Títol programació: Els conqueridos de l’Univers
Nivell educatiu: 2n de primària
Objectius didàctics:
– Aprendre que la Terra és un planeta i saber com és.
– Aprendre que el Sol és un estel i saber com és.
– Aprendre que la Lluna és un satèl·lit i saber com és.
– Comprendre que la rotació de la Terra dóna lloc als dies i les nits.
– Conèixer el sistema solar, el Sol, la Terra i la Lluna.
– Conèixer els planetes del Sistema Solar.
– Conèixer les maneres d’observar l’univers al llarg de la història.
Competències:
1.- Competències pròpies de l’àrea de medi:
– Situar etapes i fets de la història en el temps i en una estructura cronològica.
– Plantejar preguntes investigables sobre característiques i canvis observables en la Terra vista com a planeta, identificar evidències i extreure conclusions.
2.- Competència comunicativa:
– Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel.ligible.
– Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC.
– Utilitzar convencions cartogràfiques, matemàtiques i científiques i saber-les interpretar.
3.- Competència metodològica:
– Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d’investigació.
– Utilitzar habilitats de planificació del treball.
– Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
– Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l’anàlisi de la informació.
4.- Competència personal:
– Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn.
– Dissenyar i aplicar projectes individuals i col.lectius de manera responsable i creativa.
Criteris d’avaluació
– Conèixer els principals tipus de cossos celestes.
– Conèixer els planetes del sistema solar.
– Reconèixer la Terra com a planeta del sistema solar, de la Via Làctia i de l’univers.
– Conèixer i diferencia els moviments de rotació i translació terrestres.
– Reconèixer el dia i la nit com a conseqüència del moviment de rotació terrestre.
– Identificar les quatre estacions com a resultat del moviment de translació terrestre.
– Conèixer les principals característiques de la Terra i la Lluna.
– Reconèixer la Lluna com a satèl·lit de la Terra.
– Interessar-se per l’exploració de l’univers i la seva història.
– Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, obtenir informació rellevant per mitjà de l’observació sistemàtica indirecta i el recull de dades amb els mitjans i fons adequats i comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.
– Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d’un treball d’investigació.
El sistema d’avaluació es portarà a terme a través de l’observació del desenvolupament de les diferents activitats realitzades pels grups de treball, així com a través de la participació a les tasques proposades. Es realitzarà una valoració qualitativa de la feina realitzada i també mitjançant aquesta Webquest:
Activitats proposades
http://alexandria.xtec.cat/mod/data/view.php?d=4&rid=62
Activitat de PDI molt recomanable per poder conèixer conceptes fonamentals de l’eix transversal d’enguany. Els continguts estan relacionats amb els aspectes bàsics de l’astronomia; planeta, estrella, satel·li, Terra, etc.
Activitat amb Open-Sankoré
Educació inclusiva
El fet de treballar activitats a través de l’ordinador o de PDI ens facilita que cada alumne pugui anar aprenent al seu ritme i en funció dels seus interessos; a la mateixa vegada també creiem que l’aprenentatge a través de la participació activa permet un aprenentatge més significatiu.