QUE HEM FET DES DEL PRINCIPI DEL PROJECTE AMBIENTAL

CURS 2007-2008

Treball sobre l’estalvi energètic i els residus a partir de xerrades a les classes de tutoria i informacions plastificades arreu de l’escola on es comunica als alumnes les petites accions que poden realitzar per tal de reduir l’energia i dipositar les deixalles al llocs correcte.

Treball i conscienciació sobre la importància de l’aigua i la problemàtica que se’n deriva quan no n’hi ha. Varem veure la peli cula: La tierra, la pelicula de nuestro planeta, i les activitats posteriors sobre la importància de l’aigua per sobreviure al medi i que vol dir el canvi climàtic, quines possibles causes i per tant remeis podem fer per millorar.

L’hort serà regat amb rec automàtic per tal d’estalviar aigua i a més la pressió de l’aigua s’ha baixat per tal de reduir el consum.

Aproximació al medi i l’entorn, al llarg del segon i tercer trimestre s’han realitzat sortides i xerrades per part d’una associació ( Reserva marina “ Masia Blanca”) i l’estudi del riuet de Coma-ruga. Tots els alumnes van participar i gaudir de l’hort, inclús cada una de les classes va tenir durant un temps unes hortalisses a classe per transplantar-les després a l’hort. Finalment dir les diferents activitats que han realitzat diferents grups: recollida selectiva, plantes aromàtiques, descoberta de l’entorn (iniciació d’un herbolari),…

Pel que fa al consum i consum de material s’han plantejat algunes iniciatives com elaborar les disfresses amb material reciclat, concurs d’instruments fet amb deixalles, xerrades informatives sobre quan de paper gastem i com podríem fer reduir-ho,…,.

CURS 2008-2009

 

Treball sobre l’estalvi energètic i els residus a partir de xerrades a les classes de tutoria i informacions plastificades arreu de l’escola fetes per cada classe i divulgats per la comissió ambiental. L’ajuntament cada any oferta un paquet d’activitats, algunes d’elles relacionades amb el medi i l’entorn. Aquest anys els de 2n hem realitzat dos activitats, d’altres nivells han fet altres coses.

Treball i conscienciació sobre la importància de l’aigua, estudi del cicle de l’aigua a partir de diferents activitats interdisciplinars. A Mates fem el calcul aproximat del consum d’aigua en diferents situacions, el càlcul de l’àrea de l’hort i del jardí. A Medi podem realitzar l’observació directe de les plantes i a laboratori podem realitzar activitats ambientals de ciències.

L’hort serà regat amb rec automàtic per tal d’estalviar aigua i a més s’ha establert un calendari per passar tots a participar-hi. S’ha fet una ampliació amb la qual ara tenim 30 m2 . Cada classe té un parell de plantes medicinals a classe que després trasplantarem a les jardineres del pati. A més d’això cada classe tindrà una maduixera que anirà creixent i els acompanyarà fins al final de Primària.

Aproximació al medi i l’entorn, al llarg d’aquest curs ens hem volgut centrar en el medi més pròxim al nostre entorn, la nostra escola. Tenim establert un torn de patis per tal de mantenir-lo net i als nens castigats se’ls hi encarrega la tasca de vigilar les papereres. Algunes classes hem realitzat un carnaval sostenible però no ha estat unitari.

Pel que fa al consum i consum de material s’han plantejat algunes iniciatives com fer les fotocopies a dos cares, passar les notificacions i informacions via email, quota de material als nens d’infantil, reutilització i gratuïtat dels llibres de text per CM i CS. Pel que fa al menjador s’ha iniciat enguany la substitució dels tovallons paper pels de roba i estem en perspectives de fer altres iniciatives amb pròximes reunions. S’han reformat els banys per tal de tenir una clau de pas per cada bany. I altres coses en procés.

Hortalisses i verdures

Alguns treballs estadístics i centífics afirmen i estan d’acord en la següent dada: els pobles ben alimentats amb verdures, hortalisses i fruites tenen menys rics d’emmalaltir de càncer. Així doncs, els productes de l’hort com les mongetes, l’api, les carxofes, la col, l’enciam, els espàrrecs, les tomàquets, etc. protegeixen i defensen el nostre organisme. La família de les cols, cítrics i en general tots els vegetals (pastanaga, tomàquet, raïms…) formen un poderós exèrcit que té la missió de protegir i defensar la nostra salut.
Ens ofereixen hidrats de carboni, vitamines, minerals, aigua i, sobretot, fibra. La seva quantitat de greix és inapreciable, i la seva riquesa en vitamines és altíssima, en especial de vitamina C i carotens, d’alt poder antioxidant, preventiu per tant de l’envelliment.
S’han de menjar almenys dos peces de fruita al dia, plàtan, poma, pera, taronja, mandarina, raïm, meló, síndria… La millor hora per prendre-les no està establerta, cadascú les pot menjar quan li vinguin més bé i no tenen perquè ser per postre. Igual que l’aigua, els sucs en dejú netegen l’organisme.
La cocció al vapor és la manera més adient de cuinar les hortalisses perquè perden menys vitamines, però a més a més, sempre han de ser presents crues, en forma d’amanida.
LAS 31 VERDURAS Y HORTALIZAS .
Acelga Acelga/bleda
Achicoria Achicoria
Ajo y ajos frescos Ajo / alls
Alcachofa Alcachofa/carxofa
Apio Apio/api
Berenjena Berenjena/ albergínia
Berza Berza/col
Borraja Borraja/borratja
Brécol Brécol/ bròquil
Calabac?n Calabacín/carbassó
Calabaza Calabaza/carbassa
Cardo Cardo/card
Cebolla Cebolla/ceba
Coles de bruselas Coles de bruselas/cols de brussel.les
Coliflor Coliflor/ col-i-flor
Endibias Endibias/endivía
Escarola Escarola/escarola
Espárragos Espárragos/espàrrecs
Espinacas Espinacas/espinacs
Hinojo Hinojo/fonoll
Jud?as Judías verdes/mongetes
Lechuga Lechuga/enciam
Nabo Nabo/nap
Pepino Pepino/cogombre
Pimiento Pimiento/pebrot
Puerro Puerro/porro
Rábano Rábano/rave
Remolacha Remolacha/remolatxa
Setas Setas/bolets
Tomate Tomate/tomàquet
Zanahoria Zanahoria/pastanaga