Projecte Ecoètica i Miniempreses socials

Projecte Siguem ECO-Ètics

1- INTRODUCCIÓ

1.1- Contextualització del Centre

El Col·legi Santa Maria de Blanes és un centre concertat pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i es localitza al bell mig de la vila de Blanes. La titularitat de l’escola és de la Congregació de Fills de la Sagrada Família.

El centre compta amb dues línies i comprèn els cursos de P3 d’Educació Infantil a 4t de l’Educació Secundària Obligatòria.

1.2- Detecció de les necessitats i altres centres o entitats que participen en el projecte

Principalment, aquest projecte té la col·laboració de la Universitat de Girona. Concretament, del Departament de Geografia de la Facultat de Lletres. Dins del Grau de Geografia, Ordenació del Territori i Gestió del Medi Ambient, els universitaris realitzen una assignatura anomenada Geografia Econòmica.

La realització d’aquest projecte permet crear un espai d’aprenentatge i d’intercanvi, a partir d’un taller, entre universitaris d’aquesta assignatura i alumnes de l’escola.

Altres agents que participen al projecte són: els alumnes del centre, el claustre de professors, l’AMPA de l’escola, els blanencs/ques i l’Ajuntament de Blanes.

El projecte parteix de la necessitat de fer obrir els ulls als alumnes, i al mateix temps a la ciutadania més propera, que un dels principals motor de canvi envers l’economia som nosaltres mateixos. Donar a conèixer que existeixen diferents alternatives financeres i que els usuaris tenim molt a dir i decidir envers el nostre model econòmic és un dels reptes actuals de les nostre aules. I perquè és un dels reptes? Doncs perquè la gran majoria de l’alumnat considera que l’única alternativa financera existent són els bancs tradicionals. Aquesta necessitat fa que ens marquem l’objectiu d’ampliar aquesta simple visió i fer persones de futur, obertes, dialogants i ciutadanes del món.

1.3- Proposta de projecte

El projecte Siguem ECO- ÈTICS sorgeix amb la finalitat de fer comprendre a l’alumnat de secundària que una banca alternativa existeix. Per fer-ho possible, els alumnes de l’assignatura d’Economia de 4t d’ESO hauran de descobrir què són les finances ètiques i compartir els avantatges de ser un usuari de la banca ètica amb els seus companys, professorat, famílies i estudiants de la Universitat de Girona.

2- ÀMBIT

Projectes de solidaritat i cooperació.

3- OBJECTIUS DEL PROJECTE

(Alineats amb els objectius generals del Document Marc de SC proposats pel Dep. d’Ensenyament –en cursiva-, així com d’altres relacionats amb les matèries on s’ubica -en lletra rodona-)

Comprendre que la banca tradicional no és l’única alternativa existent.

Ser conscients que un dels principals agents del canvi som nosaltres mateixos  i, per tant, desenvolupar la competència social i ciutadana, afavorint una actitud crítica i compromesa davant la societat, per tal d’esdevenir membres actius en una societat catalana democràtica i participativa.

 Donar a conèixer una via alternativa de finançament i d’inversió basada en uns criteris ètics que contribueixen en un desenvolupament sostenible i una millora de la societat.

Crear espais d’aprenentatge i d’intercanvi d’opinions entre iguals i universitaris; això és: promoure el treball en xarxa entre els diferents agents educatius de l’entorn.

4- INDICADORS D’AVALUACIÓ

Els resultats del projecte compten com a qualificació de la matèria d’Economia i Emprenedoria (optativa de 4t) i de Llengua i Literatura Catalana de 4t, que han establert per a les seves respectives àrees uns indicadors d’avaluació específics.

 

5- ACTIVITATS D’APRENENTATGE VINCULADES AL SERVEI (Durant les hores lectives)

Els alumnes reben una formació a l’aula (hores de la matèria optativa d’Economia i Emprenedoria de 4t d’ESO) sobre els tipus de finançament, el paper de la banca en la societat i com treballen sistemes de finançament alternatiu (cooperativisme, banca ètica, comerç just, microcrèdits, plataformes com Verkami…)

Durant aquestes hores preparen, en la primera fase del servei, uns murals i unes presentacions que hauran de mostrar i comentar als alumnes de la UdG.

En la segona fase del projecte, per grups, hauran de constituir-se en “empresa”, dissenyar un producte, aconseguir fons, fabricar-lo i comercialitzar-lo. Totes aquestes tasques es realitzen en horari lectiu, dins l’assignatura d’Economia (també es prenen hores d’altres matèries)

Exemples d’activitats de la 1ª fase:

1- Gimcana: “Que els teus diners pensin com tu!”: per parelles, els alumnes hauran de respondre a unes preguntes. La informació per respondre les preguntes la trobaran en papers amagats pel pati. Quan tothom tingui les respostes, es comentaran en gran grup.

2- Rutina de Pensament (Penso, m’interessa i investigo) els Bancs: Per equips heterogenis els alumnes hauran de respondre cada apartat de la rutina. Es plantejaran unes preguntes per guiar el desenvolupament de l’activitat.

3- Com funcionen els bancs?: breu explicació del funcionament d’ara i abans. Investiguem un banc:

a- Creació de la llista dels principis ètics. Aquesta llista ens permetrà comprovar si el banc del grup segueix uns principis ètics. Cada equip tindrà un text on s’exposa un principi ètic i hauran de seleccionar tres conceptes claus per exposar als seus companys i crear tres preguntes (sí/ no)

b- Cada grup cooperatiu escollirà un banc del llistat que la professora mostrarà a la PDI.

c- Completar la fitxa del banc: els alumnes hauran de cercar informació i respondre els apartats.

d- Respondre les preguntes dels criteris ètics.

4- Tunning: anunci del banc que investiguem: exposem als alumnes que a partir de la bibliografia i la recerca realitzada a l’anterior activitat, hauran de buscar un anunci d’un banc i cercar en què inverteixen els diners recaptats. A partir de l’anunci i de la informació, cada equip haurà de refer l’anunci i introduir on van destinats els diners.

5- Visionat dels vídeos i co-avaluació.

6- Diagrama de Venn dels bancs tradicionals i ètics(tècnica 1-2-4)

7- La crisi financera:

  1. Visionat de dos vídeos.

  • La Crisis Explicada con una Sonrisa 7’00
  • La manca d’especulació salva la banca ètica 2’02
  1. Completar el semàfor del visionat (primer individual i després en grup)

  2. Respondre preguntes i pensar propostes de millora.

Entrada al Twitter d’una de les activitats de la segona fase:

https://twitter.com/manyanetblanes/status/974264549829431296

 

 6- ACTIVITATS REALITZADES A L’ENTITAT (Fora de l’horari escolar)

Fora de l’horari escolar, els alumnes han d’aconseguir finançadors pels seus productes, buscar els materials que necessitin i contactar amb els destinataris  dels beneficis que generarà la seva venda (ONG, associacions sense ànim de lucre, etc.) i, quan acaba el projecte, portar-los aquests beneficis.

La comercialització dels productes es realitza durant la fira solidària de l’escola (a l’Edifici de Primària) i durant la diada de Sant Jordi, en què es munten una parada en el Passeig de Mar durant tot el dia.

El curs 2018-19 la comercialització dels productes es va fer també al pati de l’escola. La diferència respecte a altres cursos anteriors és que els beneficis de totes les microempreses van anar destinats al projecte de Manyanet Solidari:

 

 

 

En cursos anteriors, també hem fet una sortida a la UdG de tot un dia en què es feia la part conjunta de reflexió sobre la banca ètica.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HZhDR-gdy-4[/youtube]

7- PLANIFICACIÓ i TEMPORALITZACIÓ DE LES ACTIVITATS

Els protagonistes d’aquest projecte tenen entre 15- 16 anys i estan cursant 4t d’ESO. Tots ells, 30 alumnes, participen en l’assignatura optativa d’Economia i Emprenedoria que es realitza al llarg del curs escolar. El projecte preveu l’actuació dels alumnes fora de l’àmbit escolar; en concret, a la Universitat de Girona i als carrers de Blanes.

Hi ha un alt grau d’autonomia en la participació de l’alumnat ja que ells mateixos han de pensar, dissenyar i construir el producte que hagin escollit i, també, triar l’associació en la que revertiran els beneficis; posar-se en contacte, comentar el sentit del projecte, etc.

El treball ens ocupa, aproximadament, aquestes sessions:

Treball a l’aula: set sessions d’una hora.

Trobada de treball a la UdG: cinc hores.

Para a la Fira Solidària: dues hores.

Parada Sant Jordi: cinc hores.

8- AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT

L’alumnat és avaluat en les àrees d’Economia i Emprenedoria i en la de Llengua.

En la primera matèria, la qualificació final és la resultant de l’avaluació de totes les activitats que es desenvolupen i en la segona, la qualificació obtinguda en la presentació oral de la UdG (registrada mitjançant una rúbrica sobre comunicació oral) passa al conjunt de qualificacions d’aquesta matèria.

Cal esmentar que en el curs 2017-18, ens van demanar des de la UdG que els nostres alumnes fessin una part de la presentació en anglès perquè en l’assignatura de la Universitat que ens acull hi havia un grup d’alumnes d’Erasmus. La qualificació, en aquest cas, també va repercutir en la nota de Llengua Anglesa del trimestre.

9- ESPAIS i CANALS DE COORDINACIÓ

Per a dur a terme aquest projecte cal coordinar-nos primer a nivell intern. Al setembre es fa una reunió conjunta de Claustre en què es repassa el projecte del curs anterior i es fixen les dates clau (sortida a Girona, què fem amb els alumnes de la classe que no intervenen en el projecte aquell dia, organització del dia de les parades al carrer, etc.)

Durant el mes d’octubre es fa una reunió amb els responsables de la UdG per a concretar el contingut de la jornada. En finalitzar el projecte es fa una avaluació de com ha anat aquest punt concret, via telemàtica.

Igualment, cal fer una reunió amb els responsables de l’Ajuntament per a demanar tant el permís d’ocupació de via pública com les taules que ens serveixen com a estands de venda.

10- ACTIVITATS DE RECONEIXEMENT

La tasca realitzada queda reconeguda per les entitats destinatàries dels beneficis del servei. Els alumnes han d’acudir a les respectives seus on els representants de las entitats els feliciten.

DBtrFr2XkAAZavA

Els components de la miniempresa Linteum fan donació dels beneficis del seu producte a l’Associació contra el Pàrkinson de Blanes

En aquests vídeos, els propis alumnes expliquen com ha anat el projecte:

Imatges del procés d’elaboració a l’escola del projecte:

 

 11- DIFUSIÓ DEL PROJECTE

Del projecte se’n fa difusió a les xarxes socials de l’escola, a la revista escolar i també en fan difusió les entitats col·laboradores en les seves respectives xarxes socials.

Vídeo resum de les activitats del projecte en el curs 2017-18:

[youtube]https://youtu.be/HZhDR-gdy-4[/youtube]

Se’n parla d’aquest projecte aquí:

https://apsvalors.wordpress.com/2017/06/19/projecte-siguem-eco-etics/

(blog del Grup de Recerca en Educació Moral de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona)

I aquí:

http://www.senderi.org/cat/articles/68/projecte-siguem-eco-etics

També aquí:

http://fets.org/projecte-siguem-eco-etics/

Aquí disposeu de més informació sobre el projecte:

https://drive.google.com/file/d/1jjT_cIABq407yH7FaMkSqj-tXxTNcjbV/view?usp=sharing