Apadrinem Sant Joan

APADRINEM SANT JOAN

Vídeo del curs 2020-21:

(El curs 19-20 no vam poder desenvolupar el projecte a causa de la pandèmia de coronavirus)

Vídeos del curs 2018-19:

1- INTRODUCCIÓ

1.1- Contextualització del Centre

El Col·legi Santa Maria és un centre privat concertat per la Generalitat de Catalunya, que ofereix els estudis de P3 fins a 4t d’ESO en dues línies.

El grau de complexitat del centre és del tipus “B”.

Alguns dels trets característics del seu projecte educatiu són: Aprenentatge Cooperatiu, Treball per projectes i altres metodologies actives, Escola Plurilingüe, Escola Verda, etc.

El Centre col·labora activament amb les propostes que ens arriben des de Serveis Educatius (CRP) de la Selva II. Un, en concret, vam respondre ja fa temps al suggeriment de participar en el programa “Apadrinem el nostre Patrimoni” en què s’inscriu aquest projecte.

El projecte, però, el realitzen alumnes de segon d’ESO; així que, des del punt de vista burocràtic (i inexplicablement), l’hem de considerar un “Aprenentatge Servei” i no pas un “Servei Comunitari”; però com que allò que ens importa és l’educació dels alumnes, no podem deixar de fer-ne promoció i creiem que aquest ha de ser el seu espai.

1.2- Detecció de les necessitats de l’entorn

Tot i ser conegut i estimat per qualsevol persona de la localitat, l’indret de Sant Joan, per trobar-se una mica apartat del pas, ha sofert al llarg del temps diversos atacs vandàlics; bàsicament pintades, brutícia i destrucció dels murs perimetrals. Això ha fet que les autoritats instal·lessin una tanca que barra el pas per les nits de manera automàtica.

Nosaltres creiem que, a banda d’aquesta actuació coercitiva  convenia una altra de tipus educatiu. Volíem que els alumnes es fessin seu l’indret i que, alhora, el donessin a conèixer a la resta de la gent de Blanes o que vingui de fora.

Aquí podeu veure un vídeo explicatiu:

1.3- Proposta del projecte

La nostra escola ha participat des del curs 2015-16 en l’apadrinament de dos monuments de la localitat: l’església parroquial de Santa Maria i el Castell i l’ermita de Sant Joan. El primer projecte el porten a terme els alumnes d’Educació Primària i el segon, els de Secundària.

A l’ESO, hem donat un sentit de Servei Comunitari a l’experiència perquè, a més de l’estudi de l’entorn per part dels alumnes (des del punt de vista històric i cultural, paisatgístic, naturalista…), en alguna ocasió han hagut de fer difusió a la població i col·laborar en les visites guiades.

2- ÀMBIT

 

Patrimoni cultural

Preservació i manteniment del medi urbà

 

3- OBJECTIUS DEL PROJECTE

(Alineats amb els objectius generals del Document Marc de SC proposats pel Dep. d’Ensenyament –en cursiva-, així com d’altres relacionats amb les matèries on s’ubica -en lletra rodona-)

  • Sensibilitzar els alumnes respecte la cura de l’entorn natural i del patrimoni monumental.

  • Donar a conèixer als alumnes l’interès social i econòmic del patrimoni monumental i, per tant, desenvolupar la competència social i ciutadana, afavorint una actitud crítica i compromesa davant la societat, per tal d’esdevenir membres actius en una societat catalana democràtica i participativa.

  • Donar a conèixer el patrimoni natural i artístic de la zona i potenciar-ne la seva protecció.

  • Fomentar l’autonomia i creativitat de l’alumnat així com el treball en equip. Això suposa desenvolupar habilitats relacionades amb el disseny i realització de projectes i amb el treball en equip.

  • Oferir activitats significatives que lliguin els coneixements adquirits a l’escola amb un servei real i efectiu a la societat del seu entorn; això és: donar una resposta educativa a les necessitats emergents de l’entorn escolar.

  • Treballar en xarxa amb agents educatius i socials del territori i, per tant, promoure el treball en xarxa entre els diferents agents educatius de l’entorn escolar.

  • Integrar alumnes amb Necessitats Educatives Especials en tasques col·laboratives de grup.

 

4- INDICADORS D’AVALUACIÓ

Els alumnes han estat avaluats a partir de vuit activitats i cadascuna d’elles tenia una qualificació que s’obtenia mitjançant una graella d’observació o una rúbrica, depenent del cas:

  1. Elaboració de la fitxa tècnica del castell.

  2. Presentació digital.

  3. Anàlisi de la roca.

  4. Càlcul del volum de la torre.

  5. Càlcul del consum de calories emprades en arribar des del centre de la població al Castell.

  6. Elaboració del vídeo.

  7. Construcció de la maqueta en 3D.

  8. Elaboració de la biografia de Sant Joan Baptista.

  9. Participació els diumenges en l’obertura de la capella i/o elaboració dels QR.

 

5- ACTIVITATS D’APRENENTATGE VINCULADES AL SERVEI (Durant les hores lectives)

En les diferents assignatures implicades en el projecte s’han treballat conceptes relacionats amb l’activitat: s’han repassat les fórmules dels volums de cossos geomètrics (a Matemàtiques), tipus de roques (a Física i Química), ús de fonts per a la recerca biogràfica (a Religió), etc.

 

 

6- ACTIVITATS REALITZADES A L’ENTITAT (Fora de l’horari escolar)

A banda dels exercicis que es podien fer a l’aula, hi havia tot un seguit d’accions que calia que portessin a terme fora de l’horari escolar; per exemple, l’elaboració dels vídeos pels QR.

La part de servei, a banda de la promoció del l’indret a través del manteniment del blog a la xarxa, també s’ha desenvolupat en diferents diumenges als matins durant un dels cursos. L’associació “Estimem les ermites” obre la de Sant Joan els diumenges al matí per a què, qui vulgui, la pugui visitar; els alumnes col·laboraren explicant als visitants dades d’interès a manera de guies turístics. En les darreres edicions del projecte, hem substituït el guiatge per l’elaboració i manteniment de la informació dels QR.

 

7- PLANIFICACIÓ I TEMPORALITZACIÓ DE LES ACTIVITATS

El primer cop que vam fer el projecte, les activitats a l’aula es realitzaren durant dues setmanes a hores saltades, depenent de l’assignatura, just després de Setmana Santa.

 En aquella ocasió, les visites guiades al castell i l’ermita es portaren a terme durant els dos últims mesos del curs.

El curs passat (19-20) no vam poder realitzar l’activitat degut a la pandèmia de coronavirus.Enguany, pretenem iniciar el projecte al novembre, dins les activitats de la Setmana de la Ciència.

 

8- AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT

Les qualificacions obtingudes en cadascuna de les activitats (vegeu apartat “indicadors d’avaluació”) s’han tingut en consideració en les diferents àrees implicades i també es té en compte com a Treball de Síntesi dels alumnes de 2n d’ESO.

9- ESPAIS I CANALS DE COORDINACIÓ

El coordinador o coordinadora del projecte és el professorat de Ciències Socials d’aquell curs. En començar el projecte hi ha una reunió amb el CRP i, en acabar, una altra d’avaluació.

També a principis d’any hi ha una reunió amb l’encarregat de les claus de l’ermita, que és el pare d’un exalumne de l’escola.

Els professors responsables de cada assignatura es coordinen en les reunions de claustre dels dimecres o les del dilluns. Per l’experiència, fan falta tres reunions com a mínim (de dues hores)

Emprem un full de càlcul compartit al Drive per a anotar els resultats de l’avaluació.

10- ACTIVITATS DE RECONEIXEMENT

A l’aula es fan les presentacions de cada grup i es felicita als grups que ho han fet més bé. Es lliura un diploma als components d’aquests grups.

Es tria el millor grup per a què en faci un breu article i es publica a la revista de l’escola.

11- DIFUSIÓ DEL PROJECTE

 

Visiteu aquests enllaços per a conèixer més detalls del nostre projecte:

https://sites.google.com/a/xtec.cat/apadrinem-el-patrimoni/activitats-apadrinem-1/activitats-castell-i-ermita-de-sant-joan

https://docs.google.com/document/d/15UmYuV0qkeLWlUP7wXPxqaP6lAgF84DLWesuFAdw4a0/edit

Web que van dissenyar els propis alumnes el curs 2015-2016

http://blanesmanyanet.weebly.com/

 

Dossier de treball de l’alumnat (curs 2020-21):

https://drive.google.com/file/d/135Jcwy9hPggOZCyhkiFn6Ve27qt1ee9I/view?usp=sharing

Paleta d’Intel·ligències Múltiples (curs 2020-21):

https://drive.google.com/file/d/1iDfe0s7lO-chUXA5-CmRw4Ll4bfaWWh1/view?usp=sharing