, de manera que les possibilitats són infinites. Per exemple:

– Amb iPhone es podria fer la foto amb Hipstamatic, fer alguns retocs amb Snapseed, després passar-la per Photowizard o Decim8 per fer remolins i deformacions. S’acabaria amb un toc final a PowerSketch, per pujar-la i emmarcar-la després a Instagram.

– Amb Android, així mateix, es podria fer la fotografia amb Retro Camera, posar un filtre amb Magic Hour, ressaltar una part de la foto amb Photo Art, emmarcar amb Vignette i publicar-la a Instagram.

Per dur a terme aquesta activitat podeu consultar el web iPhonegraphy. S’hi inclouen una gran quantitat d’Apps gratuïtes que podem utilitzar i trucs per ensenyar als estudiants.

Combinar Instagram amb Twitter

Podem combinar Instagram amb Twitter per incentivar els alumnes a l’autoreflexió. Cada dia els alumnes fan fotos dels seus treballs d’aula, projectes i sortides amb Instagram. A Twitter descriuen el que estan fent i la seva importància en 140 caràcters. Aquesta activitat els dona l’oportunitat de col·laborar, pensar de forma crítica i desenvolupar la comunicació amb una audiència real.

Ensenyar geografia amb Cartagram

Cartagram superposa les fotos d’Instagram en un mapa del món i permet fer zoom per inspeccionar allò que la gent fotografia al voltant del món. Aquesta funcionalitat es podria aprofitar per ensenyar als estudiants geografia, sociologia i aprofundir en aspectes culturals de diferents països. Els alumnes podrien treballar en grups per investigar sobre una regió en concret i treure conclusions sobre la vida de les persones que hi viuen.

Crear un calendari, un pòster o una línia del temps amb fotos d’Instagram

No falten serveis de pagament que permeten crear i imprimir calendaris, llibres digitals i pósters a partir de les nostres fotos publicades a Instagram, com Keepsy, CanvasPop i Prinstagram. Però en comptes de pagar per aquests serveis, els alumnes podrien crear les seves pròpies presentacions de fotos i desenvolupar habilitats tècniques de disseny gràfic amb eines gratuïtes com Gimp. També es pot utilitzar Tiki-Toki per crear una magnífica línia de temps amb imatges d’Instagram que resumeixin l’activitat de l’aula durant un curs escolar.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *