22/11/2013
SETMANA 6 -CATEGORIA A3 CICLE SUPERIOR
Pregunta: Si el mates et passa la gana (3 lletres)
Procés:
1. Llegeix les següents instruccions per aprendre a resoldre enigmes:
A continuació teniu pautes o orientacions per resoldre els enigmes:
Per resoldre els jocs de llengua, la majoria de vegades us serà útil buscar un sinònim de la primera part de la proposta. Després, cal que comproveu que el resultat té alguna relació amb la segona part de l’endevinalla. Aquesta connexió amb la segona part pot ser fonètica , semàntica, cultural… Si, efectivament, hi veieu una clara relació voldrà dir que l’heu encertat.
Exemples:
Aroma de xemeneia (de 6 lletres)
1. Sinònim d’aroma : olor, perfum
2. Connexió amb xemeneia: perfum [ per fum]
3. Solució: perfum
Qualitat de no dir res, però m’ho endreça tot (de 6 lletres)
1. Definició : Qualitat de no parlar> mudesa
2. Connexió amb (m’ho endreça tot) > mudesa (m’ho desa)
3. Solució: mudesa
2. Pràctica i juga amb l’Enigmàrius de Màrius Serra i el locutor de Catalunya Ràdio Manel Fuentes. T’ho passaràs súper bé i aprendràs moltes coses de la nostra llengua. Si ara no tens massa temps pots fer aquesta audició per les vacances de Nadal. Si et ve de gust pots compartir aquesta activitats amb la teva família o amics. Quan l’hagis escoltat ja ens faràs el teu comentari al bloc. Catalunya Ràdio -ENIGMÀRIUS DE NADAL-
15/11/2013
SETMANA 5 -CATEGORIA A3 CICLE SUPERIOR-
Pregunta: De quina llengua ve i quin origen té l’expressió “semblar xauxa”?
a) ve del castellà i vol dir que sembla del país on es té tot el que es desitja
b) ve del català antic i significa deixat i brut
c) ve de l’àrab i significa que sembla tot igual, immòbil
Explica’ns el teu procés de cerca:
1. Llegeix la pregunta amb atenció. – Coneixes aquesta frase feta? SÍ / NO
– Podries escriure-la al full de treball dins d’una frase?
– Pregunta a 5 persones adultes si coneixen aquesta frase feta? Explica el resultat de la teva investigació a diferents fonts orals.
2. Quina font d’informació del SYMBALOO escolliries per esbrinar amb proves la pregunta? Escriu al full de treball el nom de la font d’informació on has trobat la resposta i ja pots la fitxa de diccionari.
3. Comparteix al bloc fent un comentari la font d’informació que has trobat més útil. Recorda que no pots dir la resposta. Només es tracta de fer saber als companys que ja has fet la cerca i has obtingut proves de la resposta correcta. Recorda que pots fer aquesta activitat en grup.
08/11/2013
SETMANA 4 -CATEGORIA A3 CICLE SUPERIOR-
TEMA: LLENGÜES DE MÓN ÀSIA I OCEANIA
Pregunta:
Explica’ns el teu procés de cerca.
1. Llegeix la pregunta atentament. Recorda que el Dia de les llengües (26/09/2013) vàrem parlar del tema de la diversitat lingüística.
2. Pensa quina font d’informació et serà més útil per esbrinar la resposta. Consulta el SYMBALOO de la 1a setmana.
3. Decideix-te i comença la teva cerca:
- Cerca diferents fonts d’informació (mínim 3).
- Selecciona la que et serveixi per fer el teu petit treball d’investigació al Full de Treball.
- Llegeix o escolta atentament la informació, pren apunts dels aspectes que t’interessin al Full de Treball de classe.
- Redacta el un text que ens indica la resposta correcta i informació sobre aquesta llengua.
- Situa en un mapa el domini lingüístic de l’urdú.
4. El nostre auxiliar de conversa, l’Imran, domina l’urdú i ha vingut a la classe per compartir les nostres cerques.
El text de la Carlota Provins de 6è ens completa la informació sobre l’urdú:
TEXT D’URDÚ: L’Urdú és una llengua parlada fonamentalment a l’Índia i al Pakistan. Al Pakistan està considerada la llengua nacional, mentre que a l’Índia és un dels 24 idiomes oficials en el país. Malgrat la seva condició de llengua nacional del Pakistan, solament uns deu milions de persones en aquest país (un 8% de la població total) el parlen com a la materna. Aquest menut percentatge el formen els anomenats mohajir (emigrants en Urdú), l’elit social i econòmica del Pakistan que procedeix dels refugis musulmans que van fugir partició de l’antiga Índia britànica en 1947, quan va sorgir els dos estats independents de l’Índia i el Pakistan. Data: 14-11-2013
31/10/2013
SETMANA 3 -CATEGORIA A3 CICLE SUPERIOR-
TEMA: LLENGUA CATALANA
Pregunta:
Explica’ns el teu procés de cerca.
1. Llegeix la pregunta atentament.
2. Observa els exemples que et posen a la pregunta.
3. Consulta el diccionari DIEC del symbaloo i intenta esbrinar la resposta correcta.
4. Crea la fitxa de diccionari (model classe) de la paraula primitiva i del seu derivat (resposta).
5. Exposa la teva cerca i la fitxa de diccionari als companys de la classe. Ho has de tenir preparat pel dimecres, 6 de novembre.
25/10/2013
SETMANA 2 -CATEGORIA A3 CICLE SUPERIOR-
Del 25 al 31 d’octubre
TEMA: LLENGÜES DEL MÓN: ÀFRICA, EUROPA I OCEANIA
Pregunta:
Explica’ns el teu procés de cerca.
1. Decideix quina font d’informació t’anirà més bé perquè la teva cerca tingui un bon resultat.
2. Comparteix amb la classe les teves fonts d’informació intervenint en l’apartat de comentaris del bloc. Anirem posant les fonts online al SYMBALOO que vàrem presentar la setmana passada.
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
18/10/2013
Nois i Noies,
A partir d’aquest moment… comença la VI Gimcana de les Llengües a Osona!
SETMANA 1 -CATEGORIA A3 CICLE SUPERIOR-
TEMA HERBES REMEIERES
Pregunta:
– Amb quina herba aromàtica s’elabora la salsa de pesto?
Explica’ns el teu procés de cerca:
1. FONTS D’INFORMACIÓ: orals o escrites.
2. SELECCIÓ DE LA INFORMACIÓ QUE ET SEMBLA MÉS ENCERTADA.
3. RECOPILACIÓ DE LA INFORMACIÓ AL FULL DE TREBALL O AL PEN.
4. ARGUMENTACIÓ DE LA RESPOSTA: Text escrit al Full de Treball.
5. EXPOSICIÓ ORAL A LA CLASSE.
WEB DE LA GIMCANA: http://blocs.cpnl.cat/gimcanaosona2013/
FONTS D’INFORMACIÓ ONLINE:
GALERIA FOTOGRÀFICA DE LA GIMCANA SETMANA A SETMANA
Ei, Segis!!!
Amb dues setmanes, ja portem 20 punts!
Continuem així!!!
Bona nit,
20 punts i experts en cerques d’informació. Continueu així i segur que tindrem tots junts més coneixement propi! Endavant amb la Gimcana que ens ajuda a pensar i millorem treballant.
Jo i en Nil V. hem trobat la resposta al diccionari DIEC.
Hola,
Trobo molt interessant que treballeu en equip. Junts fareu molta feina i segur que apreneu millor!
Hola, jo he trobat la informació a la Wikipedia.
Perfecte David. Demà al matí ens ho expliques a tota la classe i compartim la informació.
Hola!
Cada setmana el màxim de puntuació que ens poden posar són 10 punts. I nosaltres, els segis, amb tres setmanes ja portem, 30 punts!!!!!
A veure com ens puntuen la pròxima setmana!!
Hola, sóc la Núria!
Avui hem fet una classe de Català, Anglès i Urdú. Ha set molt divertit, tots hem explicat elnostre “petit treball” de la setmana 4.
Ha set una molt bona font d’informació!!!
Àdeu!!!!!
Hola,
Tots ens ho hem passat molt bé i hem après. Serà veritat que el futur són les llengües? Hem descobert que la diversitat lingüística ens crea coneixement. Estem vivint aquesta Gimcana molt intensament! Els vostres treballs són molt interessants i si els compartim seran l’èxit de tot el grup.
Mariona
Estic d’acord amb tu Núria, ha estat una classe divertidíssima i curiosa !
Hem conegut la llengua anomenada Urdú, i ves a saber si de qui uns anys la parla més gent.
Ei, ja he trobat la resposta de la setmana 5 m’acostat d’entendre peò ha set divertit espero que també us passi a vosaltres Segis!
Perfecte Marçal! Quan una cosa ens costa en un principi valorem més el resultat final. Ara ja som uns experts en resoldre la Gimcana.
Mariona
Hola Mariona
La setmana cinc de la gimcana les instruccions que deien eren molt llargues però no eren dificils. Jo he buscat les fonts d’ informació al diccionari DIEC i al DIDAC. I m’han donat el resultat.
Ho veus Lluna amb constància i esforç ens surt tot bé.
Mariona
Vam fer una classe amb català, anglès i urdú. Què farem a l’ESO?
Uf, a l’ESO moltes més coses i segur que molt interessants! El coneixement no té límits i tots podem aprendre moltes coses si treballem junts, compartim el nostre coneixement propi i el millorem amb l’experiència dels altres. Tots aprenem de tothom!
Hola Mariona
Només ens falta una setmana per acabar la gimcana de les llengües !!! Tu ens vas dir que l’última setmana de la gimcana de les llengües seria un joc.
Quin joc serà ?
No ho sé. Haurem d’esperar fins divendres al matí!
D’ acord.
La classe de català es molt divertida i alegre el temps em passa volant. El que em m’agrada més de català es que ens posen unes preguntes de la gimcana curioses i algunes difícils de trobar Mariona continua així ens estàs ensenyant moltes coses
Hola Mariona,
La setmana 6 ha set una mica difícil perque no l’havia sentit mai aquesta endevinalla.
Però m’he n’he ensortit.
Jo encara no m’he n’he sortit!!
Ho estic a punt d’aconseguir!
I gual que jo
Lluna
Continuem bé!!!
Portem 40 punts!
Hola, jo he trobat la resposta a una pagina que es de frases fetes i pots fer coentaris… Més o menys com el bloc de l’ escola.
Bona nit David,
Comparteix amb tots nosaltres l’enllaç copiant i enganxant en un comentari nou. Ens pot ser de molta utilitat.
Mariona
Hola!!!
Ja estem!!!! Acabem la gimcana i hem après moltes coses.
Ha sigut molt divertit, espero que vosaltres també us hagi agradat.
Endavant la gimcana que duri CADA ANY!
Hola soc l´Alex
Nosaltresportem 50 punts perque desde bon principi haviem començat molt bé
ADEÚ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ALEX RUIZ LOPEZ
Per cert ja vaig passar a net totes les setmanes m’ha quedat molt bé.
Hola,
Sort que demà comencem de nou. Ja tinc ganes de veure aquest treball de la gimcana. Segur que ens agradarà molt a tota la classe i el podrem compartir al bloc.
Fins dm,
Mariona