Més enllà de la botànica: col·laborem amb el Mar i Murtra

Al Jardí Botànic Mar i Murtra, els alumnes de l’optativa de Biologia de 4t d’ESO construeixen un “hotel d’insectes”

1- INTRODUCCIÓ

1.1- Contextualització del Centre

El col·legi Santa Maria és un centre privat concertat per la Generalitat de Catalunya que ofereix els estudis de P3 fins a 4t d’ESO en dues línies.

El grau de complexitat del centre és del tipus “B”.

Alguns dels trets característics del seu projecte educatiu són: Treball en grups cooperatius, Treball per projectes i altres metodologies actives, Escola Plurilingüe, Escola Verda, etc.

1.2- Detecció de les necessitats de l’entorn

L’elecció del tema per part dels nostres alumnes va sorgir per la seva motivació per la biologia i per poder actuar directament en el seu entorn; és a dir, a la seva població, que és Blanes, i en una de les seves senyes d’identitat més importants: el JARDÍ BOTÀNIC MAR I MURTRA.

El jardí botànic Mar i Murtra utilitza diferents mètodes per evitar l’ús de plaguicides en el control de plagues i la proposta dels nostres alumnes va ser complementar-les amb la construcció d’un HOTEL D’INSECTES on atraure i acollir insectes depredadors de les plagues més comunes. A més, aquest “hotel” afavoreix la biodiversitat perquè amplia el nombre d’insectes pol·linitzadors i, de retruc, d’aus que s’alimenten d’aquests insectes.

1.3- Proposta del projecte

La idea consisteix a…

1- Estudiar quins paràsits perjudiquen la flora del Jardí Botànic.

2- Conèixer quins insectes ens poden ajudar a combatre aquestes plagues de paràsits sense que es converteixin ells alhora en una plaga.

3- Saber quina mena d’hàbitat afavoreix la cria i desenvolupament dels insectes seleccionats (el seu “hotel”)

4- Estudiar quines plantes aromàtiques ens servirien per a l’atracció d’insectes.

5- Propiciar la diversitat biològica a través de l’augment d’agents pol·linitzadors

Tot plegat implica una tasca d’estudi previ, d’experimentació i d’observació constant. Els alumnes s’encarregaran de fer el seguiment al Jardí Botànic amb la col·laboració del personal especialista.

S’estudiarà la possibilitat de monitoritzar l’hotel mitjançant una life-cam i l’emissió en directe a través del web de l’escola.

Aquest projecte també forma part de la formació en robòtica dels nostres alumnes d’ESO (es va presentar a la Lego Leage del curs 2016-17)

 

IMG-20170126-WA0011

IMG-20170126-WA0010

hotel insectes ple

Alumnes durant la formació in situ:

https://twitter.com/manyanetblanes/status/860428444718510080

Imatges dels controls dels insectes i altres espècies:

2- ÀMBIT

Medi ambient.

3- OBJECTIUS DEL PROJECTE

 (Alineats amb els objectius generals del Document Marc de SC proposats pel Dep. d’Ensenyament –en cursiva-, així com d’altres relacionats amb les matèries on s’ubica -en lletra rodona-)

  • Sensibilitzar els alumnes respecte la cura de l’entorn natural.

  • Donar a conèixer als alumnes l’interès social i econòmic d’actuacions mediambientals i, per tant, desenvolupar la competència social i ciutadana, afavorint una actitud crítica i compromesa davant la societat, per tal d’esdevenir membres actius en una societat catalana democràtica i participativa.

  • Donar a conèixer el patrimoni natural de la zona i potenciar-ne la seva protecció.

  • Fomentar l’autonomia i creativitat de l’alumnat així com el treball en equip. Això suposa desenvolupar habilitats relacionades amb el disseny i realització de projectes i amb el treball en equip.

  • Oferir activitats significatives que lliguin els coneixements adquirits a l’escola amb un servei real i efectiu a la societat del seu entorn; això és: donar una resposta educativa a les necessitats emergents de l’entorn escolar.

  • Treballar en xarxa amb agents educatius i socials del territori i, per tant, promoure el treball en xarxa entre els diferents agents educatius de l’entorn escolar.

  • Integrar alumnes amb Necessitats Educatives Especials en tasques col·laboratives de grup.

 4- INDICADORS D’AVALUACIÓ

L’avaluació d’aquest projecte repercuteix directament en les qualificacions de Biologia i Geologia, àrea que se’n fa responsable. Els indicadors venen marcats des d’aquesta matèria.

5- ACTIVITATS D’APRENENTATGE VINCULADES AL SERVEI (Durant les hores lectives)

Els alumnes destinen una part de les hores de l’assignatura Optativa de Biologia de 4t d’ESO a l’estudi dels ecosistemes propers i de la importància de preservar el seu equilibri mitjançant agents controlables (evitant l’ús dels químics, per exemple) Els aprenentatges tindran un vessant teòrico-conceptual (ecologia dels ocells, els animals pol·linitzadors, els ratpenats, els insectes i els amfibis, com es fa una campanya de sensibilització, disseny d’anagrames, coneixement dels materials…)

També es tracta un altre vessant pràctico-procedimental (estudi in situ de l’entorn objecte de l’actuació, valoració de les eines i materials que emprarem i construcció les menjadores, caixes niu, redactat dels missatges en tres idiomes, creació de tríptics…) i, evidentment, un d’actitudinal fomentant l’esperit crític, de creativitat i de respecte envers l’entorn natural. En aquest sentit, també s’impliquen altres assignatures de manera coordinada i interdisciplinar, i es fan xerrades als alumnes per part de personal tècnic i han de transportar tot aquest bagatge de coneixement fora de l’escola on, sens dubte, s’amplia i pren significat.

6- ACTIVITATS REALITZADES A L’ENTITAT (Fora de l’horari escolar)

Fora de l’horari escolar, els alumnes realitzen la monitorització de l’hotel. Per torns fan un seguiment tant de la seva conservació com de la utilitat (operativitat en funció del recompte d’insectes classificats segons una taula donada + consulta als tècnics del Jardí Mar i Murtra).

Periòdicament es realitza el manteniment de l’hotel. Com que es construeix amb material ecològic i resta sotmès a les inclemències del temps, l’hotel es renova completament de curs en curs.

7- PLANIFICACIÓ I TEMPORALITZACIÓ DE LES ACTIVITATS

A banda de les sessions teòriques de classe (al voltant de sis hores) Els alumnes participaran activament en el projecte des del primer moment, amb el treball de camp diagnòstic previ (dues hores), amb la formació i assessorament que rebran per part de l’ Institut Català d’Ornitologia (1 hora) i el Jardí Botànic Mar i Murtra (1 hora).

Aquests també tindran un paper actiu en el disseny de l’hotel i construcció de l’hotel (aproximadament dues setmanes) Hauran de buscar exemples a Internet, en cases comercials de jardineria i fer-ne una comparativa tot proposant la seva versió d’hotel. S’exposen els projectes a l’aula i es construeix aquell que es tria entre tota la classe.

El treball al Jardí Botànic comporta el transport i la ubicació estratègica de l’hotel (dues hores) i el seguiment dels alumnes per torns d’una hora cada grup rotativament fora de l’horari escolar. Els alumnes han de portar segellat el full d’actuació per part del Jardí Botànic amb les caselles corresponents als dies en què han fet la supervisió.

8- AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT

Els alumnes han de fer una prova escrita just després de treballar la part teòrica. El professorat recull també en una rúbrica el treball realitzat durant el disseny, les presentacions dels models i la construcció de l’hotel. Cal comptar amb la fitxa segellada pel Jardí Botànic amb totes les caselles de control per a poder aprovar aquesta part de l’assignatura.

Els alumnes omplen un qüestionari de satisfacció (autoavaluació) en finalitzar l’activitat. Fins al moment, els resultats obtinguts han estat excel·lents; els alumnes mostren un grau alt de satisfacció i saben expressar amb correcció tot allò que han après.

9- ESPAIS I CANALS DE COORDINACIÓ

Al setembre, el professorat implicat destina una reunió interna per al professorat implicat. Allà es revisa el projecte del curs anterior i s’estudia l’aplicació de les millores que es van proposar. Com que un dels nostres professors de Biologia pertany a l’Institut Català d’Ornitologia, no cal cap reunió específica amb aquesta entitat.

Just després, es concerta una visita de treball conjunta amb els responsables del Jardí Botànic. En finalitzar el projecte es fa una altra reunió valorativa.

10- ACTIVITATS DE RECONEIXEMENT

El projecte va ser inicialment generat pel grup de robòtica com a projecte científic en el marc de la competició First Lego League de Girona, que el curs 2016-17 tenia com a temàtica la relació entre els animals i els humans, on va rebre el Premi Fundació Princesa de Girona a l’Emprenedoria

Per altra banda ha estat finalista en el concurs de l’Associació d’ecopropostes de Ràdio Marina, amb la col·laboració de l’Obra Social – Fundació La Caixa (curs 2016-17)

ecoprop

11- DIFUSIÓ DEL PROJECTE

 Aquest projecte es presentà cada curs en les jornades de formació sobre Servei Comunitari del CRP de la Selva II. També es va presentar en un curs de la UPC:

http://blocs.xtec.cat/scmb/2017/07/07/exposem-els-nostres-projectes-les-ciencies-i-el-compromis-civic/

La revista de l’escola i les xarxes socials del Centre també en fan difusió.

Es va dedicar un programa específic a Ràdio Blanes en què es van presentar els nostres projectes de Servei Comunitari, entre ells, aquest mateix:

http://radioblanes.cat/#/programs/leducacioalaradio/radioblanes_podcast_3574

Vam presentar aquest projecte a la Jornada d’Intercanvi d’Experiències en Aprenentatge Servei de la Universitat de Barcelona

http://www.ub.edu/ubtv/video/projectes-dapa-al-jardi-marimurtra-i-al-delta-de-la-tordera

Més informació, aquí:

http://prezi.com/fsjjbwsuy3us/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

I un vídeo resum: