Generació 3.0
PROJECTE GENERACIÓ 3.0
Vídeo del projecte del curs 2018-19:
(El 2019-2020 no el vam poder acabar a causa de la pandèmia de coronavirus)
1- INTRODUCCIÓ
1.1- Contextualització del Centre
El Col·legi Santa Maria de Blanes és un centre concertat pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i es localitza al bell mig de la vila de Blanes. La titularitat de l’escola és de la Congregació de Fills de la Sagrada Família.
El centre compta amb dues línies i comprèn els cursos de P3 d’Educació Infantil a 4t de l’Educació Secundària Obligatòria.
1.2- Detecció de les necessitats de l’entorn
Una de les metodologies òptimes per assolir els objectius curriculars de l’assignatura d’Ètica de 4t d’ESO del Col·legi Santa Maria de Blanes (Manyanet-Blanes) és realitzar un projecte d’Aprenentatge i Servei (APS). Aquesta activitat ens pot permetre obrir l’escola als reptes o necessitats d’un entorn proper. L’experiència també inclou el treball de competències pròpies d’altres àrees, com Llengua (competència comunicativa) i Informàtica (competència digital)
Realitzar un servei així no consisteix en obtenir un benefici personal directe, sinó en ajudar a les altres persones o a una comunitat en concret. Per això, es proposa explicar a un col·lectiu de la gent gran com fer ús dels mòbils.
El motiu d’escollir aquest tema és que, actualment, els dispositius electrònics representen un element essencial pel dia a dia dels adolescents. Ells formen part de l’era digital i no hi ha ningú millor que ells per explicar com funcionen. Per altra banda, la gent gran els hi pot transmetre els valors del respecte, el compromís i la dedicació.
1.3- Proposta del projecte
Realitzar un projecte d’aprenentatge i servei amb l’alumnat de l’assignatura d’Ètica de 4t d’ESO i els socis o col·laboradors del casal de la gent gran de Blanes, Casal Benet Ribas. A partir de tallers manipulatius, els alumnes hauran d’ensenyar a gent gran com utilitzar el mòbil o tabletes, les seves aplicacions i els seus avantatges i desavantatges.
2- ÀMBIT
Intercanvi generacional.
3- OBJECTIUS DEL PROJECTE
(En cursiva els objectius generals del Document Marc de Servei Comunitari proposat pel Dep. d’Ensenyament; en lletra rodona els propis de la matèria implicada)
Desenvolupar la competència social i ciutadana, afavorint una actitud crítica i compromesa davant la societat, per tal d’esdevenir membres actius en una societat catalana democràtica i participativa; és a dir: realitzar activitats de participació i de col·laboració que promoguin actituds de compromís i democràtiques.
Donar a conèixer a l’alumnat i les seves famílies la xarxa associativa i les entitats de l’entorn, per tal de promoure la participació dels joves
Augmentar la participació en el teixit associatiu i les entitats de caire social per fomentar el compromís amb la construcció d’una societat més justa, cohesionada i arrelada al territori.
Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences.
Realitzar accions de ciutadania i de desenvolupament personal, tot utilitzant els recursos digitals propis de la societat actual.
Practicar normes cíviques per mitjà de la participació en activitats socials de l’entorn proper, assumint responsabilitats i treballant de forma cooperativa.
4- INDICADORS D’AVALUACIÓ
Del projecte se’n deriva una qualificació d’Ètica i una d’Informàtica, que han marcat els seus propis indicadors.
5- ACTIVITATS D’APRENENTATGE VINCULADES AL SERVEI (Durant les hores lectives)
Joc de descoberta: un element essencial és explicar i motivar molt bé als alumnes. Per això, es proposa introduir i descobrir el projecte a partir de donar un repte a cada alumne. Aquesta primera activitat de descoberta consistiria en donar a cada alumne un incògnita per buscar al pati de l’escola en un temps en concret i a partir de la solució de cadascú descobrir el projecte. A part de descobrir que és el què farem a les properes classes, l’objectiu d’aquesta activitat és que experimentin que cadascun d’ells i entre tots podem fer quelcom positiu. (1 hora)
Proposar el projecte a l’alumnat: la finalitat és conèixer què ens agrada, què no ens agrada, què podem aportar, noves idees, conèixer el grau de satisfacció de l’alumnat, visionar altres experiències i preparació de cartells informatius o vídeos dels tallers que realitzaran. (2 hores).
Taller per part del responsable o col·laborador del casal: l’objectiu d’aquesta part és que els alumnes siguin conscients d’on van, coneguin el context del Casal i com són els seus futurs tutorats. Per altra banda, un dels altres objectius és que els alumnes es facin una mica a la idea de quines són les necessitats principals dels seus futurs tutorats. (1 hora)
Posada en comú de les necessitats que ens podem trobar i preparació dels futurs tallers al casal. (1 hora)
6- ACTIVITATS REALITZADES A L’ENTITAT (Fora d’horari escolar)
Realització dels tres tallers al casal: un dia es realitzarà un taller més explicatiu i el següent dia serà per resoldre els dubtes del primer taller i per perfilar els procediments. El tercer dia introduïm el joc amb els dispositius.
Valoració dels tallers i preparació de la cloenda del projecte.
Cloenda del projecte: es convida a tots els participants i responsable del casal.
7- PLANIFICACIÓ i TEMPORALITZACIÓ DE LES ACTIVITATS
Aquest Servei Comunitari el realitzen tots els alumnes de 4t d’ESO; treballen la part teòrica en les hores d’Ètica. En els grups d’alumnes s’intenta que hi hagi almenys un que cursi l’optativa d’Informàtica.
Els alumnes decideixen, en funció de les necessitats detectades, el punt d’expertesa a partir del qual treballaran (hi ha usuaris del casal que tenen força idea i n’hi ha d’altres que no; es divideixen en grups) Es decideix entre tota la classe quins programes o app es treballaran al casal.
GRAELLA D’ACTUACIONS PEL CALENDARI
ACTIVITATS COMUNES | ||
CURS | ACTIVITAT | DATA |
TOTS DOS | Xerrada a l’escola per part dels responsables del Casal | |
GRUP A | Tallers al Casal | |
GRUP B | ||
TOTS DOS | Cloenda a la Sala d’Actes |
8- AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT
L’alumnat obté una qualificació individual de l’activitat en la matèria d’Ètica i, si la cursa, en l’optativa d’Informàtica. Aquesta qualificació prové d’una graella d’observació directa en format rúbrica.
L’alumnat també és avaluat per part dels responsables del casal que en fan una valoració qualitativa.
9- ESPAIS i CANALS DE COORDINACIÓ
En una reunió de coordinació s’estableix el calendari per a cada curs i es comenta a la resta de professorat pel que li pugui implicar (dies en què venen a fer-nos la xerrada, organització de la festa de comiat a la pròpia escola, etc.)
La professora responsable s’entrevista prèviament amb els responsables del Casal Benet Ribas, es comenta el calendari, les línies d’actuació, les possibles contingències, etc. La professora responsable també és present en les sessions fora de l’escola, així que en pot fer una avaluació directa. En aquestes sessions, coincideix amb els responsables del casal, fet que permet una monitorització compartida.
Després de la festa de comiat de l’activitat, es fa una reunió valorativa general.
10- ACTIVITATS DE RECONEIXEMENT
En finalitzar el projecte es fa una festa de comiat en què es lliuren uns diplomes, tant a les persones grans que hi han participat com als alumnes. Es realitzen uns parlaments i s’ofereix un petit berenar. Després ens fem les fotografies pertinents.
Imatges del curs 2017-18
Vídeo del curs 2017-18
Vídeo del curs 2016-17
La festa del 2016-17
Vídeo del curs 2015-16
11- DIFUSIÓ DEL PROJECTE
Abans d’iniciar-se ja se’n fa de difusió; s’editen uns fulletons informatius pel casal, de manera que les persones grans en tenen constància i s’hi poden apuntar si volen.
També s’editen uns murals per penjar a les botigues del barri.
Un cop acabat el projecte es fa l’esmentada festa i es pengen les fotografies i vídeos a les xarxes socials i al web de l’escola.
Aquest projecte ha estat presentat, també, a la mostra de projectes Aprenentatge-Servei de la Fundació Bofill el curs 2016-17.
Algunes entrades al Twitter, d’exemple:
https://twitter.com/manyanetblanes/status/976077844806856704
https://twitter.com/manyanetblanes/status/976077750590214145
https://twitter.com/manyanetblanes/status/976077677093445633
https://twitter.com/manyanetblanes/status/965663993124851717
ALTRES NOTÍCIES