EL MUSEU ETNOGRÀFIC DE RIPOLL
Les parts del nostre treball:
1. Guifré el Pelós. (medi)
2. El Museu Etnogràfic de Ripoll.
2.1. El museu memòria i vida, l’audiovisual. (català)
2.2. Taller d’etnografia, els objectes. (medi i català)
2.3. Visita guiada del museu: el ferro i les armes. (medi)
3. L’itinerari.
3.1. The wall of Ripoll. (anglès)
3.2. Recreem la muralla sobre el plànol. (tallers)
3.3. L’itinerari de la muralla, els llocs d’interès. (medi / català)
3.4. Reconstruïm la muralla a l’ordinador. (taller TAC)
4. Parlem amb Eudald Alabau: exposició Camelus Bactrianus. (tallers)
5. Comparteixo opinions sobre el temps d’abans amb els meus companys all bloc. (tutoria)
Les nostres fonts d’informació:
- The wall of Ripoll
Interactivo táctil sobre la antigua muralla de Ripoll para el Museu Etnogràfic de Ripoll (HD) from daltonico studio / albert garcia on Vimeo.
- Les fotos de la sortida ens ajuden a completar les activitats;
Vídeo Taller Castanyada
Ruta llegendària del Comte Arnau
Vídeo àrea Coneixement del medi
Visita al monestir de Ripoll I
L’AUDIOVISUAL DEL MUSEU ETNOGRÀFIC DE RIPOLL
Ens en parla la Mireia Quero de 6è.
En Tomàs Raguer va ser fundador del museu de Ripoll a l’any 1929. El museu té vida, millora les col·leccions i es una atracció per a turistes.
Molta gent ha deixat la seva emprenta al museu i així podem entendre la vida al passat segons els objectes i l’ ús. L’esperit del museu és investigar allò que sap el poble, no el que sap l’investigador.
Els monestirs eren la llavor de Catalunya i de la ciència.
El passat ens parla de canvis com la indústria, el vestit, la tecnologia, la manera de viure, les tradicions… El progrés i els canvis fan avançar al món.
Les dites, frases fetes i els cançoners són reculls d’ abans.
TALLER D’ETNOGRAFIA
Investiguem a partir d’objectes.
La sortida no em va agradar, perquè no m’agraden les coses velles.
Què entens Arnau per coses velles? -T’has parat mai a pensar com eren les coses abans? -Com vivia la gent? -Quins eren els seus temes de conversa? -T’imagines a tu mateix en una altra època?”
No són coses velles són coses antigues.
Jo m’ho vaig pasar molt bé
Jo també però va ser una mica rotllo haver de caminar tant….
Només vam caminar una mica però va valdre la pena.
Aina, podries explicar al bloc la ruta que vàrem fer i els punts d’interès?
Ep, que si volem fer bones anotacions i observacions no es pot badar i cal anar mirant amb atenció tots els punts d’interès. Àlex, com haguessis organitzat l’itinerari de la muralla?
Judit, quines són les activitats de la sortida que et varen agradar més? Explica’n una.
i jo igual ment va ser mol guay i m’ho vaig passar molt bé
Joan Ramon, explica perquè t’ho vas passar bé i quines són les teves recomanacions. Canviaries alguna de les activitats de la sortida?
Els alumnes de cinquè opinem sobre la sortida:
En primer lloc vam visitar la portalada del monestir, del segle XII, també anomenada Bíblia en pedra i a continuació vam entrar a visitar el monestir. Va ser interessant veure la tomba de Guifré el Pelós, la del seus descendents i conèixer els fets històrics que van passar a Catalunya.
La visita al museu ens va agradar perquè ens vam haver de situar en el passat per intentar comprendre com vivien les persones d’abans a través dels objectes que ells utilitzaven. A la part superior vam fer un taller on ens vam convertir en historiadors i investigadors i vam estudiar i conèixer objectes dels nostres avantpassats.
La muralla ens va costar imaginar com era perquè no hi havien moltes restes, però amb l’audiovisual la vam poder visualitzar, saber com era i pensar que en aquells temps hi havia la necessitat d’una muralla per poder protegir-se.
És una sortida històrica que hem treballat des de diverses àrees.
va ser molt divertit anar a al museu de Ripoll i al Monestir de Ripoll
_ Quina és l’activitat que vas aprendre més coses que no sabies? Explica-les.
La del museu va ser molt interessant
deu ser divertit estudiar objectes d’abans
– Quin és l’objecte que et va tocar investigar? Actualment existeix algun objecte semblant, és igual o s’ha substituïtt per un altre? – Dels cinc objectes que vàrem observar quin és el que et va sorprendre més?
Em va tocar investigar la balança romana, i no sé si ara existeix algun altre objecte igual, però el meu avi encara en té una i la fa servir. Dels objectes que vam imbestigar el que em va sorpendre més va ser la xocolatera, perquè em pensava que era per posar-hi la llet.
Perquè no fas una pràctica amb el teu avi de pesar amb la romana i ens ho expliques? Si pots fer fotos seria perfecte per publicar-les al bloc. Ja ens diràs si vols fer aquesta feian extra.
A mi la sortida em va agradar, penso que el museu estava molt i molt bé. Vam caminar per llocs que em van agradar, i vaig coneixer una mica més el bressol de Catalunya.
Jo m’ho vaig passar bastant bé, i el que em va agradar més va ser la visita amb la Roser.
Em va agradar molt també quan caminàvem que ens va començar a caure un xàfec!!!!!!!
Meritxell a mi també em va gradar molt!!!!!!!!
Hola Núria, quin dels objectes o històries que la Roser ens va explicar, et van agradar més? Per què?
Hola Meritxell, quin objecte et va cridar més l’atenció? Per què? Encara s’utilitza? Si encara s’utilitza, ha canviat molt?
Alumnes de 5è!!!!
Estic molt contenta que feu un comentari de la sortida.Sant Quirze és el vostre poble, Ripoll és el meu. Només qui estima i coneix la seva terra, només, desprès podrà estimar altres terres i altres llocs. Espero de veritat que us agradés!!!
JA, Ja a mi també em va agradar el museu i també el taller que vam haver de descobrir
aquells objectes, mai hagués pensat que allò pogués ser una xocolatera.
I dels objectes que van treballar els altres grups, què en penses? Quin és l’altre més desconegut, per a tu?
Va ser molt divertit anar a Ripoll!
Núria, quines tres coses noves has après en aquesta sortida, sobre el temps d’abans?
Que guai l’excursió de Ripoll.
Hola Dani! Del que vàrem fer, què és el que més et va agradar?
que guai no se si dir si o no?:P
Pili em va agradar molt. És que hi havia una part que no.
Història d’un despropòsit
1999: L’ajuntament de Ripoll i la Generalitat comencen el projecte
2000: Es tanquen algunes sales de l’antic museu a causa del mal estat de la teulada de l’edifici.
2002: Es presenta publi9cament el projecte del nou museu Etnogràfic de Ripoll.
2003: Comencen les obres del museu, però s’alenteix alarmantment, per causa de manca de diners.
2005: Comencen les obres a Can Budellés, però nomes si treballa un més per la troballa de l’antiga muralla de Ripoll.
2006: Es busquen fonts de finançament per continuar el museu.
2007: Es preveu inaugurar el nou museu entre el 2009 i el 2010. En veritat s’acaba obrint al març de 2011.
2008 El Museu de Ripoll porta vuit anys tancat. La dificultat per trobar finançament, per aquest equipament ha alentit el projecte.
2011 El Museu Etnogràfic de Ripoll, fa mig any que està obert, si restem la gentada de la setmana inaugural, ja hi ha passat prop de 9.000 persones, Entre ells els alumnes de l’escola Segimon Comas, de Sant Quirze de Besora.
Gil,
Moltes Felicitats per la recerca cronològica. És un resum esquemàtic que reprodueix fidelment la història del Museu de manera molt clara i entenedora.
Pili